Hoe formatteer ik een computer zonder in te loggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas Bijleveld

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
27
Hoi,

Heb een pc gekregen met Windows XP Professional erop maar heb geen inlog. Ik wil hem formatteren zonder in te loggen dus. Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Heb een Windows 98 opstart cd gemaakt en daarmee kom ik in Dos, daar vanuit heb ik de C: geformatteerd maar hij blijft opstarten in het inlog menu, dus het systeem staat er nog steeds op. Volgens Dos is er alleen een C: en een A: Ik kan ook niet in de cd-rom. Wat ik wil realiseren is dat de computer echt helemaal leeg is. Hoe doe ik dat?

Overigens heb ik geen Windows CD om een nieuwe versie te installeren dus dat feestje gaat niet door. Ik wil Ubuntu erop zetten maar ben er nog niet uit hoe ik dat kan opstarten vanuit Dos omdat hij niet boot op die cd (gebrand) en ik niet handmatig in de cd-rom map kan.

Hulp zou fantastisch zijn...
 
Begin eens met instellen dat hij vanuit de cd-rom drive boot. Dit doe je door in het bios (dat is het scherm dat je krijgt voor windows opstart, meestal met het merk van de pc/moederboard fabrikant) op een knop te drukken waarna je in het bios menu komt. Kwestie van even goed kijken. Meestal is het iets in de richting van F12, F8 oid.

Hier kan je instellen dat de pc vanaf de cd start. Als je "gewoon" ubuntu wil installeren is het gewoon een kwestie van die cd erin doen en opnieuw starten. Dan hoef je dacht ik niet eerst te formateren.
Wil je wel eerst formateren dan kan je G-parted gebruiken. Hiermee kan je de schijf herindelen en ik dacht ook formateren. Net als de ubuntu-cd een kwestie van erin steken en opstarten.

Succes ;)
 
Het probleem is dat de cd niet boot. Ik heb een opstart cd van windows 98, die boot wel maar als ik die gebrande cd van Ubuntu erin stop gebeurd er niks, alsof hij er niet in zit.
 
Wellicht dat er iets in het download of brandproces is misgegaan? Probeer hem eens opnieuw te downloaden en branden, of vraag de (gratis) cd aan? Ik denk dat dan daar het probleem zit...
 
De gratis cd heb ik al aangevraagd idd. Ik denk alleen dat het wel even duurt voordat die komt. Hoop eigenlijk die computer klaar te hebben de komende twee weken omdat ik een paar weken iemand te gast in huis heb en niet graag mijn computer deel.
 
Dan kan ik je enkel aanraden de cd opnieuw te downloaden en te branden. Ik heb zelf ook de cd aangevraagd, en dat duurde zo'n 3 weken geloof ik (alweer een tijdje terug).

Mag ik overigens nog even voor de zekerheid vragen hoe je de cd brand? Je krijgt een iso meen ik, brand je die wel zoals het hoort, of brand je hem als een normaal bestand? Daar kan ook de fout in liggen ;)
 
Ik sleep die iso gewoon in de map van de cdr en daarna brand ik hem. Is dat niet goed?
 
Nope, dat werkt niet. Dan weten we in ieder geval waar het probleem zit :).

Download het (gratis) programma CDburnerXP. Hiermee kan je kiezen voor het branden van een iso. Ik meen (heb hem niet geinstalleerd atm) dat je gewoon kiest voor "iso branden" (je moet uiteraard een lege cd erin hebben zitten), en dan de .iso kiezen. Dan gaat hij hem goed branden. Zo zou je hem wel moeten kunnen lezen ;).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan