Chinese tekens + navigatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

the goose

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Hey allen,

ik heb twee vraagjes...

Op www......... worden chinese tekens weergegeven ipv bv. een "é". Op de oude website (die ik niet gemaakt heb) www............ is dit bij mij niet het geval. Instellingen van de browser (IE 6) zijn dezelfde, en beide webpagina's zijn utf-8... Als ik op de nieuwe website met rechtermuisklik "Encoding" verander naar "Western European" wordt het wel correct weergegeven, maar als ik dit doe bij de oude, dan valt daar niets meer van te lezen. Moet het niet op utf-8 staan dan, alhoewel dit bij de oude wel het geval is? Wat is de beste manier om dit op te lossen?

De tweede vraag houdt verband met de navigatie. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik die maar op 1 plaats moet aanpassen wanneer ik bv. een nieuwe link toevoeg of de volgorde van links verander? Momenteel moet ik die verandering dus op elke pagina doorvoeren...

Alvast bedankt!

Grts,
the goose

Laatst bewerkt:
Je kan je characterset gewoon op utf-8 laten staan. 'Rare' tekens (tekens met punctatie, dus een é enzo) moet je dan alleen niet direct zo typen, maar als html entity.De 'e' is bijvoorbeeld dan een é Zie bijvoorbeeld http://htmlhelp.com/reference/html40/entities/latin1.html

het 'menu in 1x aanpassen' zal alleen gaan als je a) frames gebruikt of b) een server-side script gebruikt om het te includen. Nu kan ik het allemaal leuk gaan uitleggen, maar het is duidelijker als je een voorbeeld met frames ziet.
Over het server-side includen: als je webserver php oid ondersteund, kan je met 1 regel het menu includen op elke pagina. Het menu hoef je dan ook maar 1x te veranderen steeds. Lees er hier meer over (! goede uitleg)

Thx voor het snelle antwoord.

Is er geen andere oplossing voor de rare tekens, dan het opzoeken van de gepaste code? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat bv. franstaligen steeds de code moeten gaan ingeven als ze een "é" willen typen. Het móet niet utf-8 zijn hoor, als dit het probleem kan verhelpen. Zolang alles maar correct wordt weergegeven...

De bedoeling is niet om met frames te werken. Ik dacht al dat het met php moest gebeuren dan. Ik ga de link die je hebt gegeven binnenkort eens bekijken en proberen!

Hartelijk bedankt al!

Gr,
the goose

Sommige editors converteren het automatisch. Of als je een site hebt met een vertaal systeem kun je alle tekst automatisch om laten zetten.

En als je host PHP ondersteunt, kun je gewoon htmlentities eroverheen halen. No problemo.

Er is waarschijnlijk 'n veel simpeler oplossing voor je Chinees. Als je site in de head als chartype utf-8 heet staan, en je krijgt toch 'Chinees' of zo, dan is het vrijwel zeker niet opgeslagen als utf-8.
Als je html (of wat dan ook) opslaat, gebeurt dat gecodeerd. Even heel simpel (en daardoor niet helemaal correct): in 'n tabel (Western European) wordt opgezocht welk getal bij 'n ä hoort, bijvoorbeeld. Dat is dan bijvoorbeeld het getal 228. Dat getal wordt opgelagen, niet de ä. De browser zoekt dat getal ook weer op in 'n tabel. Maar omdat in de tabel utf-8 wordt gezocht, wordt 'n andere letter (of Chinees) gevonden, en dus weergegeven.

Als je de html opnieuw opslaat als utf-8, is het waarschijnlijk opgelost zonder entiteiten. Elke editor kan dat, kijk bij Opslaan Als (Save As) of bij voorkeuren. Als je editor dat niet kan, is hij of te oud of volstrekte bagger en onbruikbaar.
Als je 't zo doet, hoef je helemaal geen entiteiten te gebruiken, maar kun je de gewone normale sneltoetsen voor accenten e.d. gebruiken. Die worden dan automatisch met de juiste utf-8-waarden opgeslagen.
'n Veel langer artikel (hopelijk correcter) vind je hier:
http://css-voorbeelden.nl/artikelen/html/head/artikelen-064.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan