• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie maken via een lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1972

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2006
Goedenavond!

Misschien een erg domme vraag, ben ook voor het eerst bezig met Excel, maar zit met het volgende probleem.

Ik wil een soort kasboek maken, waarbij het volgende moet komen:

Tabblad Huur
<Datum>: <Woning>: <Huur omschrijving>: <Prijs> : <Aantal>: <Totaal> <Voldaan via>.

23/02/10 01D 1p. lakenset 8,00 2 16 kontant
23/02/10 04D midgetgolfstick 1,50 3 4,50 pin
....
....

Wil bij <Huur omschrijving> in een apart tabblad de artikelen zetten, zodat er géén foutieve waarden ingevoerd kunnen worden en dat in die kolom steeds een pulldown komt waaruit gekozen kan worden, die moet op elke regel weer terugkomen.
De prijs (per stuk) staat ook in het aparte tabblad waar de artikelen in staan en deze moet dan automatisch berekent worden met de formule van het aantal wat ingevoerd wordt.

Wil dan op een ander tabblad een totaal kunnen maken van alle artikelen, optelsom van aantallen verhuurd en het totaalbedrag.

Wie zou me kunnen helpen, zit al steeds hiermee te sukkelen.

Mvg,

Richard

Hier kan je mee starten. Een woordje uitleg staat in het bestand.
Wat betreft je totaalblad lijkt een draaitabel me een mooie optie.

Bijlagen

Goedenavond Rudi,

Hartelijk dank voor je reactie van eergisteren...... je was nog laat wakker, of vroeg uit bed :D

Zou ik je nog een paar vraagjes mogen stellen, want ik kom even niet uit het volgende.
Heb een aanpassing hierbij toegevoegd, ter verduidelijking.

1.) Zou graag in veld O (niet zichtbaar) een berekening willen hebben van de inkomsten min de uitgaven op elke regel.
Maar dan wel alleen van de kontante betalingen.

Onderaan elk blad zou een opsomming (totaal) moeten komen van dat blad, maar als het tweede en/of derde blad ook gebruikt wordt, moet het doortellen.

2.) Heb een tabblad aangemaakt met statistieken.
Zou graag dan via een selectie de opbrengsten willen zien van de omschrijvingen.
Bijv. Wat hebben de <<lakenpakketten 1pers.>> opgebracht? En hoeveel keren zijn die verhuurd geweest?
En hoeveel energie (KWh) is er gebruikt en wat zijn de opbrengsten geweest.

Kan ik de velden die een formule bevatten ook beveiligen? Dus dat ze die niet zomaar kunnen aanpassen?

3.) Hoe maak ik zelf zo'n kalender en een validatie?

Hoop niet dat ik al te domme vragen heb gesteld :shocked:

Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes,

Richard

Bijlagen

Ha Richard (en Rudi)

allereerst: vette kalender!

Dan een poging van mijn kant om wat te verduidelijken en wat wedervragen te stellen:

@1: allereerst vraag ik me af of het noodzakelijk is om voor elke maand een apart werkblad te gebruiken? In principe is Excel prima in staat om op basis van een datum de bijbehorende maand en eventueel jaar te berekenen, zodat je daar ook mee kan rekenen.

Door middel van de SOM.ALS-formule kun je waarden laten optellen o.b.v. van een voorwaarde die in een andere kolom staat. Bijvoorbeeld:
=SOM.ALS(G:G;"Kontant";F;F)-SOM.ALS(N:N;"Kontant";M:M)
geeft je de optelling van alle waarden in kolom F als in kolom G het woord "Kontant" staat, minus de kontante uitgaven in kolom M.

Als je je werkblad niet splitst in verschillende bladen, maar gewoon laat doorlopen, kun je de optelling die het kas-saldo aangeeft bijvoorbeeld in cel J1 zetten.

@2: Via Data --> Valideren kun je aangeven wat er allemaal in een cel geplaatst mag worden. Als je daar kiest voor 'Lijst' en je vult bij Bron in: =Artikels en je vinkt 'vervolgkeuzelijst in cel' aan, dan heb je op je werkblad 'Statistieken' een keuzemogelijkheid. Vervolgens kun je met die SOM.ALS-formules de bijbehorende aantallen en opbrengsten achterhalen.

Beveiligen: Je kunt cellen niet afzonderlijk beveiligen. Wel kun je het hele blad beveiligen. Als het hele blad beveiligd is, kunnen mensen alleen iets veranderen in cellen die niet 'geblokkeerd' zijn. Of een cel geblokkeerd is kun je zien via Celeigenschappen --> Bescherming. Standaard staat dit altijd aan, maar het heeft standaard geen effect omdat het werkblad niet beveiligd is.
Als je van alle cellen die mensen WEL mogen aanpassen de blokkering uitzet, en dan het blad beveiligt, heb je de cellen met formules beschermd.
(ik heb hier overigens wel rare ervaringen mee bij Excel-voor-de-Mac, maar dat terzijde)

@3: de Kalender is een Userform, die wordt opgeroepen door een macro die 'achter' het werkblad zit. Als je met je rechtermuisknop op de 'tab' (waar 'Jan' staat) van het werkblad klikt, en je kiest 'Programmacode weergeven' zie je code achter het blad.
Als je er de regel 'If Target.Column = 8 .... etc. aan toevoegt heb je 'm daar ook.

Hoop dat dit helpt om e.e.a. beter te begrijpen en verder te knutselen. Succes ermee!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan