DVD naar AVI, AVI editten en weer naar DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Ik heb videobanden gekopieerd naar mijn DVD-speler met HD. Het resultaat heb ik vanaf mijn DVD-HD op een DVD-Schijf gekopieerd en vervolgens de inhoud daarvan naar de HD van mijn PC. Ik heb nu de beschikking over de bekende DVD-bestanden VIDEO_TS.IFO, BUP en VOB etc.

Mijn vraag : Nu wil ik DVD omzetten naar AVI, om e.e.a. te editten. Het resultaat brand ik dan weer naar een DVD-Schijf.
Wat is hiervoor een goed en gebruiksvriendelijk programma, of kun je ook een (of meerdere) van de bestanden VIDEO_TS.IFO, BUP en VOB etc) direct bewerken ?
Zo ja, hoe gaat dat in z'n werk; met wel programma kan dit.

Als ik voor deze taak zou staan dan zou ik:

DVD naar AVI omzetten met Format Factory (freeware)
AVI bewerken met virtualdub (freeware)
AVI branden naar DVD met DVD Flick (freeware)

Format Factory en DVD Flick zijn gebruiksvriendelijk, virtualdub is een sterk staaltje software om AVI te bewerken maar zal voor een beginner minder gebruiksvriendelijk overkomen. Er zijn echter heel wat tutorials op het net terug te vinden.

Ik gebruik uitsluitend freeware progs maar mogelijks is er wel een betalend prog dat in zijn eentje al je bewerkingen aankan.

grtz

Codec nodig

Ik heb nuVirtualDub 1.9.8 geinstalleerd.
Als ik een AVI-bestand wil openen, krijg ik de volgende melding.
Waar haal ik die codec vandaan ?

Overigens, is er niet een heel simpel progje voorhanden. Ik wil van het master-AVI-bestand gewoon wat
te lange of slecht uitziende scenes kunnen inkorten en/of verwijderen; meer niet !

Bijlagen

• Virtualdub 1.9.8.jpg
    Virtualdub 1.9.8.jpg
    46,8 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Heb je DVD naar AVI omgezet met Format Factory en welke codec heb je gekozen in de output settings in Format Factory? Ik gebruik altijd xvid.

Ikzelf heb het K-Lite codec pack geïnstalleerd op mijn pc en heb nooit COmpressor/DECompressor-problemen.

Voor heel eenvoudig knip- en plakwerk zou je windows movie maker kunnen proberen maar ik heb daar zelf geen al te goede ervaringen mee vandaar virtualdub.

Als windows movie maker ook tegenpruttelt over een codec dan kan je alsnog proberen om eerst eens het K-Lite codec pack te installeren.

Cirkel sluitend, ten aanzien van - a) Convert Videoband-film naar DVD - b) Convert DVD naar AVI
- c) Edit AVI en - d) Convert AVI naar DVD :

1. Kopieer een Videoband-film naar de HD van de DVD-recorder en vervolgens naar een DVD-RW-disc (kan ook 1 op 1 : Videoband-film --> DVD-RW-disc)
De optie : 'Eerst naar de HD' heeft het voordeel, dat je op-met de DVD-recorder alvast kunt editten (scenes inkorten);
2. De DVD-RW-disc bevat, analoog de inhoud van elke DVD, de bekende BUP, IFO en VOB-bestanden.
Van 'n VOB-bestand kan er zowel 'een aanwezig' zijn, alswel 2,3 of meer (e.e.a. hangt af van de filmduur en wijze van indexering door de software);
3. Start 'Format Convert Factory', selecteer het 'tabblad Video' en klik op 'converteren naar AVI' (automatisch wordt HD 1280 X 720 XVID Breedbeeld geselecteerd).
Klik in het volgende scherm op 'bestanden toevoegen' en zoek de betreffende directory op waar de DVD-bestanden staan.
Van alle bestanden (zijn) alleen de *.VOB-bestanden selecteren (nodig) voor de conversie naar AVI (de overige bestanden mogen naar de prullenbak).
Klik vervolgens op 'Oke' en daarna op 'Starten';
4. Wanneer conversie klaar is, staan de AVI-bestanden in de directory 'Mijndocumenten\FFOutput'. Je ziet dat de bestanden exact dezelfde naam
hebben gekregen (bijvoorbeeld : VTS_01_1), maar dat de extensie VOB is gewijzigd in AVI;
5. Je kunt nu zo nodig de AVI-bestanden editten (je hoeft ze NIET eerst - aan elkaar - te PLAKKEN; dat gebeurt automatisch bij branden DVD, zie punt 7
6. Wanneer de AVI-bestanden klaar zijn start dan 'ConvertXtoDVD' en selecteer de AVI-bestanden via bestand-bestand toevoegen.
Aan de instellingen hoef je in principe niets te veranderen (oefen eens met 'n klein AVI-testbestandje en je weet genoeg) en klik dan op 'Omzetten'.
Resultaat is dat je weer beschikt over een volledige set DVD-bestanden. Behalve de nieuwe (wel of niet ge-edit) VOB-bestanden, ook nieuw aangemaakte
BUP en IFO-bestanden - gerelateerd aan de nieuwe situatie.
7. Brand nu de definitieve DVD (ik doe dat met CloneDVD2) en klaar is Kees.

NB : Optioneel : Beeldmateriaal van b.v. 2 videobanden als een film op DVD branden. Beide banden bevatten b.v. 1 uur film. Het uitvoeren van de eerste 5 stappen resulteert in 'TWEEMAAL' VTS_01_1 en VTS_01_2 (zorg er voor dat de gelijknamige bestanden in separate directories terecht komen).
De tweede set VTS_01_1 en VTS_01_2 wijzig je in respectievelijk VTS_01_3 en VTS_01_4. Daarna voeg je VTS_01_1, VTS_01_2, VTS_01_3 en VTS_01_4 samen (in een directory) en vervolg je met de stappen 6 en 7 (de gewenste volgorde van de 2 videobanden bepaald natuurlijk welke bestandsnamen worden
hernoemd naar VTS_01_3 en VTS_01_4).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan