• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel kleuren op andere tabbladen als datagegevens veranderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trebeg

Verenigingslid
Lid geworden
5 feb 2009
Goedemiddag allen,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem.
Heb op tabblad 1 data staan, op tabblad 2 en 3 overzichten die aan deze data gebonden zijn.
Mijn probleem is als ik in de data iets verander dat ik op de tabbladen 2 en 3 niet direct kan zien welke cellen nu veranderd zijn die gebonden waren aan de info op het tabblad data.
Wat ik graag zou willen is dat als ik de data verander ik op de tabbladen direct kan zien welke er veranderd zijn
Dus als ik in kolom B van de data een verandering invoer ik op de tabbladen 2 en 3 in kolom E en J dmv een kleur kan zien welke er veranderd zijn.
Zo ook als ik in kolom C van de data een verandering invoer ik op de tabbladen 2 en 3 in kolom F en K dmv een kleur kan zien welke er veranderd zijn.
De kleur mag blijven staan want dan sla ik het bestand op met een revisienr. zodat ik later ook nog eens kan terug kijken wat er veranderd is.
De cel in data die veranderd mag ook een kleur krijgen automatisch maar als dat te ingewikkeld is doe ik dit gewoon met een opvulkleur handmatig.

Heb een voorbeeld bestand bijgevoegd, het orgineel heeft veel meer tabbladen.
Ik heb Office 2007.

Heb gezocht maar kan eigenlijk niet echt iets vinden wat dit probleem oplost.

Wie heeft er een idee?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,
Gebert

Bijlagen

Roncancio goedemiddag,

Zo te zien werkt het en nu misschien wel de belangrijkste vraag hoe krijg ik dit in mijn orgineel ik heb totaal geen ervaring met macro's?

Ik zag wel als ik per ongeluk in een verkeerde cel op het tabblad data de invoer wijzig en deze weer terug zet in de orginele info dat op de tabbladen 2 en 3 deze toch gekleurd blijven is dit op te lossen?

Alvast bedankt voor je hulp.

Het probleem wat ik had is dus niet op te lossen met een formule in voorwaardelijke opmaak?

Groeten,
Gebert

De code plaatst je in je VBE.
Doe kan je als volgt doen:
- rechtermuisknop op tabbladnaam (onderaan op het scherm).
- Klik op Programmacode weergeven.

Daar zet je de code neer.

Wat betreft de 2e vraag.
Het zou handmatig kunnen, want als het automatisch moet gebeuren dan moet VBA wel weten wanneer een wijziging ongedaan moet worden gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Ik kan de code er niet voor schrijven, maar je kan toch bij wijziging cel wegschrijven naar een controle blad en dan blad twee voorwaardelijke opmaak ALS gelijk aan Controle map niets, anders kleur rood.

Als je dan terug wijzigt naar oorspronkelijke waarde gebeurt er niets.

Dan gaat het toch automatisch.

EDIT: Nu ik er aan denk, excel heeft toch al een ingebouwde fuctie hiervoor, dat heet wijzigingen markeren ?

Groeten,
Jacques

Laatst bewerkt:
Roncancio,

Bedankt ik ga dit proberen.

Wat betreft handmatig hoe bedoel je dit want als ik in data een cel verander dan zie ik dat niet direct in de andere tabbladen en moet ik als zelf controleren.

Groeten,
Gebert

Jacques,

Bedankt voor meedenken met mijn probleem.

Wijzigingen bijhouden heb ik gevonden maar hoe stel ik dit in voor alle tabbladen?
Deze zit in het lint bij controleren.

(maar je kan toch bij wijziging cel wegschrijven naar een controle blad en dan blad twee voorwaardelijke opmaak ALS gelijk aan Controle map niets, anders kleur rood)
Hoe bedoel je dit? Heb je hier een formule voor.?

Groeten,
Gebert

Wat ik bedoel is stel op blad 1 verander je cel A1 van 10 naar 20
Dan schrijf je eerst de 10 weg naar een controle blad en daarna de 20 naar blad 2.

Als voorwaardelijke opmaak zet je als A1 anders is dan de 10 op het controle blad, dan kleur rood. Mocht je 20 dan weer terug veranderen in 10 is blad 2 gelijk aan controleblad dus niet rood.

Maar wijzigingen bijhouden is makkelijker, dan heb je een opmerking erbij van wat naar wat het is veranderd.

Groeten,
Jacques

Zo bedoel ik dus, zie bijlage.

Als je wat voor de eerste keer iets invult in A1 dan staat dat in A1 en C1 van Blad 2
Als je daarna iets wijzigt in A1 zal A1 op blad 2 van kleur veranderen, C1 blijft de oude waarde ter controle.
Als je dan terug verandert naar de oorspronkelijke waarde wordt het vergeleken met de controle cel en zal dus
bij gelijk de kleur weer verwijderen.

Als extra zou je nog kunnen toevoegen dat bij opslaan Kolom C wordt gewist zodat de volgende keer bij openen het weer zo werkt.

Groeten,
Jacques

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jacques,

Dit werkt niet bij mij zoals jij omschrijft.

Als ik in A1 iets invul gebeurt er niets op blad 2 in A1 en C1.
Maar als ik in A1 van blad 2 hetzelfde invul als op blad 1 dan kleurt A1 van blad 2 rood.:confused:

Of ik doe iets fout maar ik zou niet weten wat.

Groeten,
Gebert

Ik heb het net nog getest hier werkt het :confused:

Maak eerst blad 1 leeg, dan blad 2 (in die volgorde)

Als je dan in blad 1 in A1 een getal invult zou dat in blad 2 in A1 en C1 ook moeten staan.

Groeten,
Jacques

Jacques,

Klopt het werkt ik deed iets fout met inschakelen van de macro's

Ik zal zien of ik er iets aan heb.

Groeten,
Gebert

Jacques,

Hoe voer je dit door op de hele kolom?

Nog een vraag over wijzigingen bijhouden.
Wat betreft wijzigingen bijhouden is dit ook zo in te stellen voor een hele werkmap?
Als ik dit nu doe dan lukt het alleen maar voor het tab data en niet op tab VL005 en VL10, of komt het omdat deze dmv de formule de informatie ophalen op tab data?

Groeten,
Gebert

Roncancio,

Als er dubbele waardes in kolom B of G in bv tab VI005 staan dan werkt het niet hij kleurt alleen de waarde van de eerste cel.
Het kan gebeuren dat de info die van het tab data gehaald worden heel vaak op een vervolg tabblad staan, dat is dan wel met een andere lengte maar de basis is hetzelfde.

Heb je hier ook een oplossing voor want van macro's en VBA heb ik totaal geen verstand van.

Groeten,
Gebert

Gebert,

Kijk hier eens naar, denk dat dit je wel bevalt. gaat om kolom M in blad 2
Met dank aan SNB en Roncancio

Groeten,
Jacques

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Revdutchi ;) speel hier eens mee :D
Code:
Sub setwaarden()
UsedRange.Columns(13).ClearContents
For Each ar In UsedRange.Columns(13).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Areas
    ar.Value = ar.Offset(, -7).Value
  Next
End Sub

Gebert

De knop doet het 1 x, want jij wilde dat het bleef staan ter controle, als je kolom M opnieuw will vullen zul je hem eerst helemaal leeg moeten maken.

Dat kan ook anders als je zou willen.

Jacques,

Klopt helemaal was er net achter.
Te vroeg gereageerd van mijn kant.

Eerst leeghalen dan macro's inschakelen dan op de knop drukken.

Allen die hier aan mee gewerkt hebben tot zo ver bedankt ga van de week kijken wat ik hiermee kan.

Als het is gelukt zal ik de vraag afsluiten anders horen jullie nog van me.

Groeten,
Gebert

Gebert,

Met deze versie worden de nieuwe waarden in E als standaard waarden ingesteld en dus weer kleurloos

In dit geval met dank aan Trucker :thumb:

Groeten,
Jacques

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ga van de week kijken wat ik hiermee kan.

Als het is gelukt zal ik de vraag afsluiten anders horen jullie nog van me.

Groeten,
Gebert

Bekijk ook deze ik zet een tweede controle na wijziging ( old value ) :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan