Systeem samengesteld, op- en aanmerkingen aub!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tythor Zeth

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2008
Hallo,

Ik ben van plan om binnen nu en drie maanden een nieuwe computer te kopen. Ik ga deze computer vooral gebruiken om films te kijken (van XviD tot Blu-ray), te gamen en om muziek te draaien. Ik denk dat ik sowieso nog even wacht tot Windows 7 uitkomt (22 oktober 2009), maar als ik beter 1-2 extra maanden kan wachten omdat er iets goeds uitkomt waar ik beter op kan wachten, is dat ook best. Dit is de eerste keer dat ik zelf een computer ga samenstellen, voorheen ging ik namelijk altijd naar Dell toe. Ik heb ook een thread gemaakt op hardware.info, maar ik kwam er achter dat dit forum ook heel populair is, dus dan maak ik er hier ook 1 aan!

Budget: ~€1750,-

Ik ga overclocken, naar ongeveer 3.6-3.7 GHz. Ik had namelijk gelezen dat dat het beste is voor 1600 MHz geheugen. Vandaar ook de Scythe Mugen 2, zie onder. Ik heb veel informatie opgezocht, en ben uiteindelijk op dit uitgekomen:

Processor: Intel Core i7 920 (2.66 Ghz, 4.8 GT/s QPI, 8 MB cache)
Processor Cooler: Scythe Mugen 2
RAM: OCZ Platinum XTC 3x 2GB DDR3-1600MHz (CL7 7-7-24)
Motherboard: Gigabyte GA-EX58-UD5
GPU: ATI Radeon HD5850 CrossfireX
SSD: Intel X25-M Postville 80GB SATA2
Harddrive: Western Digital Caviar Black 1TB SATA2
Power supply (PSU): Nexus RX-8500
Case: Cooler Master CM 690 (3x120mm fans, 4 optional)
Fans: 2x Scythe Flex 120mm 1600rpm
DVD brander: Optiarc AD-7240S-0B
Monitor: LG W2442PA-BF (1920x1080, 2ms response time, 300 cd/m2, 1000:1 contrast ratio, 10.000:1 dynamic contrast)
Speaker set: Creative Inspire T6100

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Is de opstelling zo goed? Kan ik beter wat veranderen?
2. Is het slimmer om nog wat langer (1 maand na Windows 7) te wachten, omdat er dan iets beter te koop is, waar het het wachten dus waard voor is?

Alvast heel erg bedankt!

Laatst bewerkt:
Ziet er erg goed uit. Zo op het eerste gezicht geen rare keuzes.
Maarre, waarom 2 x 140 mm fans? Daar is geen ruimte voor in de CM690, hij staat hier naast me.
Moet 120 mm zijn.

Sowieso kom je wel goed af met die 2 Scythe fans, anders klinkt ie als een vliegtuig.
Heb er bij mij ook 3 fans bijgezet (coolermaster) maar hij begon wel erge herrie te maken, heb er weer 1 uitgehaald en nu een stuk beter.

Laatst bewerkt:
net systeempje :)

Alleen vind persoonlijk de voeding wat overdreven, je zou ook goed kunnen draaien op een lichtere van bv 700W. (op 1 graka)
Daarin tegen als je dus van plan bent in crossfire te draaien is 850 weer goed.

Tegenwoordig is het onboard geluid aardig goed, dus een xfi is niet noodzakelijk.

ff los van alles zag ik van de week iets grappigs
http://www.cdromland.nl/index.php?siteOption=producten&mmID=10&subID=10

Je mugen is natuurlijk goed, maar die corsair heeft ook wel wat + hij is stiller.
En schijnt het goed te doen bij oc-en
http://www.youtube.com/watch?v=DQxw9Sx1-Uk

Ik zag deze pas nadat ik zelf een Zalman CNPS10X Extreme had aangeschaft.
Anders had ik hem ook gehaald

Laatst bewerkt:
Ah ja, de geluidskaart. Niet nodig, tenzij je een 7.1 setje koopt en een audiofiel bent.
Leuk koelertje Mukkel, ziet er geinig uit. Presteert ook zeer netjes voor een ready to fit apparaat, verschil van om en nabij 10 graden is niet niks.

Ziet er erg goed uit. Zo op het eerste gezicht geen rare keuzes.
Maarre, waarom 2 x 140 mm fans? Daar is geen ruimte voor in de CM690, hij staat hier naast me.
Moet 120 mm zijn.

Sowieso kom je wel goed af met die 2 Scythe fans, anders klinkt ie als een vliegtuig.
Heb er bij mij ook 3 fans bijgezet (coolermaster) maar hij begon wel erge herrie te maken, heb er weer 1 uitgehaald en nu een stuk beter.
Goed dat je het zegt! Maar wat raar, want als ik op informatique.nl kijk staat er:
Code:
Top : 120 or 140 mm fan x 2 (optional),
Onder : 120 mm fan x 1 (optional),
Links: 120mm fan x 2 (1 is optional)-up to 140mm fans
En op alternate.nl:
Code:
Casefans
120 mm: 3 x aanwezig en daarbij 2 x optioneel
140 mm: 2 x optioneel
Weet je het wel zeker? :p
Maar dus in ieder geval niet alle 7 fans erin zetten, da's mooi.

net systeempje :)

Alleen vind persoonlijk de voeding wat overdreven, je zou ook goed kunnen draaien op een lichtere van bv 700W. (op 1 graka)
Daarin tegen als je dus van plan bent in crossfire te draaien is 850 weer goed.

Tegenwoordig is het onboard geluid aardig goed, dus een xfi is niet noodzakelijk.

ff los van alles zag ik van de week iets grappigs
http://www.cdromland.nl/index.php?siteOption=producten&mmID=10&subID=10

Je mugen is natuurlijk goed, maar die corsair heeft ook wel wat + hij is stiller.
En schijnt het goed te doen bij oc-en
http://www.youtube.com/watch?v=DQxw9Sx1-Uk

Ik zag deze pas nadat ik zelf een Zalman CNPS10X Extreme had aangeschaft.
Anders had ik hem ook gehaald
Hmm ja vergeten aan te passen, ik was namelijk eerst van plan om de GTX275 in SLI te zetten. Dit in combinatie met een overgeklokte i7 920, leek mij een 850 wel verstandig. En ik zal even gaan kijken naar die Corsair... maar is dat trouwens wel nodig? Is ook weer twee keer zo duur :p

Zit het dichter bij nu of bij 3 maanden?
Het liefst koop ik deze computer net na Windows 7 uitkomt (22 oktober dus), maar als het dus echt slimmer is om nog 1-2 maanden daarna te wachten dan vind ik het dat wel waard.

Ah ja, de geluidskaart. Niet nodig, tenzij je een 7.1 setje koopt en een audiofiel bent.
Leuk koelertje Mukkel, ziet er geinig uit. Presteert ook zeer netjes voor een ready to fit apparaat, verschil van om en nabij 10 graden is niet niks.
Oke, dat is ook mooi. Goed om te weten.

Allemaal bedankt voor de snellere reacties! Nog meer opmerkingen?

Laatst bewerkt:
Hmm ja da's waar. Aan de bovenkant wel ruimte voor 2 x 140 mm. Maar een enkele 120 mm doet het ook al goed daar, als je een Scythe Mugen 2 op je cpu zet, past de fan aan de bovenkant er toch niet meer bij.

Ik heb er eentje in het zijpaneel en aan de bovenkant bij gezet, niks te klagen nu, temperaturen blijven goed. Hoor hem wel, maar niet erg storend.

Het probleem is dat een maand al vrij lang is. Drie maanden is echt te lang. Maar goed: oktober is een mooi moment.

Je systeem: (in willekeurige volgorde)

Core i7 1366 is gezien je budget een goede keuze. Al is de core i7 voor socket 1156 sneller. Maar oke...

Logitech G51: ben benieuwd of je deze nog te pakken krijgt:
http://tweakers.net/pricewatch/161263/logitech-g51.html

2x Sharkoon System Fan 140 (140mm), 2x Scythe Flex 120mm 1600rpm
Scythe is een prima merk, maar sharkoon is een beetje budgetmateriaal. Zou ik dus niet kiezen

Kast: CM690 is een functionele kast, maar je hebt het budget voor duurdere kasten. Misschien is een grotere kast wel handig. Zeker als je zelf de pc gaat bouwen is het handig een goede kast te kopen. Deze gaat vaak wel wat langer mee dan de rest van het systeem.

Harde schijf: ik zou niet kiezen voor een raid opstelling. Voor de meeste consumentendoeleinde levert raid nu niet al teveel voordeel. Een SSD levert veel en veel meer voordeel op. Maar het ligt dus aan de uiteindelijke samenstelling of hier ruimte voor is. Het moet volgens mij wel mogelijk zijn.

Mugen 2 vs Corsair: Ik zie de meerwaarde niet:
http://tweakers.net/reviews/1353/3/vier-high-end-koelers-op-de-pijnbank-methodiek-en-resultaten.html
Het verschil is echt klein hoor. Dus ik zou voor de veel goedkopere Mugen 2 kiezen.

Losse geluidskaart is alleen aan te raden als je voor nog duurdere speakers gaat. Maar dan moet je dus ook wel een audiofiel zijn. (als je zoveel geld aan speakers gaat besteden)

Het probleem is dat een maand al vrij lang is. Drie maanden is echt te lang. Maar goed: oktober is een mooi moment.
Ja daar ben ik onderhand ook al achter gekomen =/; 3 maanden is nogal lang. Ik denk dat het eind oktober wordt ;)

Je systeem: (in willekeurige volgorde)

Core i7 1366 is gezien je budget een goede keuze. Al is de core i7 voor socket 1156 sneller. Maar oke...
Maar dus niet socket 1156 nemen? :)

Logitech G51: ben benieuwd of je deze nog te pakken krijgt:
http://tweakers.net/pricewatch/161263/logitech-g51.html
Ja ik zie het, die mensen van RAF kunnen m'n rug op. Ik ga niet 45 euro extra betalen. Ik ga wel wat verder zoeken, er zal ook vast wel een goede plaatsvervanger zijn (5.1). Iemand tips?

2x Sharkoon System Fan 140 (140mm), 2x Scythe Flex 120mm 1600rpm
Scythe is een prima merk, maar sharkoon is een beetje budgetmateriaal. Zou ik dus niet kiezen
Die Sharkoon dingen skip ik, aangezien iemand hierboven zegt dat zoveel fans overbodig is. 2 extra Scythe Flex fans worden het dus.

Kast: CM690 is een functionele kast, maar je hebt het budget voor duurdere kasten. Misschien is een grotere kast wel handig. Zeker als je zelf de pc gaat bouwen is het handig een goede kast te kopen. Deze gaat vaak wel wat langer mee dan de rest van het systeem.
Ik had gelezen dat deze kast wel baas is, heb je een betere voor ogen? Ik ben trouwens niet van plan om iets te gaan veranderen aan mijn computer na aankoop. Ik koop gewoon een nieuwe computer wanneer het weer nodig is, en de oude computer schuift dan door naar mijn broertje.

Harde schijf: ik zou niet kiezen voor een raid opstelling. Voor de meeste consumentendoeleinde levert raid nu niet al teveel voordeel. Een SSD levert veel en veel meer voordeel op. Maar het ligt dus aan de uiteindelijke samenstelling of hier ruimte voor is. Het moet volgens mij wel mogelijk zijn.
Niet? Ik had het idee dat de snelheid duidelijk omhoog zou gaan in RAID-0. Ik ga waarschijnlijk een SSD van 80GB gebruiken voor Windows en een aantal games. Is het dan nog steeds niet slim om de 2x WD 640GB in RAID-0 te zetten? Zo niet, wat dan? Ik wil genoeg opslagruimte hebben, er moeten dus nog harde schijven (of 1) naast die SSD komen.

Mugen 2 vs Corsair: Ik zie de meerwaarde niet:
http://tweakers.net/reviews/1353/3/vier-high-end-koelers-op-de-pijnbank-methodiek-en-resultaten.html
Het verschil is echt klein hoor. Dus ik zou voor de veel goedkopere Mugen 2 kiezen.
Uit die test komt de Mugen 2 inderdaad veel beter naar voren, als je kijkt naar de prijs. Ik ga voor de Mugen 2!

Losse geluidskaart is alleen aan te raden als je voor nog duurdere speakers gaat. Maar dan moet je dus ook wel een audiofiel zijn. (als je zoveel geld aan speakers gaat besteden)
Geen geluidskaart dus ;)

Heel erg bedankt voor de posts allemaal, wat veel reacties in zo'n korte tijd! Nog meer commentaar? :D

Laatst bewerkt:
mooi systeempje.

1 dingetje wat je misschien moet veranderen.
als je je processor naar zo'n hoge snelheid wilt verhogen, wordt deze echt heel warm.
ik betwijfel of je aan deze koelers genoeg hebt.
ik persoonlijk zou er een waterkoeling opzetten.
naast dat je processor koeler blijft, maakt het ook minder lawaai.

correct me if I'm wrong, maar ik denk dat hij nog oververhit raakt als je hem gaat overclocken..

mooi systeempje.

als je je processor naar zo'n hoge snelheid wilt verhogen, wordt deze echt heel warm.

correct me if I'm wrong, maar ik denk dat hij nog oververhit raakt als je hem gaat overclocken..
De Mugen 2 blijkt ontzettend goed te kunnen koelen en ook heel stil te zijn, en het verschil met de Corsair Cooling Hydro Series H50 is vrijwel verwaarloosbaar, terwijl die 2x zo duur is... Heb je een ander alternatief? Ik denk trouwens dat dat dan ook weer zo'n 80 euro duurder wordt... :(

Op dit moment heeft het ook wel wat nadelen. Alleen zeg je in deze reactie ook dat je na aankoop niets meer aan het systeem gaat veranderen. In dat geval zijn er weinig nadelen meer.
De belangrijkste nadeel: De pci-express kan maximaal tot x16. Dit zal er toe kunnen leiden dat je niet het maximale uit je systeem gaat halen als je voor 2 zware kaarten gaat. (bijv 2x een HD5870, of in de toekomst 2x een ehh HD6870).
Het andere punt is eigenlijk geen nadeel, maar een voordeel voor socket 1366: Triple channel geheugen. Niet dat dit triple channel zoveel voordeel biedt, maar het zorgt ervoor dat je voor 3x2GB kan kiezen. Prijstechnisch op het ogenblik stukken voordeliger dan 2x4GB. Nu moet ik alleen zeggen dat je voorlopig nog meer dan genoeg aan 4 GB hebt.

Uiteindelijk zou ik jou toch aanraden om voor socket 1156 te kiezen. Veel voordeliger en sneller.

Ja ik zie het, die mensen van RAF kunnen m'n rug op. Ik ga niet 45 euro extra betalen. Ik ga wel wat verder zoeken, er zal ook vast wel een goede plaatsvervanger zijn (5.1). Iemand tips?
Tja, de T6100 komt dan om de hoek:
http://tweakers.net/pricewatch/145343/creative-inspire-t6100.html
Er zijn er nog wel meer hoor, met dezelfde prijskwaliteit. Logitech heeft bijv de X540:
http://tweakers.net/pricewatch/146021/logitech-x-540.html

Voordeel: goedkoper, dus je houdt meer geld over.

Ik had gelezen dat deze kast wel baas is, heb je een betere voor ogen? Ik ben trouwens niet van plan om iets te gaan veranderen aan mijn computer na aankoop. Ik koop gewoon een nieuwe computer wanneer het weer nodig is, en de oude computer schuift dan door naar mijn broertje.
Het is een mooie kast. Er zijn alleen betere, maar die zijn natuurlijk een stuk duurder.
bijv:
http://tweakers.net/pricewatch/222930/cooler-master-haf-932.html

Maar de CM690 is echt een prima kast, met heel veel koelmogelijkheden. Veel beter dan jij gewend zal zijn met standaard dell-systemen.

Niet? Ik had het idee dat de snelheid duidelijk omhoog zou gaan in RAID-0. Ik ga waarschijnlijk een SSD van 80GB gebruiken voor Windows en een aantal games. Is het dan nog steeds niet slim om de 2x WD 640GB in RAID-0 te zetten? Zo niet, wat dan? Ik wil genoeg opslagruimte hebben, er moeten dus nog harde schijven (of 1) naast die SSD komen.
Ik zou er gewoon 1 naast nemen. Maar je moet het zelf weten.
Je hebt groepen die voorstander zijn van Raid en mensen die er tegen zijn. Ik hoor dus duidelijk bij de tegenstanders. Raid vind ik meer voor servers.
De SSD is zoveel sneller, dat het wel voordeel biedt.

Goede waterkoeling zorgt voor een veeeeeeel duurdere pc. Het koelt inderdaad ook beter, maar het is dus duidelijk niet stiller. Echt niet.

Misschien iets anders: een fancontroller is wel leuk. Dan kan je de koelers handmatig harder of zachter laten draaien.

Ja daar ben ik onderhand ook al achter gekomen =/; 3 maanden is nogal lang. Ik denk dat het eind oktober wordt ;)

Als je dus niet van plan bent je pc ooit weer te upgraden, kun je net zogoed voor de 1156 gaan, dat is goedkoper.
Wil je ooit gaan upgraden dan de 1366 uvm de komende i9 cpu (and up) die alleen op de1366 uitkomen

En de corsair of de mugen :)
Ja dat is persoonlijk. De Corsair is weer een keer iets anders als een normaal koelertje.
Leik voor een keer op een lan party of dergelijk.

Ook heb je dan geen kilo koper aan je mobo hangen.

Die test om te vergelijken vind ik vaag opgezet..
Toch staat de H50 load met stock vent. toch bovenaan kwa koeling volgens de bench.
+ je kan nog een extra vent. plaatsen zodat je een push pull krijgt scheelt ook weer 5 graden.

Maar ofdit je de extra 30 eurie waard vind is aan jou de keuze

Laatst bewerkt:
Ik ga denk ik toch voor socket 1366, want ik wil 6GB RAM.

Helaas zie ik dat die twee speaker sets een twee keer zo laag vermogen hebben als de Logitech G51 :( Ik heb hier alleen niet zoveel verstand van; is het verschil duidelijk te merken?

Die kast is zo te zien inderdaad nog veel baziger, alleen het past niet in m'n budget... Zo zit ik op 1850 haha.

De harde schijf... 1tje dus? Bedoel je er dan 1 van 1TB, ipv 2x 640? Daar bespaar ik dan wel weer op. Maar je vind het dus meer voor servers en niet voor desktops, hoezo? De SSD is idd stukken sneller, maar ik kan hier maar 80GB op kwijt.

Een fancontroller... Passen de koelingen zich niet standaard aan, aan de temperatuur van de component?

@mukkel: Ik zit nu al heel krap qua budget, ik denk niet dat het slim is om dat te doen :p

Edit: Haha sorry voor al die vragen, ik wil gewoon het beste voor mijn budget :p

Laatst bewerkt:
Ff gekeken waar je nu grofweg op zit bij Azerty. Nu zal je nog wel wat kunnen besparen door aanbiedingen te bekijken, maar meer dan 100 euro zal je er incl verzendkosten niet afkrijgen. En dan moet de HD5870 er nog bij...
Dat ga je dus niet redden voor 1750 euro.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...102046]=1&product[225309]=1&product[213932]=1

Als je geen concessies aan de snelheid wil doen, dan moet je toch naar socket 1156 kijken:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[12589]=1&product[225309]=1&product[213932]=1

Max ICT
2dlm0ic.jpg

Salland
34yv79z.jpg

+ ~€320,- voor de HD5870 is nét iets meer dan 1750 :D
De speaker set moet er dan dus nog wel bijkomen, mja... ik ben er nog niet uit welke dat gaat worden. Wordt toch nogal duur maar boeie, ik leg wel wat bij. Kan het geld wel missen.

Hoezo trouwens altijd Azerty hier haha, in dit geval is Azerty bijna €40,- duurder. En je doet een 650 watt voeding, zeker weten dat dat genoeg is?

Laatst bewerkt:
Gemakzucht van de samenstellers... Anders moet ik weer plaatjes gaan uploaden...

Bij Azerty en 4launch kan je een link maken. Azerty is momenteel heel duur aan het worden. 4launch zou je ook even moeten checken.

Ennuh azerty is goedkoper hoor, want jij hebt nog geen speakers :D

cdromland in breda is misschien ook wel iets.
Zelfde spullen een totaal prijs van 1380,-

Ze hebben alleen die LG 24inch niet dus had een gelijkwaardige gekozen.

ps. hier zijn de prijzen incl. btw

Oke :D
Maar na het lezen van wat nieuws over de HD5870, vraag ik me af of mijn kast nog wel groot genoeg is?
Waar de 55nm RV770 nog 256 mm² oppervlak had zou de nieuwe RV870 330 mm² oppervlak hebben.

Hier hebben ze het over de chip zelf.
330mm2 = ongeveer 18 bij 18 mm, dus niet eens 2 bij 2cm

lol als dat niet past... :)

De printplaat van de HD5870 is ongeveer even lang als die van de HD4870 X2, terwijl de laatste twee GPU's huisvest.

bron:
http://mobile.hardware.info/nl-NL/news/ymicl5qXwp6aa5Y/AMD_Radeon_HD5870_laat_zich_eindelijk_zien/

En de 4870x2 is ruim 27 cm lang.
Even na meten dus, anders je HD's naar boven in je kast brengen.

Edit hier is ie vor 399 dollar.
omgerekent is dat ongeveer €270
http://www.zipzoomfly.com/jsp/ProductDetail.jsp?ProductCode=10011217

Kijken wat hij hier gaat kosten. Salland had al een "blunder" gemaakt om een week geleden al de kart toe te voegen.
Hier was hij €320,-

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan