behoorlijke problemen met spellen icm radeon 9500 pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Charley

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2000
Hallo allemaal,

Ik heb een serieus probleem met mijn videokaart. Het is een ATI Radeon 9500 Pro.
Bij een aantal spellen die ik wil spelen loopt mijn pc vast (beeld bevriest) of de pc start spontaan opnieuw op(als die optie uitgeschakeld staat krijg ik een leeg blauw scherm) De spellen waarbij dit gebeurd zijn Command en Conquerer Generals, IL2 sturmovik en Freelancer. De rest van de spellen doen het wel goed. BF1942, SOF2, Diablo, Mafia, Nascar Racing 4 en Airport Inc.. Als ik de pc dan reboot met de power button krijg ik de melding dat de videokaart verantwoordelijk is voor deze fout. Ik denk(hoop) dus niet dat het een hardwarematig probleem is.

Okeey wat heb ik zelf al geprobeerd. De volgende Catalyst drivers 3.0, 3.2, en 3.3.
3.4 nog niet, en tevens is DirectX9.0 nog niet geinstalleerd.

Wat ik zo raar vind is dat een hele enkele keer het spel het wel doet en de andere keer niet.

Goed ik heb dus ook net uitgevonden dat de videokaart op de zelfde irq zit als mijn modem, maakt dat iets uit?

Aangezien ik ze langzamerhand helemaal gek wordt hier, vroeg ik me af of jullie mij hier mee zouden willen helpen.

Alvast bedankt!

Groet

Charley

Je geeft zelf de oplossing:
-zorg dat je videokaart een eigen IRQ krijgt
-installeer DX9
-en de nieuwste Catalyst (of omega) drivers

Okeej,
Dan is mijn vraag als volgt , hoe wijs ik die irq toe

directx 9 heb ik inmiddels geinstalleerd, de nieuwe catalyst drivers zijn behoorlijk beroerd, want dan doen zo ongeveer al mijn andere spellen het niet meer.

maar goed hoe doe ik dat met die irq?

Geplaatst door Charley
Okeej,
Dan is mijn vraag als volgt , hoe wijs ik die irq toe

directx 9 heb ik inmiddels geinstalleerd, de nieuwe catalyst drivers zijn behoorlijk beroerd, want dan doen zo ongeveer al mijn andere spellen het niet meer.

maar goed hoe doe ik dat met die irq?
probeer dan een iets oudere versie van catalyst. De oude zorgvuldig verwijderen.

Dat van die IRQ wordt lastig:
http://www.xtremepccentral.com/forums/archive/39/2001/10/4/50

Okeej here's the deal

zelfde verhaal als eerst maar nu even toegesplitst op C&C generals

catalyst drivers allemaal geprobeerd, netjes verwijderd uit het register en de handel

directx 9 geinstalleerd

na een tijdje spelen foutmelding en de pc start opnieuw op.

ik heb een asus moederbord met onboardsound en dat kon een probleem geven. dus netjes de aanwijzingen gevolgt. de nieuwste drivers gaven aleeen maar meer problemen dus ja dat schoot ook niet op. gevolg ik zit met het zelfde probleem als eerst maar ook met de nieuwste drivers is het niet echt op te lossen

is er iemand met een vergelijkbaar probleem die dit wel op heeft kunnen lossen?

ga eens naar confuguratiescherm
----> systeem
---->tabblad geavanceerd
----> opstart herstelinstellingen
----> bij systeemfouten het vakje 'systeem automatisch opnieuw opstarten' uitvinken

ja dat heb ik al eens geprobeerd, dan wordt het scherm blauw....dat is het dan dan moet ik als nog opnieuw opstarten

ik heb net de tip gekregen op de via 4 in 1 drivers vrsie 4.38 te installeren. ik ga dat eens proberen en dan meld ik me wel weer

Geplaatst door Charley
ja dat heb ik al eens geprobeerd, dan wordt het scherm blauw....dat is het dan dan moet ik als nog opnieuw opstarten
staat er niets op dat blauwe scherm? Foutmelding oid?

nee helaas,
bij een handmatige restart, dus geen reset, wordt er gezegd dat mn videokaart de boosdoener was...ik heb echt al veel drivers geprobeerd, en bij veel andere spellen werkt het wel gewoon. ik heb de vraag bij westwood uitgezet, dus we zien wel hoe het loopt

geef eens een lijstje met de spellen die het wel doen en de spellen die het niet doen.

wordt er gezegd dat mn videokaart de boosdoener was...
Heb je daar misschien de exacte foutmelding bij?

geef eens een lijstje met de spellen die het wel doen en de spellen die het niet doen.

De spellen waarbij dit gebeurd zijn Command en Conquerer Generals, IL2 sturmovik en Freelancer. De rest van de spellen doen het wel goed. BF1942, SOF2, Diablo, Mafia, Nascar Racing 4 en Airport Inc

ik ga inderdaad even achter die foutmelding aan en dan zal ik me nog even melden

Okeej even een updateje

heb mn bios even geupgrade, dacht dat daarmee het probleem opgelost zou zijn....helaas. Echter de foutmeldingen blijven weg

nu heb ik of een pc die vastloopt en het scherm bevriest of een pc die vastloopt en de monitor uitschakelt, gaat in suspend mode, heel typsich

ben trouwens wel in correspondentie met de heren van westbos.

nou ja goed dit weer even te info

groet

charley

ps: om zeker te weten dat het geen hardwarematig probleem is wil ik dit graag even testen. is er een progje voor videokaarten waarmee je dit kunt testen? zeg zoiets als memtest?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Charley
om zeker te weten dat het geen hardwarematig probleem is wil ik dit graag even testen. is er een progje voor videokaarten waarmee je dit kunt testen? zeg zoiets als memtest?
Een benchmark programma zoals 3dmark test alle functies van de videokaart. Als het vastloopt is er iets mis.

De videobenchmark van Freshdiagnose test uitgebreid alle 2d functies.

Okeej 3dmark2001 gedraaid nou geen problemen dus, dat dacht ik wel

hiermee kan ik dus ook uitsluiten dat mn videokaart te warm wordt anders had ie wel vastgelopen

ik denk dat ik me er maar bij moet neerleggen dat generals dus niet stabiel draait op een kt400 chipset en een radeon9500pro. ik heb de vraag bij westwood neergelegd maar ja, die beginnen weer van voor af aan dus dat kan nog even duren

in elk geval bedankt

charley

Hoi,

Misschien overbodig maar....SP1 al geinstalleerd?
Zelf ook problemen gehad met Radeon 9700 PRO op een Asus A7V8X MoBo.
Nieuwe 4 in 1 drivers installeeren hielp niet.
Volgen mijn computerboer heeft WinXP ook 4 in 1 drivers "aan boord"
Na in stallatie van SP1 waren alle problemen opgelost.
Generals;SimCity4;UT2003 om maar wat te noemen lopen als een trein!

Grtzzz.

ja volgens mij heb ik sp1 wel, maar ik zal een een keertje kijken in hoeverre ik windows nog moet updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan