• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische datum vastzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvdo1984

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Hoi hoi,

Ik heb dit forum al doorzocht en vanalles geprobeerd, maar ik kom er niet uit.

Dit excel-sheet (zie bijlage) is te downloaden vanaf internet. Wanneer iemand dit download en opent staat er automatisch de datum van vandaag in door de functie =Vandaag(). Wanneer deze sheet vervolgens lokaal wordt opgeslagen en de dag erna bijvoorbeeld weer wordt geopend, mag de datum niet veranderen naar de huidige datum.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen?

Bedankt voor jullie hulp.

Gr. Lotte

Bijlagen

Selecteer de cel, tik F2, tik F9, geef Enter.
Of selecteer de cel en tik Ctrl+; en geef Enter
Of Kopieer de cel, Bewerken > Plakken speciaal > Waarden > OK.
Om moeilijk te doen: Via VBA.

Richard

Laatst bewerkt:
Beste Hoornvan en Richard,

Daar had ik inderdaad al gekeken en heb er ook mee zitten stoeien, maar zonder resultaat. Nu ben ik ook geen excel/vba expert, dus wellicht dat ik iets verkeerd doe.

En de antwoorden van Richard zullen waarschijnlijk wel werken, maar het is de bedoeling dat degene die deze sheet download niets hoeft te doen bij het openen van deze sheet of bij het sluiten van deze sheet.

Iemand anders misschien een oplossing?

Groet Lotte

@ Richard:
Hoezo moeilijk doen?:D
Plaats onderstaande in je Persoonlijke macromap. Heb je het bestand gedownload, druk F8 >> Selecteer Macro's in Persnlk.xls >> Selecteer de macro >> Uitvoeren.
Code:
Sub Vastzetten()
    [A2].Value = [A2].Value
End Sub

Edit: Je zal altijd zelf iets moeten doen, of de onderstaande code zou al moeten ingewerkt zijn in het origineel in ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    [Blad1!A2].Value = [Blad1!A2].Value
End Sub

Laatst bewerkt:
Bedankt. Het is opgelost met de volgende code:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
If Sheets("Blad1").Range("A1") = "" Then
    Sheets("Blad1").Range("A1") = Date
End If
End Sub

Groet, Lotte

Maar A1 is toch nooit leeg want daar staat je formule in. Dus heeft deze toch weinig zin?
Beter is dan onderstaande zodat de datum automatisch vastgezet wordt bij afsluiten.
Code:
    [Blad1!A1].Value = [Blad1!A1].Value
    ThisWorkbook.Close True
End Sub

Maar A1 is toch nooit leeg want daar staat je formule in. Dus heeft deze toch weinig zin?
Beter is dan onderstaande zodat de datum automatisch vastgezet wordt bij afsluiten.
Code:
    [Blad1!A1].Value = [Blad1!A1].Value
    ThisWorkbook.Close True
End Sub

Rudi, formule staat in A2 (in het voorbeeld dan) A1 is dus leeg.

Groeten,
Jacques

Ik heb ook hierover een vraagje

Ik heb een workbook gemaakt in excel 2010 met een automatisch datum Today geplaats.

Dit werkt door in alle sheets die ik daarin heb gemaakt. Elke dag worden de rapporten opgeslagen in de daarvoor bestemde opslagmappen. Nu wil de opdrachtgever dat als hij een rapport wil opvragen c.q uitprinten dat de datum van toen het rapport werd opgeslagen juist die datum op het rapport wil zien en niet zoals hiervoor al door iemand anders is beschreven niet de datum van TODAY wil zien. Kan iemand mij op begrijpelijke wijze een uitleg geven hoe dit te doen. Resumerend:

Ik wil in mijn workbook een automatische datum tw: dag aanduiding en datum + dat hij die datum vast blijft houden en niet veranderd in de datum als het document wordt geopend.

Bijvoorbaat dank

maarten60,

Je breek in op een vraag van 2 jaar geleden.
Je had beter een nieuwe vraag kunnen stellen.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
If Sheets("Blad1").Range("A1") = "" Then
    Sheets("Blad1").Range("A1") = Date
End If
End Sub
Werk dit dan niet bij je?
Hier gaat men er van uit dat de datum in cel A1 staat en als het bestand word geopend, kijkt hij of er wat in cel A1 staat, als er niets staat zet hij de datum in A1.

Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan