Mdf kast.. info?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Domiolierook

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2007
Hallo allemaal, ik heb zowat de hele forum gelezen, en heb zeer nuttige informatie
gevonden over het maken van een mdf kast.
Kan iemand mij uitleggen waarmee je rekening moet houden bij het maken van een
mdf kast. en met de temperatuur van de kast ? moet een mdf kast beter geventileerd worden dan een metalen kast ?
Alvast bedankt

Hey,

foa: tof idee, leek mij leuk om er (later) ook wel eens iets mee te doen...

punt is, hout (mdf valt daar half onder) laat moeilijker warmte door dan gewoon aluminium of staal. Nou is een goede airflow sowieso iets waar je voor wilt zorgen in je case dus wat dat betreft lijkt het me handig dat je daar zeker goed over nadenkt...

Andere dingen om op te letten zijn:

bevestiging moederbord, natuurlijk (ik weet niet of je de onderdelen die erin moeten komen al hebt liggen, dat zou het namelijk wel een stuk makkelijker maken!)

dan vooral letten op de bevestiging van je I/O shield plate aan de achterkant en letten op de afstand van de PCI en PCI-e kaarten die je wilt gaan plaatsen...

Vervolgens nadenken hoe je deze wilt bevestigen (schroeven kan, is wel precisiewerk!)

Wat de temperaturen betreft, die zul je niet zo snel aan de buitenkant kunnen voelen, wat ook geld voor veel standaard aluminium en stalen cases...

Maar goed ik kan je pas echt helpen als je specifieke vragen hebt... dus ga je gang en vraag maar als je iets wilt weten!! ;)

Groeten

Ja heb ondertussen al wat informatie opgezocht over de koeling van een kast.
Was idd zowieso van plan een grote fan aan de voorkant(laag bij de grond) te plaatsen, waar de lucht als het ware de kast ingeblazen wordt. en dan aan de achterkant (zo hoog mogelijk) 2 kleinere fans te plaatsen die de lucht dan weer uit de kast blazen.
Ik heb alle materiaalen al liggen die zitten nu namelijk in een standaard metalen kast :
Moederbord : Asus m3n78 SE
Geheugen : OCZ 4 GB DDR2-800 Kit
Videokaart : Asus EAH4650/DI/1GD2 (Retail, VGA, HDMI, DVI)
Hardeschijf : SAMSUNG HD502IJ ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)

Zat eraan te denken de achterplaat met de moederbord gewoon over te gooien in de kast die ik ga maken. weet alleen nog niet precies wat voor vorm kast ik ga maken. zat in eerste instantie te denken aan een blok. en de manier van vastzetten van bv dvdspeler en hdd zit ik nog aan te twijfelen, want heb hier genoeg metalen delen liggen van de oude montage manieren.

Weet jij toevallig waar ik een klein displaytje kan vinden die ik dan kan inbouwen waarmee ik de tijd kan weergeven.
tevens hoe klein kan ik een kast maken ? want neem aan dat als hij te klein is je in problemen komt met de warmte.

Laatst bewerkt:
Met de warmte zou je niet zo heel snel problemen moeten krijgen, maar de grootte van je case hangt VOORAL af van de Cpu koeler die je erop wilt zetten :) (in mijn ogen dan)

Ik zou denken dat een kast van 50 x 50 x 20 fatsoenlijk te bouwen moet zijn :)

Dan zou je een front case fan hebben van 120 x 120, en aan de achterkant 2x 80 x 80 (raadt ik je dan aan) minimaal...

En wat wil je allemaal in je front hebben? 1 DVD / Blu-Ray drive? of meer panels?

Want anders lijkt het me handig om ook nog een 120 x 120 mm fan ter hoogte van je cpu koeler te plaatsen en dan vervolgens naast je mobo aan de achterkant 2 x 80 x 80 mm fans, dan weet je zeker dat je cpu goed gekoeld wordt!

Ik ga zo wel slapen, gezien de tijd, dan denk ik nog wel ff verder en miss maak ik een schetsje om zelf te bedenken... maar dan moet ik echt weten: welke CPU koeler gebruik je? de stock koeler? of een losse?

Truste

Ik heb op mijn cpu een normale koeler gewoon. en de voeding die er nu inzit is 1tje van
400W in de front komen zowieso 1 dvd brander. en een usb/kaartlezer.
heb ff een voorbeeldje gemaakt in sketchup (Opmerking tussen de dvd spelers zit ook nog een rek voor ondersteuning die ben ik vergeten te tekenen net zoals aan de rechterkant van de hdd):
http://www.imgdump.nl/uploads/vx0x1w4k_achterka.png
http://www.imgdump.nl/uploads/tzx86kr1_bovenkan.png
http://www.imgdump.nl/uploads/i62hdn1u_linkerka.png
http://www.imgdump.nl/uploads/mggxdudb_linkerka.pn
http://www.imgdump.nl/uploads/x097485y_voorkant.png
Ik zat eraan te denken om bij de linkerkant en bovenkant een acrylglas plaat te zetten. en dan in de kast wat spelen met lichten.
tevens hoor ik tips voor het ontwerp graag aan :)
en is een fan van 140 x 140 x 25 mm genoeg voor aan de voorkant ? of moet ik daar een grotere nemen ?

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal goed uit, en wat betreft de fans: 140 mm is zeker te doen! Dus dat raad ik je gewoon aan.

Verder een tip voor het ontwerp: mdf is dus 18 mm dik als ik het goed heb, hoe had je bedacht dat je de acrylplaten ging vastzetten?

Dan wil ik trouwens nog wel graag weten wat voor cpu koeler je gebruikt in de case, want dan kan ik je adviseren waar je het beste de lucht vandaan kunt laten komen. De normale stock koelers halen altijd lucht van boven, dus zou het slim kunnen zijn om een rooster aan de bovenkant te maken (bijv van een mesh panel), om daar direct lucht van buiten te kunnen halen. Veel merk - koelers daarintegen hebben een fan die verticaal wordt geplaatst, waardoor een horizontale airflow natuurlijk ideaal is!

Een heel simpele tip voor het ontwerp kan ik je zo geven: rubberen voetjes aan de onderkant ;) om eventuele trillingen zo goed mogelijk tegen te gaan.

Als je dan echt een stille pc wilt he :)

Groeten

Voor de stevigere onderdelen, kun je 15mm MDF gebruiken, voor panelen en dergelijke kan het dunner. MDF weegt nog al wat vanwege de lijm, die de houtvezels bij elkaar houden. Hou er rekening mee, hoe groter de fan aan de voorkant, hoe meer herrie er vanuit de kast kan komen. Een groter fan is zelf wel stiller. Deze verplaatsen meer lucht met minder toeren.

Zou wel altijd een oude montage plaat met achter gedeelte van een oude kast gebruiken voor je moederbord. Je weet dan zeker dat die goed gemonteerd kan worden, zonder onnodige spanning.

Je kan eventueel zorgen voor sleuven, waarin het Acrylglas in kan schuiven. Voordeel je kan het er eventueel uithalen als je ergens bij moet. Ik heb even een klein schetsje gemaakt, zodat je ziet wat ik bedoel.
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=66823&stc=1&d=1247997539[/smallimg]
(klikbaar)

Je kan ook latjes met een "Sponning" maken, die op je kast/paneel lijmen, zodat het Acrylglas in de sponning kan.

Bijlagen

• Sponning voor Acrylglas.jpg
    Sponning voor Acrylglas.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 951
dan heb ik alleen nog een klein vraagje, hoe zit het de aan knop en de reset knop.
is deze vanuit mn oude paneel gewoon over te zetten ?
en tevens heb ik de indeling verander en maak hem nu wat minder breed.

Bovestaande manier is idd de beste manier van bevestigen, mits de geul niet te breed wordt en de plaat gaat rammelen!

De I/O shield plate zou ik zeker gebruiken. Maar je kan die natuurlijk ook aftekenen en uitzagen / boren, hier moet je het dan wel wat ruimer nemen om te zorgen dat je de kabels ook kunt insteken.

Verder is het bij gebruik van een grotere fan wel waarheid dat er meer herrie uit je kast kan komen, maar dat ligt er ook maar net aan welke onderdelen je wilt gebruiken. Een dikke GTX 295 of een passief gekoeld kaartje maakt een hoop verschil... Verder zou ik wel aanraden om dan een filter te gebruiken, dat dempt ook een klein beetje het geluid vanuit de kast en het zorgt er natuurlijk voor dat je voorkomt dat er rotzooi in je case beland. (maar dit wist je natuurlijk al :))

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust ;)

Groeten,
AG

Tuimelschakelaar is een leuk idee,

Je kan natuurlijk ook proberen iets te fabriceren met een sleutel (dus een elektrisch opstartmechanisme) waarbij je aan de sleutel draait.

Zo'n filter bedoel ik ja. Niet dat ik ze zelf wel gebruik, maar in jouw situatie lijkt het me wel handig ;)

Oke bedankt daar ga ik zeker op letten. is vooral handig voor die fan van 140mm
Tevens is zon fancontrol nou handig voor de 3 fans die ik erop ga zetten ?
1 voor van 140mm en 2 achter van een nog niet bepaalde grootte.

Is in principe handig ja, je bedoelt de twee fans achter van 80 mm toch? :rolleyes:

Let wel op de afstand (dus het formaat van je case) want anders heb je miss voor de 2 fans achter een verlengkabeltje nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan