Photoshop 7.0

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Als volslagen leek op het gebied van video en foto's lukt het mij dus niet om in Photoshop 7.0 NL een gezicht van een bestaande foto te "scheiden" van de rest van die foto en het gezicht vervolgens in een andere foto te "plakken".

Ondanks uren zoeken en de help functie van 7.0 ben ik eigenlijk nog geen zier verder. Wat gelukt is, is het gezicht van de ene foto middels het maken van een elips te scheiden van de rest. Maar dan zit ik nog altijd met de rest van de elips. Ik wil alleen het gezicht scheiden van de foto. (m.a.w. de contourlijnen van het gezicht bepalen wat ik wil scheiden van de rest van de foto) Hoe doe ik dat in vredesnaam............................ !!!!!!!!!!!!

Laatst bewerkt:
Hallo Pasja

volgens mij moet je het selectie gereedschap gebruiken en wel de lasso.
kijk hierover eens bij help
groetjes minet

ga ik doen ! Thx, maar ik ben bang..................

die stomme lasso had ik ook al gezien en geprobeerd (lukte trouwens niet echt.....), het probleem is alleen dat ik niets "heb" met foto en video toestanden............... alleen ik heb het nu echt even hard nodig.

hallo,

met de lasso gaat het perfect,je moet alleen de instellingen van de lasso aanpassen, hij moet o.a op
doezelen staan,en je moet ergens een cijfer invullen,ik heb nu psp 8 vandaar dat ik je naar help verwees.

minet

Wanneer ik een deel van een foto apart wil gebruiken doe ik dit als volgt in PS 7;

Open de betreffende foto en zorg dat er geen slotje achter staat, is dit wel het geval, doe dan even ctrl a, ctrl c, ctrl v.

Je hebt nu de foto dubbel in het layers venster staan, sleep nu de foto met het slotje naar de prullenbak zodat degene zonder slotje over blijft.
Klik nu op de gum tool en gum alles grofweg rond het gezicht weg.

De grootte van de gum kan je instellen door op het pijltje naast de geselecteerde gumtool (bovenin op de werkbalk - brush, pencil of blok, maar net wat je hebt gekozen) te klikke en de schuifregelaar te gebruiken.

Maak nu een nieuwe layer aan, door in het tabblad van de layers op het symbooltje (links) naast de prullenbak te klikken.
Vul nu deze (nieuwe) layer met een lekkere opvallende kleur, dit doe je door op het emmertje naast de gum te klikken en 1 x op je werkstuk.
De kleur kan je bepalen door op het kleurvak te klikken onder het handje en het daarop verschijnende kleurenpalet-blad.

Nu denk je dat is leuk nu zie ik het gezicht niet meer en alleen het vlak met die kleur.
Dit los je heel eenvoudig op door de ingekleurde nieuwe layer in het layer-tabblad onder de layer met het gezicht te slepen.
Klik nu nog even 1 x de layer met het gezicht aan zodat deze geslecteerd is (moet in het blauw staan).

Zo nu kan je tenminste beter zien wat je doet als je aan het fijnere werk begint.
De ene doet het met de toverstaf (selecteren en deleten), de ander weer met de lasso tool, maar ik gebruik zelf het meeste de magische en gewone gum.

Klik nu met rechts op de gum tool en selecteer de magische gum.
Deze gum haalt een heel vlak van dezelfde kleur weg met 1 muisklik.
Zoek dus eerst even de vlakken rond het gezicht uit die een andere kleur hebben als in het gezichtsgedeelte wat je wilt overhouden.
Klik hier met de magische gum op zodat kleur voor kleur verdwijnt.
Maak je een foutje of worden er gedeeltes in het gezicht ook weggehaald, klik dan op ctrl z, zodat je de voorgaande actie ongedaan maakt.

Nu zal je ongetwijfeld nog dingen over hebben rond het gezicht die je niet met de magische gum weg kreeg.
Blaas hiervoor het gezicht zover mogelijk op en gum het restant handmatig weg.
Dat opblazen doe je overigens met ctrl plus en weer verkleinen met ctrl min (op je nummerieke gedeelte).

Om een heel goed overzicht te krijgen kan je de foto maximaliseren en alle tabbladen weghalen doe je met de tabtoets (terughalen ook)
Weer terug minimaliseren doe je door op het oogje te drukken wat naast file is verschenen.

Als je klaar bent ff saven als psd file en je kan daarna heel eenvoudig het gezicht naar een andere geopende foto slepen en 'm daar op de gewenste plek zetten.
Ongetwijfeld zal je wel de grootte van het gezicht of de foto in formaat moeten aanpassen om het echt te laten lijken.

Affijn, heel verhaal... ik hoop dat je er wat aan hebt.

MVG

Ps: Als het niet lukt en je hebt er haast mee dan wil ik het ook wel doen voor je, stuur me maar een PB'tje.

Laatst bewerkt:
Dimage,

allereerst hartelijk dank voor de moeite om het verhaal te typen. Ik vermoed dat het wel moet gaan lukken, alleen loop ik op 40% van je handleiding vast en krijg ik als ik het tovergummetje heb geslecteerd, de foutmelding : "kon het tovergummetje niet gebruiken omdat de doelkanalen het composiet niet afdekken"

Dit zegt mij dus totaal niets................. :rolleyes: :(

Ik zat in jouw handleiding bij :

"klik nu met rechts op de gum tool en selecteer de magische gum. Deze gum haalt een heel vlak van dezelfde kleur weg met 1 muisklik............."

Misschien kun je mij zeggen wat ik fout doe?

In de screendump kun je mogelijk al zien wat ik goed / fout heb staan ?

Bijlagen

• loopvast.jpg
    loopvast.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
wat ik zelf vaak doe en dat is meestal de snelste manier(vindt ik)

open een foto en ga naar filter -> extraheren vergroot het gezicht of wat je uit wilt snijden dusdanig dat het nog in het scherm past.
klik daarna op de markeerstift en kies rechts evt een penseelgrote.
teken nu de afbeelding uit zorg dat je eigenlijk over het middellpunt gaat dus dat je iets binnen en iets buiten de lijnen een groene lijn ziet komen.
heb je dat allemaal gedaan dan klik je op de vulemmer en klik je binnen het gedeelte wat je wilt hebben(dat wordt dan blauw) klik nu op oke.
maak een nieuw bestand aan met een achtergrond kleur en maak daarna een kopie van de afbeelding die net uitgesneden is.
sleep deze kopie naar het nieuwe bestand en daar kun je evt bij gaan werken met gum enz.

ff snel een voor beeld deze is verder niet bijgewerkt met gum oid maar puur een snelle uitsnijding zonder op details te letten.

1 origineel
test-afb1.gif

2 uitsnijding
test-afb.gif

Dimage / Ron,

beide bedankt voor de reactie !

Ron, ik ga het bij het 2e gezicht van de foto proberen zoals je voorstelt.

Ik heb in mijn vorige bericht "gelogen" : ik liep vast omdat ik de verkeerde layer had geselecteerd toen ik met het tovergumetje wilde gaan werken. Toen ik de juiste layer selecteerde ging het prima.

Ik ben nu zover zoals in de bijlage staat, een prachtig "hoofd" van de persoon die ik wil uitsnijden en later wil gaan plaatsen in een andere foto, alleen.............................

ik wil nu dus alleen dat hoofd hebben en niet de (zwarte) rest van de foto, hoe krijg ik dat voor elkaar. Ik heb zoals Dimage voorstelt, de afbeelding opgeslagen als psd file, maar als ik 'm daarna open krijg ik het geheel terug (heel veel zwart en in het midden het hoofd van de man).

Ik heb de indruk dat ik er, dankzij jullie hulp, bijna ben, alleen nu nog de selectie en het saven van het hoofd zelf.......... ??

ps. het gummen is bij de linkerkant van het montuur van de bril even verkeerd gegaan, maar dat maakt voor de eerste keer dat ik zoiets doe niet uit, bij de 2e poging zal dat beter lukken. Als ik eerst maar weet hoe dit hele gedoe werkt en da's dankzij jullie bijna gelukt. :D :D :thumb:

Laatst bewerkt:
oeps, bijlage vergeten,

komt 'ie...

Bijlagen

• bijnagelukt.jpg
    bijnagelukt.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 81
je kan het hoofd op de zwarte achtergrond bij werken tot je het goed vind daarna het bijgewerkt hoofd op een nieuw bestand zetten met een transparante achtergrond.
deze opslaan als psd dan blijft de afbeelding losstaand en heb je geen last van de achtergrond.
vandaaruit kun je dan het hoofd op andere afbeeldingen gaan plakken enz.

Ron,
ik ben op dit terrein echt een voslagen leek.
Ik heb gedaan wat je zei (trouwens de dame op de foto op jouw manier gedaan en dat ging ook prima) maar ik zit vervolgens naar een zwarte achtergrond met een hoofd te kijken en snap geen bal van het "op een nieuw bestand zetten met een transparante achtergrond....???)

Ja, ik weet 't, vreselijk dom, maar ik weet echt niet hoe ik dat doe.................

de bijlage "bijna gelukt" als uitganspunt:

ik zet 'm op het scherm en dan...........?

je maakt via bestand -> nieuw een nieuwe achtergrond aan maar vinkt aan dat deze transparant moet worden.
zorg dat die achter grond iets groter is dan het hoofd.
zou het hoofd dus bv 150 bij 150 pixels zijn dan maak je het nieuwe bestand bv 200 bij 200 pixels.
als je dan oke klikt zie je alleen een transparant achtergrondje.
als het goed is heb je het hoofd op de zwarte achtergrond nog staan als laag( vrijbeweegbaar ) als je nu beide achtergronden zo zet dat je ze naast elkaar hebt kun je het hoofd ( laag ) slepen naar de transparante achtergrond.
sla die nu op als pds en het hoofd blijf vrij beweegbaar en kun je op ander afbeeldingen plakken.

heb het weer ff met afb gedaan is soms duidelijker.

1 bijgewerkt hoofd
test-afb2.gif

2 slepen en opslaan
test-afb3.gif

wederom bedankt voor de reactie.

Ik vermoed dat ik ergens iets fout heb gedaan, want het hoofd in de zwarte foto is NIET beweegbaar en dus niet sleepbaar.

Ik ga vandaag vanaf stap 0 het e.e.a. opnieuw proberen en hoop dan maar dat ik he hoofd kan scheiden van de foto (niet van de romp :D )

als je de eerste uistsnijding maakt via extraheren dan komt het hoofd op een transparante achtergrond als het goed is.
daar moet je even een kopie van de laag maken en die kopie op een zwarte achtergrond zetten.
die zwarte achtergrond gebruik je alleen maar om bij te werken.
je ziet dan ook als het goed is net als in mijn screendump onder lagen een zwartvlak ( achtergrond) en daarboven het hoofd ( kopie laag )
die kopie laag ga je bewerken en die laag sleep je straks ook weer naar de uiteindelijke transparante achtergrond.

pfff,

weer een stapje verder. Ik probeerde steeds vanuit de grote foto te slepen, maar je moet vanuit zo'n "lagenvenster" het hoofd naar de 2e foto slepen.

Nou, ik heb dan eindelijk het hoofd in de andere foto gekregen, maar nu resten mij nog twee probleempjes.............

ik kan na het verplaatsen de afmetingen niet meer aanpassen en ook kan ik het hoofd niet meer verschuiven na de sleepactie. Hoort dat zo of is ook daar weer een truc voor ?

Daarnaast zou een kleine rotatie ook wel leuk zijn, maar zolang als het hoofd statisch blijft na de sleepactie, kan ik er weinig mee.

(En dan te bedenken dat het niet eens voor mijzelf is, maar voor een vriendin van mijn vrouw............. !!!)

Bijlagen

• pfff.jpg
    pfff.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Dat kan ook nog allemaal nog je kan via bewerken -> transformatie nog van alles doen zoals scheef trekken enz.
ook evt de afmeeting aanpassen dmv vrije transformatie.

eerst nog ff hoe je 1 en ander kan doen om een vrijstaand hoofd te krijgen.

test-afb4.gif

en als je gaat tranformeren krijg je zoiets.

normaal
test-afb6.gif
na transformeren
test-afb5.gif

als je de kopie van het hoofd opslaat als psd file op een transparante achtergrond kun je er alles nog mee doen schuiven enz enz.

Laatst bewerkt:
Ron en Dimage,

Het is waarempel gelukt en als ik de laatste aanwijzingen van Ron mag geloven dan heb ik in al mijn onwetendheid een nieuwere (snellere) manier bedacht om het hoofd te verplaatsen :

voor de oefening heb ik even de snelle manier van Ron gebruikt om het hoofd te scheiden van de foto.

Echter, meer heb ik niet gedaan : dus alleen maar het extraheren uitgevoerd met als laatste stap daarvan het drukken op "OK". Het resultaat van die actie is een transparant vak met daarin alleen het hoofd. Vervolgens heb ik de foto van de fietsers op het scherm gezet en het hoofd vanuit het "lagenvenster" naar de fietser gesleept. (daarna nog middels transformatie het e.e.a. bewerkt).
Als ik jou instructies goed begrijp Ron dan heb ik (in mijn onwetendheid) "tig" stappen overgeslagen door na de extraheeractie gelijk te slepen............ ?

Het resultaat is wat ik wilde. Maar heb ik nu, niet gehinderd door kennis van dit progje, bij toeval een snellere uitsnij / kopieer / plak actie uitgevonden ??????????

Nog een keer de handelingen die leidde tot het resultaat in de bijlage :

-foto van man en vrouw op scherm
-extraheer actie uitgevoerd en tot besluit op "OK" geklikt
-resultaat is een transparant geblokt kader met alleen het hoofd
-vervolgens foto van fietsers op scherm geplaatst
-tot slot vanuit het kleine lagenvenster het hoofd naar de fietser gesleept.

Hoe het ook zei, ik ben eruit !

beiden bedankt !

oke, oke, de formaat verhoudingen zijn dan misschien nog niet perfect, maar da's een kwestie van schalen etc., belangrijker is dat ik de "tovertrucjes" nu een beetje beheers, ik kan nu naar een perfect resultaat gaan werken :D :D :D

Bijlagen

• waarempel.jpg
    waarempel.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
Je kan inderdaad direct na de extraheer actie de afbeelding op een andere afb plakken.
het zwarte vlak gebruik ik er zelf altijd bij om de randen rondom het hoofd of andere uitsnijding bij te werken.
voordeel van zwart is je ziet alles goed.

maar je kun inderdaad direct de uitsnijding gebruiken en die plakken waar je hem wilt hebben.
en van daaruit evt met magic gum enz alles bij werken.

zoals jij het doet is het eindresultaat dus beter / scherper / vloeiender, ik ga ermee aan de gang !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan