pci-e kaart past niet GTS 250 GTX 260

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
beste lezers,

als je net zoals ik een Asus mobo hebt van het type P5K-E Wifi AP en je wilt een Nvidia chip based kaart plaatsen uit de serie GTS 250 / GTX 260 (en waarschijnlijk ook de nog hogere versies), dan ben je de pisang want dat gaat dus niet werken. (EDIT] lees vooral ook het voorlaatste bericht in dit topic want ik heb mijn stelling aan moeten passen!!! (END EDIT]

Lees en huiver:
mijn 2 jaar oude XFX Nvidia 8800 GTS overleed en toen ik aanspraak maakte op de 3 jaar Alternate systeem garantie kwam er eerder deze week keurig netjes een monteur met een vervangende kaart: hij bracht de GTS 250 of de GTX 260 mee (ik ben simpelweg vergeten welke van de 2 het was).
Kennelijk kon Alternate niet meer aan een 8800 GTS komen en leverden zij een gelijkwaardig of een net iets beter produkt dan de defecte 8800 GTS.

Het zou een klusje van een seconde of 45 moeten zijn geweest, maar toen de monteur de nieuwe kaart in het pci-e voetje wilde drukken botste het buitenste randje van de videokaart (zeg maar de kant waar de voedingskabel in moet) tegen de op mijn P5K zittende rij SATA poortjes op. Het was een kwestie van een luttele millimeter, maar het paste dus NIET.

En ja, een pci-e voetje is redelijk statisch (dat laat zich niet een millimeter wegdrukken / verbuigen) en datzelfde geldt óók voor de op het moederbord vastzittende SATA poortjes.

Samengevat: heb je dit moederbord of mogelijk een andere uit de P5? serie en je wilt je oude videokaart vervangen voor een snellere GTS 2X0 (mogelijk de GTX 2X0) denk dan nog eens terug aan deze posting.................

Het was dat ik op een stoel zat toen die monteur doodleuk vertelde dat de kaart nét niet paste, anders was ik van verbazing omged*nderd. Uiteraard moest ik het zelf zien en idd. het was een millimeter of zo dat de rechtkant van de behuizing van de kaart tegen de SATA poortjes botste waardoor de kaart dus nét niet in het pci-e voetje gedrukt kon worden.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee ! -> als je dus zo'n kaart aanschaft, bespreek dan vooraf in de winkel een ruilmogelijkheid als de kaart ook bij jou niet zou blijken te passen.

Daarnaast, ben ik nu écht de eerste met dit type moederbord en een kaart uit deze serie? Ik kán het mij bijna niet voorstellen.

Hoe mijn probleem gaat aflopen? Aaanstaande maandag de 14e september komt de monteur weer, mogelijk met een ATI kaart, laten we hopen dat die wél past. (Eigenlijk te zot voor woorden, maar goed..........)

Laatst bewerkt:
ff een plaatje:
P_500.jpg

Dus als ik het goed begrijp kan een GTX260 niet op het moederbord, dankzij de sata-poorten?
Ongeacht of de satapoorten ook daadwerkelijk gebruikt worden?

Dat heb ik ook inderdaad nog nooit gehoord. Ik heb wel gehoord dat de satapoorten onbruikbaar worden. Komt helaas te vaak voor. Ik probeer er zelfs op te letten bij het samenstellen van systemen. (ik snap wat dat betreft ontwerpers van moederborden niet)

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=289212
Deze heeft ook een gtx260 en daar past het wel.
Misschien dat het dan toch om gebruikte sata-poorten gaat?

Laatst bewerkt:
De laatste opmerking is idd. van toepassing én de oorzaak van de ellende. Als je 'mijn systeem' bekijkt dan zie je dat er 4 SATA hdd's in hangen en daarnaast nog een sata DVD brander. Ik heb dus nagenoeg alle satapoorten bezet en dat is mede reden van die ene a twee millimeter tekort. De 260 is net zo groot als de 8800 GTS (qua vierkante centimeters, de monteur en ik hebben ze op elkaar gelegd) alleen de dikte (rand) van beide behuizingen verschilt en dát veroorzaakt de ellende. M.a.w. de kubieke centimeters verschillen en da's de oorzaak.

Laatst bewerkt:
OOk als je deze gebruikt Pasja?
49e4755ca97d1.jpg

Of is de SATA kabel kant met 90º hoek dan te hoog nog?

Dat is een goeie. Dat weet ik niet. Zoals ik al schreef heb ik vandaag bericht ontvangen dat aanstaande maandag de monteur van ICC (garantie afhandelingsbedrijf van Alternate) met een nieuwe kaart komt. Ik heb eerder deze week aangegeven dat het mij een worst zal zijn of het een Nvidia of een Raedon wordt en ik heb al gezien dat de wat 'zwaardere' Raedons toch een redelijk kleine oppervlakte hebben.

Zolang ik er qua prestaties maar niet op verlies. De garantiebepalingen van Alternate inschattende komt dat wel goed -> soortgelijke of betere vervanging.

Jammer dat ik / de monteur niet eerder aan jouw tekening / oplossing heb gedacht, het zou idd. de moeite waard geweest kunnen zijn het te proberen.

Laatst bewerkt:
Precies, crash. Dit antwoord had ik dus ook al willen geven.

Maar volgens mij heb ik wel eens ergens een reactie gelezen dat ook dit niet altijd helpt.

editL type nu eens sneller... :D

Ik heb ze toevallig bij mijn nieuwe moederbord zitten. Echter kan ik die hoek niet aansluiten op het moederbord, maar jij wel zo te zien. Mijn SATA poorten zitten onder een hoek op het moederbord.

Laatst bewerkt:
Het betekent dus eigenlijk dat de Nvidia fabrikanten hebben zitten slapen, ze hadden de kaarten een millimeter of 3 minder hoog / dik moeten maken en er was niets aan de hand geweest.

Gelet op de architectuur / plaats van de Satapoorten doet het voortschrijdend inzicht vermoeden dat het gebruik van andere sata connectors idd. mogelijk niets zou oplossen.

Laatst bewerkt:
Geef je wel gelijk, maar doordat mijn SATA poorten onder een hoek op het moederbord geplaatst zijn, kan wel de GTX260 erboven.

Ach, ik vind 't op zich wel 'spannend', want door de driverproblematiek (lichte of middelzware compatibiliteits probleempjes) met voornamelijk games van Raedon uit de jaren negentig (achter lopen op de software) heb ik nimmer een Raedonkaart gehad / 'durven' kopen. Sinds het begin van deze eeuw lees ik eigenlijk niets meer van driverproblematiek v.w.b. de Raedons, dus wie weet ga ik voor het eerst in mijn leven een Raedon draaien.

Ik heb wat fotootjes van de Raedons bekeken en het valt op dat zelfs de wat zwaardere Raedons (8800 GTS vergelijkbaar of net iets daarboven) niet zo'n logge behuizing hebben als de Nvidia based kaarten.

Laatst bewerkt:
Samengevat: heb je dit moederbord of mogelijk een andere uit de P5? serie en je wilt je oude videokaart vervangen voor een snellere GTS 2X0 (mogelijk de GTX 2X0) denk dan nog eens terug aan deze posting.................
)
Na aanleiding van dit bericht ben ik ook even gaan kijken, want ik heb ook een mobo uit de de p5 serie (de P5Q)
Maar ik kom tot de conclusie dat ie bij mij wel past:
yN6UXtBkmWwlAxWF_500.jpg

Heb zelf dus een Asus EAH4850 Matrix nogwat, die ook behoorlijk is maar die past gewoon ;D

(en idd, driver problemen heb ik iig niet)

Check, ziet er prima uit bij jou,

ik denk idd. dat de videokaarbouwers even niet genoeg rekening hebben gehouden met de SATA poortjes op de P5K-E

Het is niet het enige moederbord waar het fout is gegaan, pasja. Ik zie ze geregeld langskomen.
Op veel nieuwe borden lossen ze het gelukkig perfect op:

Asus_M4A79T_SATA_01.jpg

Het is niet het enige moederbord waar het fout is gegaan, pasja. Ik zie ze geregeld langskomen.
Op zich best wel jammer dat de bezitters die het probleem tegen zijn gekomen dit bijv. op de Helpmij niet melden, het zou veel aspirant kopers kunnen helpen. Ik kan mij iig niet herinneren dit 'probleem' eerder tegengekomen te zijn, terwijl het toch een redelijk 'bijzonder' verschijnsel is.

Na aanleiding van dit bericht ben ik ook even gaan kijken, want ik heb ook een mobo uit de de p5 serie (de P5Q)
Maar ik kom tot de conclusie dat ie bij mij wel past:
Heb zelf dus een Asus EAH4850 Matrix nogwat, die ook behoorlijk is maar die past gewoon ;D

(en idd, driver problemen heb ik iig niet)
Nee, dat is op zich wel logisch want de Raedon driver problematiek speelde eind vorige eeuw en dan (voornamelijk) met het gamen. Op de één of andere manier wist Raedon het toen regelmatig voor elkaar te krijgen om achter de gamemakers aan te lopen, daar waar Nvidia doorgaans gelijke tred wist te houden.

Mogelijk 'voorkennis'.............? Nividia was toen één van de grotere videochipbakkers en mogelijk werd er achter de schermen het e.e.a. vanuit de grote 'softwarehuizen' richting Nvidia gelekt. (Wilde gok hoor, maar opvallend was het toen wel dat je regelmatig Ati bezitters hoorde 'klagen' over hun kaartje en de compabiliteit met de nieuwste games)

Laatst bewerkt:
Topic afloop:

monteur zojuist geweest. Hij bracht een Gigabyte GTS250 1 gig mee. Past zonder enig probleem op mijn mobo.
Tot mijn stomme verbazing bleek de kaart zeker 1,5 centimeter 'korter" dan de GTS250 van XFX van vorige week.
Derhalve moet ik mijn 'kritiek" richting Asus bijstellen denk ik...........
XFX heeft de GTS kaart simpelweg te groot gemaakt (Gelet op het feit dat de Gigabyte GTS250 zonder enig probleem past.)
Uiteraard ken ik de afmetingen van de overige GTSXXX kaarten van alle andere fabrikanten niet, maar het was 'schokkend' om te zien hoe simpel / goed de Gigabyte 250 paste op het mobo.
Vraag is derhalve of Asus iets te verwiijten valt.
'gast0225' heeft een systeemverbetering van ongeveer 5 tot 10% dankzij deze nieuwe kaart, naast de ongeveer 8 graden systeemverkoeling sinds het plaatsen van deze kaart.

Temps : ongelooflijk, in de Wizzard 2009 komt de kaart niet boven de 43 graden uit (idle), daar waar de 8800GTS ruim boven de 70 graden zat.

Laatst bewerkt:
Asus valt weldegelijk wat te verwijten. Een GTS250 hoeft inderdaad niet zo groot te zijn: EEn HD4870X2 zou er ook op moeten passen. Of een HD3870x2, 9800GX2, GTX295.
En dat lukt dus niet door de layout.

Maar mooi dat het geregeld is! Goede service ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan