harde schijf werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijders2406

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
Gaan we het nog een keer proberen.

Ik HAD twee harde schijven van 40 gb er in zitten ibm.

Nu is er een gecrashed en heb ik ipv ervan een tweede met een besturingssysteem erbij gezet.

De tweede is 2.1 gb en staat windows 2k p.Dit is een maxtor schijf.

Op ide 1 staan de twee harde schijven en op ide 2 de brander en dvD.

Master en Slave worden ingesteld met jumpersettings alleen weet ik niet zeker wat de jumpersettings van de maxtor zijn.Deze word altijd herkend als slave onder jumpers.Van de ibm weet ik het wel staat nl achterop toch?

mijn probleem is nu dat ik de twee schijven niet als master en slave kan instellen.Ik ben een keer op de ibm gekomen maar geen idee hoe.er staat belangrijke data op en ik kom er niet meer aan.

De ide kabels heb ik al verwisseld met brander en dan werkt ie nog niet.dekabels zatenbij mijn moederboard dat ik gisteren gekocht het.

Nieuw want even van tevoren was mijn amd 1700+ doorgebrand.Nu heb ik een amd 2400+ met asus mb

Laatst bewerkt:
Zou je misschien iets duidelijker kunnen tikken met witregels en alinea's? Ik begrijp dat je overstuur bent door dit probleem, maar door een slechtere schrijfstijl maak je het voor ons ook niet makkelijker om je probleem te begrijpen en een oplossing aan te leveren.

Om maar eens wat simpele dingen te proberen: staat er wel een besturingssysteem op die slave? En wat voor een schijf is het? Hoe zet je hem op slave precies?

Als alleen op die Maxtor een besturingssysteem staat, dan moet die master gemaakt worden. Je weet niet wat de jumpersettings daarvan zijn zeg je. Op je schijf staat vast wel het type e.d. Als je die hier wilt plaatsen kunnen wij voor je zoeken.

Ik denk trouwens dat die win2k ook niet op kan starten aangezien je een nieuw moederboard hebt. Ik meen dat je dat ook je harde schijf opnieuw moet installeren.

In dat geval zou ik de 40 Gb master maken en daar een besturing opzetten. Dan de IBM op slave en zo je gegevens overzetten.

Laatst bewerkt:
de maxtor heeft model nummer : 82160d2

ik hoop dat je hier wat aan hebt?

kan ik dan uiteindelijk de ibm als slave instellen wat achterop de schijf staat.(jumpersettings)

kan het dat de ibm niet als master wordt gepakt als ik
m instel omdat er geen besturingssysteem op staat.

en omdat er geen jumpers op de maxtor zitten en deze dus auto slave is krijg ik de ibm niet als slave>??

Geplaatst door snijders2406
de maxtor heeft model nummer : 82160d2

ik hoop dat je hier wat aan hebt?

kan ik dan uiteindelijk de ibm als slave instellen wat achterop de schijf staat.(jumpersettings)

kan het dat de ibm niet als master wordt gepakt als ik
m instel omdat er geen besturingssysteem op staat.

en omdat er geen jumpers op de maxtor zitten en deze dus auto slave is krijg ik de ibm niet als slave>??
Op de website van Maxtor staan gewoon de jumpersettings van jouw drive hoor:
style_a1.gif

Dat master en slave heeft niets met wel/niet bootable zijn. Wel moet er natuurlijk een besturingssysteem op de IBM schijf staan, anders kan je er niet van opstarten.

maxtor

er staat geen besturingssysteem op de ibm maar ik moet er toch gewoon op kunnen komen .maar dan moet deze wel herkent worden als slave en de maxtor als master.

Ik wist dat de jumpersettings daar stonden en nuheb ik maar nog een keer geprobeerd omde maxtor als master in te stellen maar hij herkent hem met jumpersetting als master toch nog altijd als slave.

Uit een ander topic:
mijn maxtor bevat win 2000 pro dus deze is master.

mijn ibm heeft als model ic35l040aver07-0.De jump instell staan achterop en ik heb hem ingesteld als slave maar mijn systeem herkent hem niet.

Staan er niet 3 mogelijkheden achterop je ibm? Master, slave en nog 1?? Volgens mij moet je bij ibm de 3de optie kiezen.

Geplaatst door Tanja1968
Uit een ander topic:

Staan er niet 3 mogelijkheden achterop je ibm? Master, slave en nog 1?? Volgens mij moet je bij ibm de 3de optie kiezen.

Dit zou dan Cable Select zijn, maar dit wordt zelden gebruikt bij consumer PC's.

Ik neem aan dat de kabel OK is, tenminste, als je die IBM op slave wil zetten neem ik aan dat je hem op dezelfde kabel als de Maxtor hebt aangesloten? :eek:

Anyway, je zei dat je Maxtor geen jumpers heeft, maar er moet er duidelijk 1 op komen gezien het plaatje hierboven, anders is hij geen master. Dus probeer er een jumper op te zetten :)

Laatst bewerkt:
Cable Select bedoel ik ja. IBM is net weer ff anders. Ouders hebben ook nog een 2.1 G IBM, lag ook dwars in het begin.

Anyway, ik hoop dat het lukt.:)

ik neem ook aan dat dekabel goed is want als ik de maxtor op de tweede connector zet herkent ie em ook.

ibm op tweede connector wordt niet herkent?

Maxtor heeft nu 1 jumper en deze is nu master.

Ibm ga ik proberen in te stellen op cable select maar ik heb dat geloof ik al geprobeerd.

In ieder geval,tanja,bedankt voor de genomen moeite.

(-;

Nu je aan de slag gaat;

Zet de Maxtor op het UITEINDE van de kabel als master en die IBM op het midden van de kabel als slave. Dan zou het toch moeten werken ... good luck :thumb:

Woei! Gelukkig ...

De appeltaarten kunnen verzonden worden naar Tanja1968 en MrLee :D

Alvast bedankt :evil:

Dus IBM moet persé in het midden, en als slave?? Heb ik ook weer wat geleerd:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan