Router Bridge

Status
Niet open voor verdere reacties.

yoran

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2005
Ik weet niet zeker of hier al een onderwerp over is, maar wil graag mijn D-Link DIR-635 ''bridge'' maken zodat ik boven een nog betere draadloos verbinding heb als ik op zolder zit.

Helaas kan ik nergens wat vinden daarover op internet, en ook niet in de router zelf.

Weet iemand van jullie hoe ik dit kan instellen?

Alvast bedankt,

Yoran

(UPDATE:

Ik wil een nieuwe D-link router kopen met Gigabit aansluiting, omdat boven de verbinding wil verbeteren zet ik de DIR-635 boven neer en die wil ik dus als extender van het draadloos internet gebruiken die de andere D-link router die beneden staat uitzend, dan moet ik hem toch in bridge stand zetten?)

Laatst bewerkt:
Na veel zoeken op het internet heb ik een tip gevonden dat werkt via firefox.

Als je via firefox inlogt op je router (192.168.0.1) en je via Beeld -> Paginastijl -> Geenstijl selecteert en je daarna naar Network settings gaat, krijg je INEENS de optie:
WAN Port Mode : Router Mode ore Bridge Mode
Dit tot verbazing, want waarom heeft D-link dit zo gedaan....? Nu is alleen mijn vraag hoe ik dit in godsnaam moet instellen?
Ik krijg daaronder dit menutje te zien:

Router IP Address:

Subnet Mask:

Device Name:

Default Gateway: Primary DNS Server : Secondary DNS Server :

Local Domain Name: (optional)

Enable DNS Relay:

Het dik gedrukte heeft iets temaken met het instellen van het hele bridge gedoe maar weet niet hoe ik dit moet instellen! (Dit word namelijk zichtbaar als ik van Router mode naar Bridge mode ga!)

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan instellen?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een enorme denkfout maakt hier: Het zetten van bridged modus ipv. router modus betekent niets m.b.t. het draadloze bereik. Waar je dit wél praktisch voor kunt gebruiken is als je 1 bedrade router van je provider hebt én een eigen (bedrade of draadloze) router die je 'in serie' (dus achter en met elkaar) doorverbindt met een netwerkkabel.

Staat je router in Bridged modus, dan wordt je router 'transparant'. Je apparaat werkt alleen nog als draadloze accesspoint en bedrade switch en de routerfunctie (en DHCP server functie) gaan dan verloren.
Voordeel is dat het dan niet meer uitmaakt hoe iedereen verbonden is (dus via een bedrade of draadloze aansluiting met de provider-router of bedraad danwel draadloos met je eigen 'router'): Het is allemaal 1 thuisnetwerk, dus niet 2 thuisnetwerken (nl. de LAN kant van de provider-router en jouw eigen router) die je zou hebben als je je router in router modus zou laten staan. Dit betekent ook dat je alleen nog in de router van de provider portforwarding hoeft te doen, want die behoudt wél zijn NAT/router functie.
Nogmaals: Dit is alleen voor thuisgebruikers relevant als er 2 routers achter elkaar worden geschakeld. Voor abonnees van kabel-Internet is dit bijv. niet relevant, omdat de kabelmaatschappijen normaal gesproken geen router maar een modem beschikbaar stellen.

Als je wat aan draadloos bereik wilt doen dan zou je kunnen denken aan het centraler opstellen van de draadloze router, het inzetten van een draadloze repeater etc.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een enorme denkfout maakt hier: Het zetten van bridged modus ipv. router modus betekent niets m.b.t. het draadloze bereik. Waar je dit wél praktisch voor kunt gebruiken is als je 1 bedrade router van je provider hebt én een eigen (bedrade of draadloze) router die je 'in serie' (dus achter en met elkaar) doorverbindt met een netwerkkabel.

Staat je router in Bridged modus, dan wordt je router 'transparant'. Je apparaat werkt alleen nog als draadloze accesspoint en bedrade switch en de routerfunctie (en DHCP server functie) gaan dan verloren.
Voordeel is dat het dan niet meer uitmaakt hoe iedereen verbonden is (dus via een bedrade of draadloze aansluiting met de provider-router of bedraad danwel draadloos met je eigen 'router'): Het is allemaal 1 thuisnetwerk, dus niet 2 thuisnetwerken (nl. de LAN kant van de provider-router en jouw eigen router) die je zou hebben als je je router in router modus zou laten staan. Dit betekent ook dat je alleen nog in de router van de provider portforwarding hoeft te doen, want die behoudt wél zijn NAT/router functie.
Nogmaals: Dit is alleen voor thuisgebruikers relevant als er 2 routers achter elkaar worden geschakeld. Voor abonnees van kabel-Internet is dit bijv. niet relevant, omdat de kabelmaatschappijen normaal gesproken geen router maar een modem beschikbaar stellen.

Als je wat aan draadloos bereik wilt doen dan zou je kunnen denken aan het centraler opstellen van de draadloze router, het inzetten van een draadloze repeater etc.

Succes,

Tijs.

Ik denk inderdaad dat ik het dan helemaal verkeerd heb gezien! Wat ik dus wil is van mijn D-link router een repeater maken maar is dus mijn vraag of dit kan en hoe dit moet!! Iemand hier ervaring mee of kan dit niet?

Alvast bedankt.

Dat kan alleen (en dan alleen nog misschien, afhankelijk van diens mogelijkheden) als je van je provider al een draadloze router hebt gekregen. Overigens zou je op die manier je router inzetten als 'repeater' en dus centraler neerzetten, maar dan hoef je geen langere netwerkkabels te trekken, want de communicatie gaat dan draadloos tussen de 2 routers.

Ander zul je toch echt een extra apparaat moeten aanschaffen (repeater) of je router centraler opstellen met een (langere) netwerkkabel (bijv. in het trapgat).

Heeft de provider ook een draadloze router geleverd, dan merk + type vermelden hier. Misschien kunnen we dan inschatten wat je mogelijkheden zijn.

Succes,

Tijs.

Dat kan alleen (en dan alleen nog misschien, afhankelijk van diens mogelijkheden) als je van je provider al een draadloze router hebt gekregen. Overigens zou je op die manier je router inzetten als 'repeater' en dus centraler neerzetten, maar dan hoef je geen langere netwerkkabels te trekken, want de communicatie gaat dan draadloos tussen de 2 routers.

Ander zul je toch echt een extra apparaat moeten aanschaffen (repeater) of je router centraler opstellen met een (langere) netwerkkabel (bijv. in het trapgat).

Heeft de provider ook een draadloze router geleverd, dan merk + type vermelden hier. Misschien kunnen we dan inschatten wat je mogelijkheden zijn.

Succes,

Tijs.

Ik heb nu de D-link DIR-635 die ik dus als soort repeater wil gebruiken van het draadloos signaal van de Draytek Vigor 2130n. Bedraad is sowieso geen optie het is eigenlijk omdat het zonde is de router weg te doen, draadloos is die nog perfect alleen bekabeld geen gigabit aansluiting.

Ik heb de handleidingen van beide apparaten bekeken, maar geen van beiden biedt de mogelijkheid om er 1 draadloos netwerk van te maken. Ik mis dus features zoals 'roaming' of 'WDS'.

Je zult je dus moeten behelpen met een aan te schaffen repeater die je ergens centraal in je huis opstelt (gegeven dat je geen kabels kunt/wilt trekken zodat de D-link centraler komt te staan).
Ik kan je geen advies geven welke repeater je moet gebruiken, maar indien mogelijk schaf er eentje aan van dezelfde fabrikant als van welke router je het signaal wilt 'doorsturen'. Dat zou dan dus een Dlink repeater moeten zijn.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan