win 98se op een pentium s

Status
Niet open voor verdere reacties.

rowen

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2003
Ik probeer voor iemand op een computer waar nog nooit een stuurprogramma of heeft gezeten win 98se
te installeren. met de opstartfloppy van win 98 kom ik
in het bekende scherm keuze 1, 2 of 3, ik kies voor 1
opstarten met cdrom ondersteuning echter gebeurt er
dan niets. ik heb ook al eerst dos 6.22 eropgezet
hij geeft dan zelf de cd rom de R/win 98. cd rom wordt dus herkend. echter gebeurt er verder niets wie weet
een oplossing

groeten,

meer info a.u.b.
-bijv. wat voor een computer, antiek of niet-merk-type enz.

oh wacht eens ff, als je r:\ hebt staan, gewoon ff "setup" typen, en enter drukken. klaar!
keek trouwens ff naar je profiel, en zag dat dit je eerste keer hier is. welkom op helpmij!

effe setup enter werkt niet had ik zelf ook al lang gebrobeerd krijg echter een foutmelding dat hij geen tijdelijke map kan aanmaken. ps geeft advies dat je zelf een dos partitie moet aanmaken een sos opstartpotitie
als je dit echter doet geeft hij aan er is al een dos opstatpartitie aangemaakt

Heb je met fdisk als partities aangemaakt op die schijf?
En herkent de bios de schijf wel?
En als je Fdisk al gebruikt hebt ,heb je toen de schijven geformateerd?

ik heb al wel fdisk gebruikt echter werkt het dan nog niet aande hand van de opstartdiskette wordt wel de hard schijf herkend maar niet de cd rom. met dos 6.22 wordt wel de cd rom herkend maar niet de C

Met DOS 6.22 kun je alleen met een FAT16 werken, dus dat lijkt me niet echt geschikt. Waarom kun je niet vanaf de CDROM booten? Win98 CDROM zijn over het algemeen bootable, dus dat zou moeten kunnen, mits je dat in de BIOS hebt ingesteld. En je zult dus eerst moeten zorgen dat er een FAT32 partitie aanwezig is. Kun je zien door in Fdisk op te starten en met optie 4 de bestaande partitie te controleren.

Bedankt voor de tip het is echter al FAT32 heb ik gecontroleerd maar hoe stel ik dan die bios in

Als je weet hoe je in de BIOS moet komen (DEL of F2 o.i.d.) dat zul je daar je BOOTSEQUENCE moeten aanpassen. Afhankelijk van de BIOS waar dit zit (bv Advanced BIOS Features). Daar kun je dan instellen (1st Boot Device, 2nd Boot Device enz) van welke apparaten je om wilt kunnen starten. Om vanaf CDROM te booten moet deze voor de HDD komen te staan.

PS: Lees dit maar eens door.... http://www.pcmech.com/bios.htm

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan