• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

twee voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oasis81

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2010
Berichten
8
Hoi,

ik ben nieuw op het forum, maar het er wel al vaak bruikbare tips vanaf gehaald. Echter kon ik geen antwoord vinden op de volgende casus:

ik wil in een kolom een tarief plaatsen voor wezenpensioen. Daarvoor moet aan voorwaarde kinderen ja worden voldaan. Kinderen ja danwel nee staat in een aparte kolom.
Daarnaast is voor het tarief ook belangrijk of het een man of een vrouw is. Dit staat in een andere kolom: man danwel vrouw.

Als er kinderen zijn en het is een man dan tarief a
Als er kinderen zijn en het is een vrouw dan tarief b
Als er geen kinderen zijn is het niet van belang welk geslacht het is en moet de cel gewoon leeg blijven.

Wie weet welke formule ik hiervoor moet gebruiken? Ik het het al gebrobeerd met ALS en EN maar zonder succes.

bvd voor de reacties.
 
Hoi

zie bijlage

Als er kinderen zijn - wordt gecheckt of het een man of vrouw is
is het een man dan wordt er iets gedaan
is het geen man, dan is het sowieso een vrouw en wordt er iets anders weergegeven.
als er geen kinderen zijn, gebeurt er niets

greetz
P
 

Bijlagen

  • als test.xls
    17,5 KB · Weergaven: 27
Is dit wat je bedoelt?
 

Bijlagen

  • Tarief.xls
    20 KB · Weergaven: 23
Bedankt

Super!!! ik zit helemaal uit mijn dak te gaan hier!

Dank voor de snelle reactie, het werkt. Zelf was ik er niet uit gekomen.
 
Vergeet je niet om hem als opgelost te zetten, dank u.
 
bijgaand een voorbeeld. Het probleem zit 'm erin hoe ik in de formule ook kan verwerken dat als er geen partner is en wel kinderen dat het tarief dan toch wordt bepaald en in de kolom wordt toegevoegd.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 25
Oasis81,

Als je de formule naar kolom C laat kijken, zou het opgelost moeten zijn denk ik.
Code:
=ALS(C33="Ja";ALS(A33="Man";"x";"y");"")
 
nee, helaas niet.

Het kan namelijk ook zijn dat er geen kinderen zijn maar wel een partner in dat geval moet het tarief toch bepaald worden aangezien de regel is dat wezenpensioen ook wordt meeverzekerd als er alleen maar een partner is en geen kinderen.

m.i. moet het uitgangspunt in de formule de partner zijn. Het moeilijke is om de uitzondering ook in de formule te verwerken namelijk: als er geen partner is maar wel kinderen.

dus ALS partner is nee, maar kinderen is ja dan tarief bepalen obv geslacht van de verzekerde.
 
En deze formule?
Code:
=ALS(EN(B33="nee";C33="Neen");"";ALS(A33="Man";"x";"y"))
 
Laatst bewerkt:
Of deze formule?
Code:
=ALS(OF(B49="Nee";B49="ja");ALS(OF(C49="Neen";C49="ja");ALS(A49="Man";"x";"y");""))
Hij zal best wel korter kunnen.
 
Nee helaas,

beide formules werken niet dwz als er geen partner en geen kinderen zijn geeft de formule toch een tarief terwijl de cel dan leeg zou moeten blijven.

wie weet de oplossing?
 
Dan zou deze formule toch moeten werken?
Code:
=ALS(EN(B33="nee";C33="Neen");"";ALS(A33="Man";"x";"y"))
 

Bijlagen

  • voorbeeld(1)-(Hv).xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan