Wat betekent 16x4 Mb?

Status
Niet open voor verdere reacties.

blatend_schaap

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2003
Ik heb voor heel weinig geld een oude p2 350 op de kop getikt, maar zonder geheugen. Ik wil hier een Linux fileserver (nog nooit met Linux gewerkt dus dit is meer een hobby) van maken dus lekker volstouwen met geheugen

Ik weet aardig wat van PC's maar door al de bomen zie ik qua geheugen het bos niet meer.

Specs volgens boekje Moederbord:

MSI 6119 rev 1.1 BX2

3 DIMM slots voor een maximum van 256 MB per SDRAM/DIMM Slot
Voltage: 3,3 V 100/133 Mhz

* Supports six memory banks using three 168-pin unbuffered DIMM.
* Supports a maximum memory size of 384MB (8M x 8) or 768MB (16M x 4) registered DIMM only.

Ik wil nu 1 256 mb module erin te stoppen (zodat ik later eventueel de volle 768 kan halen). Als ik het goed lees heb ik daarvoor registered DIMM's nodig

Vraag 1:
Wat ik niet snap is dit: "768MB (16M x 4) registered DIMM only"
Wat betekent dat 16Mx4?

Vraag 2:
Is registered hetzelfde als buffered? Of bedoelen ze EEC? (dat is foutcontrole volgens mij)

Vraag 3:
Moet ik Single of Dualsided DIMM's hebben?

Misschien is het antwoord wel heel simpel maar ik wil niet de verkeerde kopen. Ik weet dat vooral de oudere moederbord in de begindagen van SDRAM nogal eigenwijs zijn dus vandaar

MSI is niet zo duidelijk, want unbuffered = unregistered, en registered = buffered.

Maar gelukkig heb ik die info van MSI niet nodig. Dat moederbord bevat de Bx-chipset. Die kan maximaal modules aan van 128 Mbit. Dit wil zeggen dat elk chipje op die module maximaal 128 Mbit = 16 Mbyte mag zijn (byte = bit delen door 8).

Op een module kunnen 4, 8 of 16 chipjes. Een module met 8 chipjes heet Single Sided (er zitten dan maar aan 1 kant chipjes) en een module met 16 Double Sided (er zitten aan beide kanten chipjes).

Oftewel. Met een module met het maximaal aantal chipjes (namelijk 16 = Double Sided) en de maximale grootte (namelijk 16 Mbyte) kom je op een maximale module uit van 16 * 16 Mbyte = 256 MByte.

Double Sided 256 MB DIMM SDRAM kopen dus.

EDIT
Ik had nog niet de vraag beantwoord wat nu 16Mx4 betekende: 16M staat voor 16 Mbit per datalijn en 4 voor 4 datalijnen. Dit alles per chip dus. Dus 4 lijnen en 16 Mbit per lijn maakt 16 8 4 = 64 Mbit.

Laatst bewerkt:
Kijk hier heb ik wat aan! Dit is precies wat ik wilde weten. Dank je voor het snelle reageren :D

Nog laatste vraagje voor de duidelijkheid: Het moet dus Registered (buffered) Double Sided 256 SDRAM DIMM PC 100/133 zijn?

Laatst bewerkt:
ik zou geen buffered kopen in elk geval want aanschaf van meer geheugen is dan duurder omdat je dan 3x registered moet hebben (onhandig en duurder) dus gewoon unregistered kopen werkt t best ;) vr groet Ecl1pse

:8-O:

Maar er staat toch duidelijk:
Supports a maximum memory size of 384MB (8M x 8) or 768MB (16M x 4) registered DIMM only.

Ben ik nou gek? Er staat toch 'registered DIMM only' ? Of maakt dat niet uit? Dacht dat ik het helemaal begreep maar nu ben ik ff in de war... :confused:

Ja, maar er staat ook:
Supports six memory banks using three 168-pin unbuffered DIMM.
Dat bedoelde ik toen ik zei dat MSI niet zo duidelijk was. Maar ik ben er zeker van dat jij een normaal P2/3 moederbord met de BX chipset hebt en die hoeft echt geen registered geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan