partioneren nieuwe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

tbiekens

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Ik heb een nieuwe HD van Samsung SP8004H 80 GB met succes geïnstalleerd in windows 2000 en vervolgens geformateerd als een dynamische schijf FAT32 indeling. Dit werkt allemaal perfect maar nu wil ik met Partion Magic 8.0 de schijf in partities verdelen maar iedere keer wordt het proces onderbroken met de mededeling dat de wizard wordt gestopt en dat ik het menu Operational moet gebruiken. Dit menu blijft vervolgens grijs dus kom ik geen stap verder.

Kan iemand mij hierin adviseren?.

Aanvullende informatie:
Schijf 0 heeft drie partities met op iedere partitie een besturingssysteem resp. Win 98 - Win 2000 en Win XP en wat ik ook doe ik heb maar één mogelijkheid om mijn tweede harde schijf te formatteren namelijk dynamisch. In Win Xp kan ik alleen kiezen voor NFTS en in Win 2000 voor FAT32 en NFTS en in Win 98 voor FAT32.
In Partition Magic wordt de optie Convert disk uitgegrijsd als ik kies voor de dynamisch NFTS geformatteerde nieuwe harde schijf. Ook via schijfbeheer van Windows alleen de mogelijkheid om dynamisch te formatteren. Ik kan dus geen kant op.

Laatst bewerkt:
Je kan ook diskettes maken in PM zodat je daarmee kan opstarten en de schijf dan kan partitioneren. Probeer dat eens.

Als je toch alleen maar W2K hebt draaien zou ik eerst FAT32 veranderen in NTFS aangezien je daar veel meer mogelijkheden mee hebt.
Ook dynamisch zou ik terug in logisch omzetten. Windows raad wel dynamisch aan, maar tenzij je later partities wilt veranderen of een "striped volume" maken is dynamisch absoluut nutteloos en kan het enkel problemen maken.
Je moet dan wel terug formatteren. Dan kun je wel in ene weg alle partities aanmaken die je wil (zonder Partition Magic).

Het is nu misschien wel misschien wat meer werk, maar je bespaard je er later problemen mee...

probeer hem eens opnieuw te formatteren wie weet lukt het dan wel succes ermee

Hang de nieuwe HD alleen in je pc , de oude effe stekker los halen.
Zet hem op master of cable select , start de pc op met en w98 floppy [ opstart ]
Voer nu fdisk uit .
Start de pc opnieuw met je andere HD weer als master,je kan nu de schijf zien in [ deze computer] en nu kan je via w2k of xp de schijf formatteren in de juiste fat32 of ntfs.

Suc6; speedtouch.

Leuk gedaan ben ik de vraag aan het beantwoorden en dan gaat de mod. de vraag verplaatsen.
Dus dit antwoord hoort bij de aanvulling.

Probleem opgelost

Uiteindelijk heb ik onder windows 98 fdisk gedraaid en voor "dospartitie en logisch station aanmaken" gekozen. Dit leek goed te gaan maar toen was de schijf helemaal niet meer toegankelijk. In Win XP met schijfbeheer gekeken en gezien dat de schij nog steeds op dynamisch stond en ontoegankelijk. Paniek!!!
De actie in fdisk toen teruggedraaid door alles wat te verwijderen was ook te verwijderen. Ben toen naar WIN XP gegaan en een wonder was geschied. Ik was toen ineens wel in staat om de schijf te benaderen en deze vervolgens als logisch station te te formatteren. Viel me wel op dat de schijf toch in twee partities was verdeeld, maar goed ze waren allebei te benaderen, te formatteren als logsiche schijf en voor Linux gereed te maken. Kortom ik ben weer een gelukkig mens en heb uitstekend geslapen maar kan helaas niet voor mezelf beredeneren wat er nu precies gebeud is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan