dvd + of - of +/- ????

Status
Niet open voor verdere reacties.

brandjes

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Berichten
20
ik wil een dvd brander kopen.....WAT raden jullie mij aan?? +, - of +/-??? Ik heb gehoord dat een van beide eruit gaat in de toekomst...HELP!
 
Ik kies ook voor de combi-fikker +/- dus.
 
Gezien het geringe prijsverschil tussen + of - en +/- zou ik voor de +/- gaan. De kans dat beiden er op korte termijn uitgaan is niet zo groot.
 
inderdaad zou een + / - ook mijn keuze zijn op dit moment.
 
Uhh, kan iemand mij ook uitleggen wat + of +/- hier betekent. Weet alles graag :D
 
Ik heb gehoord dat een van beide eruit gaat in de toekomst...HELP!

Als je 10 jaar wacht en dan het aller nieuwste koopt is dat na een jaar ook weer verouderd..., maar op zich heb je gelijk, binnen kort komt blue-ray.
Ik zou er echter niet op wachten, tegen de tijd dat dat in de winkel ligt zal de opvolger ook al wel weer aangekondigd worden, gewoon nu DVD recorder kopen en over 3 jaar weer eens kijken wat zich bewezen heeft.

Je moet voor je zelf de volgende vraag stellen.
'Waarvoor ga ik dit gebruiken?'

- Alleen op de PC waar ik ook de DVD op brand;
Kies een + of +/- net wat het goedkoopste is (lege + DVD's zijn een stuk goedkoper dan lege - DVD's).

- Als je hebt een DVD speler bij je TV staan;
Logische zou zijn het zelfde formaat te kiezen als de DVD speler... Met een +/- zit je dan natuurlijk altijd goed.
N.b. Het beste is dan eigenlijk om - DVD te branden deze werken op alle DVD spelers, + DVD's alleen op DVD spelers die ook + DVD kunnen lezen.

Nog wat over dat + en -

DVD-R (met een min-teken), DVD+R (met een plus-teken) en DVD-RAM zijn drie heel verschillende dingen. Als u een DVD brander heeft die alleen geschikt is voor 'min' dan heeft u aan DVD+R schijfjes helemaal niets en omgekeerd geldt hetzelfde.

Alhoewel DVD-R en DVD+R voor dezelfde dingen gebruikt worden zijn ze niet uitwisselbaar. Beide hebben voor- en nadelen.

Het voordeel van DVD-R is dat een eenmaal gebrande DVD-R schijf erg lijkt op een normale (geperste) DVD. Het is hierdoor voor de fabrikant van huiskamer DVD spelers erg eenvoudig om hun speler ook DVD-R te laten snappen. Een DVD+R schijf verschilt veel meer van een geperste DVD waardoor veel fabrikanten de ondersteuning van DVD+R maar laten zitten.

Het voordeel van DVD+R is dat het systeem beter voorzien is in de mogelijkheid om later nog data aan de DVD toe te voegen.

Op Macintosh systemen is DVD-R het meest gangbaar, op Windows systemen is DVD+R het meest gangbaar. Als u videomateriaal op DVD wilt branden wat zo universeel mogelijk afspeelbaar moet zijn kiest u het beste voor DVD-R. Er zijn tegenwordig branders die beide soorten kunnen branden.
Bron: http://www.chipmunk.nl/Supplies/DVD.html
 
Laatst bewerkt:
Hier ben ik het toch niet mee eens, juist de stand alone DVD players laten steeds vaker de ondersteuning voor DVD- achterwege. Bovendien zieten er aan een DVD+ een aantal voordelen zoals:
- het iets sneller branden van een DVD
-in geval van DVD RW kan je bij een + wissen, bijschrijven net wat je wil, bij een - zal je eerst alles moeten wissen
-DVD+ is door een lagere auteursrechtenheffing iets goedkoper (€ 0,50 voor een + en € 1,00 voor een -

Dat er nog geen duidelijkheid bestaat over de uiteindelijke standaard blijkt wel uit de massale opkomst van de duale (plus én min) branders. Zelfs een bedrijf als Pioneer, dat nauw betrokken was bij de ontwikkeling van dvd-r(w), heeft een duale brander op de markt gebracht. Toch zijn er bedrijven die er bewust voor kiezen alleen de plus-standaard te ondersteunen. Zo geeft Rob Lavreysen van Philips aan dat het toevoegen van dvd-r(w) ondersteuning aan een dvd+r(w) brander volgens Philips geen meerwaarde biedt. Van de meeste technische verschillen tussen de beide standaarden merkt u waarschijnlijk niets. Beide standaarden branden 4,7GB op een schijfje en doen dit nagenoeg even snel. Toch blijken in de praktijk +r schijfjes enkele seconden sneller beschreven te worden dan –r schijfjes. Daarbij biedt de plus-standaard de mogelijkheid om delen van een +rw schijfje te wissen, zonder daarbij ruimte te verspillen. Daardoor is deze standaard beter geschikt voor het real-time bewerken van video op een dvd-schijfje.


Bron

Dus voor het 'echte' pc werk is een + aan te raden vanwege het grotere werkgemak.
 
Laatst bewerkt:
Zorg er in ieder geval voor dat er goede brand software bij zit, en dan met name op zelf gemaakte DVD voor standalone DVD spelers mee te branden.
Bv TMPGenc, + TMPGenc DVD Author (waarschijnlijk het beste op dit moment).

De software die standaard mee geleverd met mij DVD -RW bakte er helemaal niets van, bijna alle bestanden waren na encoding zo groot dat ze niet meer op een DVD pasten...

Fyi, avi en mpg bestanden kan je wel op een DVD branden, de PC kan ze dan ook wel afspelen, echter een DVD player kan hier (meestal) niets mee, mpg (2) bestanden bv moeten eerst door een encoder die ze voor DVD geschikt maakt.
Daarna moeten ze weer omgezet worden naar .Vob bestanden.
Komt dus nog het een en ander bij kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan