8800 GTX wel kapot/niet kapot ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter SPY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
een week geleden hield opeens mijn NVidea 8800 GTX 768 MB videokaart ermee op, mijn devide manager gaf met een geel uittoep tekentje aan dat hij uit stond, (code 10). heb drivers geupdate en pc opnieuw gestart maar niets hielp. dit was s avonds laat na lang gamen dus ik sloot mn pc af en de volgende morgen heb ik de kast eens open gemaakt en alle stof binnen verwijdert. ik schaam mij zeer maar moet toegeven dat het een grote stofbende binnen was, en dat de fan van de kaart geheel verstopt zat.
de kaart leek kapot, oververhit? na 2 dagen deed hij het opeens weer, zomaar. ik blij , (god wat was ik blij), tot 2 dagen later, gisteravond.
knal, met een flits sloeg mn pc uit en herstarte weer, en jahoor, kaart weer uit.

ik heb deze XPS Dell pc in 1 geheel gekocht 2,5 jr geleden en nooit problemen gehad. hij koste toen dik 2500 euro en werd verkocht als DE game pc van dat moment.
het enige wat ik me kan bedenken is dat er inderdaad een hitte probleem was, en dat mn moederbord (?) mn kaart heeft uitgezet als beveiliging. maar dit verklaard dan niet waarom hij na 2 volle dagen, waarin ik m af en toe gebruikte opeens weer aangaat.
de fan is nu schoon, en dus zou dat het niet meer kunnen zijn. mn temp meters geven altijd een goeie temp aan, dus zou hij genoeg gekoeld nu moeten zijn.

is mn kaart nu beschadigt? en blijft hij uitslaan, of is het wat anders?
op google lees ik over code 10 iets van dat je in de bios iets moet veranderen met AVG ofzo, (heb totaal geen verstand van bios, blijf daar altijd wijzelijk uit).
extra koeling plaatsen kan geen oplossing zijn, want hij heeft t 2,5 jr perfect gedaan.

graag help, want die kaart heeft me 530 toen destijds gekost, en t zou een beetje zuur zijn om m nu te moeten vervangen. ookal weer ik dat de prijzen nu meer dan de helft gezakt zijn.

leon

edit;

misschien zijn de preciese specs belangrijk voor een antwoord, zal deze daarom geven;
768MB nVidia GeForce 8800 GTX
Hard Drive 320GB Serial ATA non Raid (7200 Rpm)
Dimension XPS 710 Core 2 Duo Processor E6600 (2.40GHz,1066FSB, 4MB cache)
2048MB DDR2

Laatst bewerkt:
lol een knal en een flits??? Dat klinkt als een lekkere kortsluiting.

Over die code 10 hoef je je waarschijnlijk geen zorgen meer te maken.
Je hebt nu een degelijk hardware probleem.

Of was het een flits op je scherm en een knal door je speakers?

Doet heel je pc niets meer en/of heb je toevallig een andere kaart bij de hand die je even kunt testen?

Dat je een geel bolletje krijg is inderdaad dan een driver probleem, maar als je een driver erop hebt gezet maar dan nog steeds een geel bolletje hebt is er wat mis met je kaart technish, dus dan kun je hem inderdaad voor kapot verklaren.

Echter vraag ik me wel af, valt je computer alleen maar met gamen uit? Of ook in gewoon windows gebruik. Heb je ook al eens de nieuwste nvidia driver er gezet? En je kunt alleen met een losse video kaart voor je bios overclocken, je blijft er dus verstandig van af dus dat kan het probleem niet zijn. verder heeft je bios niks te maken met je video kaart.

Wat je ook nog even kan doen is in logboeken kijken van windows, dat doe je bij systeembeheer en dan kijken of je ook fout meldingen krijgt.

En wat ik zou doen mits mogelijk stop eventueel die video kaart eens in een andere computer en draai eens 3dmark voor een paar uur, als hij dan goed blijft draaien is het duidelijk.

Ik hoop dat je voor nu voldoende antwoord hebt gekregen op je antwoord.

Delta Hawk

heel erg bedankt beiden voor jullie snelle en serieuse antwoord.
heb me helaas niet geheel duidelijk uitgelaten vrees ik.
het is dus nu 2 keer gebeurt in 1 week, en in beide keren kon ik daarna de pc weer gewoon gebruiken, kan internetten, zelf youtube filmpjes bekijken, of een documentje typen kan enkel geen fpshooter games of race games meer spelen die nogal wat pc power vragen (nieuwe games). de eerste keer bleef mijn video kaart 'kapot' (uit, en was ook niet meer aan te zetten) voor 1,5 dag. gisteravond gebeurde het dus voor de tweede keer en nu sloeg de gehele pc uit en weer aan, waarna systhem properties aangaf dat de device niet aan ston, of iets soort gelijks. het ging niet echt met een knal, alhoewel het wel zo op mij overkwam. beeld werd eerst gedeeltelijk paars gespikkeld waarna de pc herstarte. zodra ik het windows welkom woord op mn scherm zie staan zie ik of de kaart dan uit of aan staat daar er dan korte blauwe lijntjes horizontaal op mn scherm zichtbaar zijn, dit is enkel in het begin. en wanneer ik scroll terwijl ik op het internet zit dan gaat dit met schokjes.

ik heb de laatste NVidea driver geinstalled, heb zelfs dat programmatje geinstalled van de NVIdea site, zodat deze mn kaart onderzoekt en de juiste laatste driver installed, dus de driver is prima.

mn logboek zegt over de crash van gisteravond (dit is het logboek dat ik kan vinden in mn Everest programma, neem dat dat dezelfde info geeft als die zegt in te zien Delta Hawk;

ik heb bij die crash van gisteravond gekeken, en ik vind 4 rode foutmeldingen, 2 bij 2 vlak achter elkaar, de eerste is van de crash;

Lognaam Gebeurtenistype Categorie Gemaakt op Gebruiker Bron Beschrijving
Applicatie Fout 101 2009-09-23 23:36:57 Application Hang 1002: Hanging application ISUSPM.exe, version 6.0.100.54472, hang module hungapp, version 0.0.0.0, hang address 0x00000000.

Applicatie Fout Geen 2009-09-23 23:37:49 leon MsiInstaller 11706: Product: Cold Fear -- Error 1706.No valid source could be found for product Cold Fear. The Windows Installer cannot continue.

Applicatie Fout Geen 2009-09-23 23:41:05 Application Error 1000: Faulting application damngame.exe, version 1.0.0.0, faulting module damngame.exe, version 1.0.0.0, fault address 0x0121aa12.

Applicatie Fout Geen 2009-09-23 23:41:09 Application Error 1000: Faulting application damngame.exe, version 1.0.0.0, faulting module damngame.exe, version 1.0.0.0, fault address 0x0007796f.

dus om kort en duidelijk te zijn, mn kaart doet het nu weer, maar zal hoogstwaarschijnlijk weer stoppen (tijdelijk kapot gaan) wanneer ik m zwaar belast met een game bijvoorbeeld, wat ik dus dagelijks doe. om het daarna weer te doen na een paar uur ofzo, zoals tot nu toe blijkt.

hopenlijk heb ik zo de wat meer gewenste info gegeven, graag hoor ik opnieuw jullie meening,
alvast bedankt

leon

ps, blijkt dat lognaam en tijd in logboeken niet vermeld zijn, alle vier vonden plaatst in aplicatie, en vonden ongeveer een minuut na elkaar plaatst of iets meer.

Laatst bewerkt:
Zou ook wel eens een probleem met je voeding kunnen zijn.....

maar dan zou ik toch direct vanaf het begin al deze problemen moeten hebben gehad. want ik gebruik deze pc al 2,5 jr in deze standaart vorm en altijd deed hij het goed.
ik weet zo gauw niet hoeveel voeding ik hierin heb zitten maar mijn broer zei destijds dat deze ruim voldoende was.

vrees dat mn kaart gewoon niet meer goed is door eventuele shade opgelopen door hitte, doordat ik de fan en kast niet goed schoon heb gehouden.

leon

maar dan zou ik toch direct vanaf het begin al deze problemen moeten hebben gehad. want ik gebruik deze pc al 2,5 jr in deze standaart vorm en altijd deed hij het goed.
ik weet zo gauw niet hoeveel voeding ik hierin heb zitten maar mijn broer zei destijds dat deze ruim voldoende was.

vrees dat mn kaart gewoon niet meer goed is door eventuele shade opgelopen door hitte, doordat ik de fan en kast niet goed schoon heb gehouden.

leon

Ook een voeding kan in de loop der tijd brak worden...

daar had ik nog niet aan gedacht, hoe en of waar zou ik kunnen kijken om te zien of mijn voeding nog steeds de juiste voltage geeft?

leon

bedankt, ik zal m eens installeren, ik heb Everest al draaien en ik neem aan dat dit iets soort gelijks is. kan in everest mn voeding niet vinden, en hoe of hij draaid. zal het dus eens met deze proberen,
bedankt,

leon

Heb je de videokaart al eens in een andere pc geprobeerd?
Verder zou Voeding inderdaad de meest voor de handliggende optie zijn, na verloop van tijd worden voedingen altijd wat minder streng in hun afgifte van stroom.
Maar dan vind ik het nog wel raar dat je paarse en groene strepen krijgt, dit duidt meestal op een dode videokaart namelijk :(
Succes ermee!!

Laatst bewerkt:
ik ben afgelopen weekend naar mn broer geweest en daar hebben we mijn video kaart inderdaad in zijn pc gestopt om te zien hoe of hij het daar deed.
nou, we hadden Battlefield2 gestart, en t duurde nog geen minuut toen eenmaal een map was geladen eer het beeld opeens helemaal vastliep en allerlei vreemde kleuren het landschap veranderde in een onherkenbaar kleuren palet.

kaart is dus inderdaad kapot, en ik zal dus een nieuwe moeten kopen.
gelukkig zijn de kaarten nu 1/4 van wat ik er toen voor betaalde (530 euro voor kaart alleen!),dus waarschijnlijk ben ik zeer binnenkort de trotse eigenaar van een nog sterkere video kaart, en dan zal ik mn kast beter schoon houden van binnen. want t is wel duidelijk dat de stof m de das om heeft gedaan.

allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie en meedenken, zal de vraag nu sluiten daar
we het antwoord nu wel weten, kaart is inderdaad kapot.

bedankt !!

leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan