Moederbord/HD Probleem ????

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lperlee

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2003
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw moederbord i.v.m het kapot gaan door overclocken oude mb.
Alleen nu t volgende.Heel windows installeren gaat super traag en na instellen drivers etc. gaat opstarten ook nog steeds traag en hij hapert bij alles wat je doet.Muziek normaal afspelen en klikken zit er niet in !!!

Het gaat om een Aopen MX4GR Intel 845 Chipset
Er zit een intel p4 1700 processor in en er hangt een seagate ATA 100 ST320011A aan.Er zit 2x 256 DDR Ram in.
Zijn t bios instellingen ofzo ?? Er hangt iig een ATA100 kabel aan dus dat is t niet.

Iemand enig idee ????

Alvast bedankt !!!!

Zelfde processors als in OC boardje? Processor gaar?

Wat is OC ??

En kan dat dan dat de processor een beetje stuk is ???
Want in andere pc deed ie het gewoon

Geplaatst door Lperlee
Wat is OC ??

OverClocken

Als je moederbord daarbij kapot is gegaan, is de kans groot dat je processor ook schade heeft opgelopen. Heb je de beschikking over een ander systeem waar je de zaak kan testen? Probeer anders een paar diagnose-programma's en kijk of de resultaten ergens op lijken

Ja heb wel de processor in een andere p4 getest en werkte alleen niet uitvoerig getest.
Kan een processor dan een beetje stuk zijn ??
Ik dacht van hij doet t of hij is gewoon stuk en niet een beetje !!

Dat zou je denken maar dat is niet altijd zo. Stel dat de beveiliging op de chip (van de processor) stuk is. De processor "ziet" dat en zal daarom op een zo laag mogelijke snelheid gaan werken om te voorkomen dat de processor doorbrand. Processor werkt dus wel gewoon, maar niet op de volledige snelheid.

Hey,

Zijn er progamma's waarmee ik dat kan testen ??
En zo ja, waar ??

Oh ja en met virtual dub kan je je HD testen.
De peak disk performance.
En dan zegt ie : Substained read : 328205 kb/s
Substained write : 2842 kb/s

Kan je daar wat mee misschien ???

Alvast bedankt !!!!

Luc

Een beetje stuk. Het kan wel, maar het komt weinig voor. Ik heb het meegemaakt met een AMD K6-2 die na een hevige overclock de multiplier op 1 zette en van 450 doodleuk op 100mhz doorging

met die gegevens kan ik weinig. Die gaan over de harde schijf.

als je met het oude moederbord ooit sysmark oid hebt gedraaid, kun je dat opnieuw doen om de prestaties te vergelijken.

Om de stabiliteit te testen gebruik je het programma CPU-burn.

wat je ook kunt proberen is het bekijken van de temperatuur van de processor. Als die erg is teruggeklokt wordt hij lang niet zo warm. Kijk dus even of de processor een beetje een gezonde temperatuur heeft.

Met het programma Freshdiagnose kun je een processorbenchmark doen. De resultaten kun je meteen vergelijken met die van andere pc's (o.a een P4 1600)

Hij geeft wel overal gewoon 1,7 Ghz aan en in de bios staat ie gewoon op 10 x 17

Nog mensen met andere suggestie's/ideen wat het kan zijn ??
Alvast bedankt !!!

probeer even 'Freshdiagnose'. Dan weet je tenminste of het aan de processor ligt.

Fresh diagnose uitgevoerd en processor is ok !!!
Wat voor optie's hou ik over ???

Hele Hard disk opnieuw goed geformateerd !!
Alles lijkt beter te gaan alleen geluid blijft gewoon haperen !!
Normaal gesproken zou je denken aan een geheugen tekort, maar aangezien er 512 MB DDR RAM in zit lijkt me dit erg onwaarschijnlijk !!!
Alle goede drivers zijn geinstalleerd !!!
Ik snap er niks van !!

WIE HELPT MIJ ????????

B.V.D.

dus de score die je eruit komt klopt een beetje? Hmmm... Je houdt steeds minder opties over. Weet je zeker dat het hele quad-pumped gebeuren van de bus goed loopt??

Zijn er mogelijkheden om dit te testen ??
En hoe ?? En wat is quad-pumped ???

Thanx

de FSB (front side bus, zeg maar de snelheid waaromheen het gehele systeem draait) is bij een hedendaagse pentium 133 mhz. Die wordt door middel van een ingewikkeld Quad-pumped systeem met 4 vermenigvuldigd.

Jouw pc is al iets ouder (net als de mijne) en werkt vermoedlijk met een bus van 100x4. De multiplier is neem ik aan 4 of iets daar in de buurt. Als de bus het niet goed doet houd je dan dus een 400 mHz pc over.

Dat is af te lezen aan de prestaties in Freshdiagnose. Als je daar je score vergelijkt met die van de p4 1600 zou die ongeveer gelijk moeten zijn.

Verder kun je nog het ID tool van Intel gebruiken waarmee je nauwkeurig je bus en clockspeed vast kunt stellen. http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/Product_Filter.asp?ProductID=441

heb je windows eigenlijk wel opnieuw geïnstalleerd nadat je de zaak aan het nieuwe moederbord hebt gekoppeld?

Ja UITERAARD windows opnieuw geinstalleerd !!!
In de bios staat bij cpu detection 100 x 17
Daar heb ik hem dan ook op gezet !!
Lijkt mij dat je dan 1700Mhz krijgt.
Met fresh diagnose test komt er gewoon 1700 processor te staan.
Alleen bij device manager staat 1,69Ghz maar dat is o.k.
Misschien heeft mn processor toch schade alleen detect hij m wel als 1700mhz.
Het moederbord is wel voor hyper threading technology maar daar moet ook een gewone processor in kunnen !!
Hoe moeten m'n FSB en CPU staan bij een 1700 processor ??
Gewoon op 100x17 toch ?? of 133 x13 alleen dan kom je op 1,73 Ghz uit maar dat moet kunnen.
Of moet hij op nog iets anders staan ??
Alleen t vreemde is dat hij als hij op 10 x 17 staat toch wel gewoon moet draaien alleen toch hapert de hele zooi.
Alleen opstart toon van windows is super slecht en na installen drivers,updates etc. wordt t niet beter :'-(

Welke opties hou ik over ?? ( Als ze er nog zijn !!)

Ooh ik hou hier gewoon slapeloze nachten aan over !!
Had ik maar nooit overgeclocked !! Maar ja...ALS...ALS

I.I.G. bedankt voor de moeite !!

Groetjes Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan