sbs 2003 hd upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

joanb

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2009
hallo forum leden.

ben nieuw op het forum maar zit al meteen met een probleem.
heb een acer altos g330 mk2, en deze was uitgerust met 2x500 gb hd
nu moest ik een upgrade maken omdat ik hd ruimte te kort kwam.
nu heb ik er 2x 1.5 tb in gedaan.
werkt prima heb gewoon een clone gemaakt van 500gb.
nu is het probleem:

ik heb weer maar 500 gb.

nu heb ik waarschijnlijk te makkelijk gedacht zet nieuwe schijf er in en hoppakee werken daarmee.
maar zo makkelijk is het dus niet!

wat kan ik nu doen om makkelijk 1.5 tb te hebben zonder dat ik een nieuwe instal moet doen.

kan namelijk niet zonder deze mail server.

alvast bedankt

met vriendelijke groet,

joan

Een paar vraagjes:
- welk besturingssysteem wordt er gebruikt?
- wat ziet de BIOS, wel de volledige 1TB?
- is er wellicht een BIOS upgrade nodig? Zoek eens op de web site van de leverancier wat daar beschreven staat over de BIOS-versie die er nu in de PC zit (staat daar iets over max. GB op HD?) en wat staat er beschreven over eventuele upgrades van de BIOS m.b.t max capaciteit van HD's)?

-

Een paar vraagjes:
- welk besturingssysteem wordt er gebruikt?
- wat ziet de BIOS, wel de volledige 1TB?
- is er wellicht een BIOS upgrade nodig? Zoek eens op de web site van de leverancier wat daar beschreven staat over de BIOS-versie die er nu in de PC zit (staat daar iets over max. GB op HD?) en wat staat er beschreven over eventuele upgrades van de BIOS m.b.t max capaciteit van HD's)?

-

windows server editon 2003 sbs
bios ziet voledig 1.5 tb
en bios moet het aan kunnen en herkend het ook.

miss ben ik iets vergeten te vertellen

dat is dat mijn server via opstart raid heeft gecopieerd.
dus alles is overgezet

Ik heb helaas geen ervaring met RAID-opstellingen, maar wat ik er van weet doet mij vermoeden dat daar het probleem zit.
Wellicht dat iemand hier op het forum die wel ervaring heeft met RAID kan vertellen wat er loos is?

1. Zorg voor een goede backup van alles!
2. Download en brand (bijv. via ImgBurn, optie "Write image file to disc") de GParted Live-CD ISO die je hier kunt downloaden.
3. Start op van de GParted Live-CD, en vergroot de partitie(s) waar het over gaat. Weet precies welke schijf je onderhanden neemt en verifieer of de getoonde partities inderdaad de partities zijn waar je je acties op wilt uitvoeren (check de grootte, check de labelnaam etc.).
4. Start het besturingssysteem. Normaal gesproken volgt een schijfcontrole; niets om je zorgen over te maken. Na de schijfcontrole volgt een herstart en dan zou de extra ruimte beschikbaar moeten zijn op de partitie(s).

PS: GParted ondersteunt veel SATA en RAID-controllers, maar niet allemaal. Zie je niet de juiste partities en schijven vermeld, stop dan direct met je acties.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
1. Zorg voor een goede backup van alles!
2. Download en brand (bijv. via ImgBurn, optie "Write image file to disc") de GParted Live-CD ISO die je hier kunt downloaden.
3. Start op van de GParted Live-CD, en vergroot de partitie(s) waar het over gaat. Weet precies welke schijf je onderhanden neemt en verifieer of de getoonde partities inderdaad de partities zijn waar je je acties op wilt uitvoeren (check de grootte, check de labelnaam etc.).
4. Start het besturingssysteem. Normaal gesproken volgt een schijfcontrole; niets om je zorgen over te maken. Na de schijfcontrole volgt een herstart en dan zou de extra ruimte beschikbaar moeten zijn op de partitie(s).

PS: GParted ondersteunt veel SATA en RAID-controllers, maar niet allemaal. Zie je niet de juiste partities en schijven vermeld, stop dan direct met je acties.

Succes,

Tijs.

dank u wel

ik ga het zo sne mogelijk proberen als het is gelukt zal ik mijn verhaal plaatsen voor misschien andere gebruikers

groet joan

Even nog een aantekening: Als je RAID-1 gebruikt, dan moet dat wel hardware RAID-1 zijn.
De RAID-1 set moet zijn aangemaakt op de RAID-controller en dus niet in Windows via Schijfbeheer via Dynamische disks etc.

Natuurlijk ook de bijbehorende RAID-controller driver laden bij het starten van GParted.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan