Partities in W7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Ik heb mij een nieuwe PC moeten aanschaffen en daarop staat uiteraard Windows 7. Mijn harde schijf is 1 TB groot en is verdeeld onder 3 partities waaronder de C die 916 GB groot is. Ik wil nu deze C-schijf verkleinen tot een 150 - 200 GB maar ik kan maar geraken tot 477 GB.Kan iemand mij zeggen hoe dat komt en hoe ik dat probleem kan oplossen?

Wat voor een tool gebruikt u om deze partitie te verkleinen?
En hoeveel ruimte wordt er nu op de C-partitie gebruikt?

Ik heb de ingebouwde tool in Windows 7 gebruikt. Ik bezit ook "Partitie Expert 9.0". Ik gebruikte die vroeger bij Windows XP Prof maar ik heb deze nog niet geïnstalleerd omdat ik niet weet of deze versie werkt met Windows 7. Op de huidige partitie wordt nu 38 GB gebruikt, mede door het feit dat HP veel software met zijn PC meelevert. Ik vraag me ook af of al die meegeleverde die wel absoluut nodig is.

Helemaal eens met mrmusic, EASEUS partition manager werkt uitstekend.
Maar kijk wel uit met HP voorgeinstaleerde windows in de C-partitie! Vorige week heb ik de C-partitie van een HP netbook verkleind, en dat ging zonder problemen, maar helaas was daarmee kennelijk een soort van pre-boot-toestandje van HP verdwenen en wilde de heel Windows niet meer starten. Na de nodige kunstgrepen, waarvan ik u de details zal besparen maar de beschrijving van de handelingen om alles weer werkend te krijgen beslaat 1 a4.

Dus kijk uit met het kleiner maken van de partitie! Maak eerste de recovery CD/DvD aan zoals beschreven in het HP handboekje.

Bedankt voor de uitleg maar ... blijkbaar lukt de installatie niet in Winwows 7 64bit. Daar lukt volgens mij alleen de prof versie of heb ik het verkeerd voor. (zie de door mrmusic vermelde link). Als ik de Home-versie wil installeren krijg ik de mededeling "You are attempting to install EASEUS Partition Master Home edition on 64 bit system". zijn er nog andere mogelijkheden? Bedankt voor de hulp.

Ja, dat klopt, de free versie is 32 bits. Ik had niet gezien dat het een 64 bits windows betrof hier. Overigens is het best de moeite waard om de prof versie van Easeus te kopen (heb ik ook gedaan), want daar kan ook een bootable CD met Easeus mee gemaakt worden en dat is best handig als windows niet meer wil starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan