Mail vanuit Word versturen, mbv waarden uit formuliervelden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Ik heb een word een document gemaakt met daarin formuliervelden.
Na het invullen moet het per mail verzonden worden.
Het gaat altijd naar het zelfde email adres (staat verder niet in het word document).
met een CC-tje naar een ander email adres (staat ook niet in het document).

Als onderwerp tekst zou ik graag een combinatie willen van tekst + tekst uit verschillende fomulier velden uit het document.

Bedoeling is dat dit alles d.m.v. een macro (button) in een werkbalk wordt gestart wordt.

Hoe pak ik dit aan?

Hoi Withaar, :D

Wat jij wilt is mogelijk, maar ik snap een aantal zaken niet.

Bedoel jij de formuliervelden van de werkbalk formulier, welke je moet beveiligen om ze te activeren! (slotje)

Dat onderwerp van jouw, zijn dat veel velden.

En wat heb je liever, een mailtje met de inhoud van het document in de BODY of dat het document als bijlage meeverstuurt wordt?

Is het mogelijk dat je het bestand in kwestie hier als bijlage plaatst? Of aan mij mailt (joostverdaasdonk@hotmail.com)

In het document kleurcodeer je de velden waar mee gewerkt moet worden en hoe, dan maak ik het even voor je in orde!

Als je dit niet wilt, geen punt hoor.
Geef dan even de benodigde informatie zodat ik de juiste code doorgeef.

See Yah! :thumb:

Dat het zou moeten kunnen vermoede ik al, iets soort gelijks gebruik ik al geruime tijd vanuit access (met docmd) in word lukt me dit echter niet.

Ja, het formulier beval veel velden (circa 30), maar en zijn er maar 2 of 3 die ik in het maken van de mail-tekst wil gebruiken.

Bedoeling is het document als bijlage mee te sturen.
Aan een cc adres kunnen gewoon hardcoded in de marco komen te staan.
Onderwerp moet deels 'vaste tekst' zijn, iets in de trant van "Betreft aanvraag:" aangevult met de tekst van meerdere van de (inderdaad) beveiligde (met wachtwoord) fomulier velden (tekstvak).

Onderwerp wordt dan bv Befteft aanvraag: Dhr. Jansen (opgehaald uit bv tekstvak1) A&P call.nr 12345 (weer opgehaald uit een ander tekstvak).
Inhoud van het mailtje zelf wordt dan iets in de trant van;
"Gaarne onderstaande aanvraag in behandeling nemen, met vriendelijke groet, .... etc.

N.b. ook de mail regel Van: wordt gebruikt, omdat ik vanuit een algemene mail box wil verzenden en niet van mijn eigen mailbox.

Ik ben dinsdag pas in staat je het document te zenden, maar ik denk dat als je me de code geef ik er ook wel uit kom (is allemaal niet helemaal nieuw voor me :) ).

Laatst bewerkt:

Ik had al zo'n vermoeden dat dit geen nieuw iets is voor jouw VBA! :p

Ik heb hier vandaag geen tijd voor, zal morgen wel even een stukje voor je schrijven...Over de functie Van moet ik nog even nadenken, heb deze optie nog niet eerder gebruikt. (zal wel optioneel zijn neem ik aan...komt goed)

U hoort morgen van mij! :thumb:

Zeg maar 'je' hoor.

Ik kijk met spanning uit naar m'n mailbox. :)

Nou, op je mailbox ken je lang wachten....heb je adres niet! :p
(maar gelukkig stuurt het forum dat mailtje voor mij)

Maar da's geen excuus hoor, ik voeg de boel wel toe als bijlage!

Ik heb even een voorbeeldsjabloon gemaakt en ongeveer met jouw meegedacht wat de bedoeling moest zijn.

Om dit te laten werken, moet wel elke keer het bestand eerst opgeslagen zijn, alvorens het als bijlage in de mail meeverzonden kan worden. Dit heb ik natuurlijk geregeld in de code en met prompts.

Laat maar horen wat je er van vindt?

See Yah! :thumb:
P.s, wel even testen in de map sjablonen en met bestand nieuw oproepen a.u.b.!

Bijlagen

Had ik niet :), maar nu als je een reactie zou geven op helpmij krijg ik natuurlijk wel een mailtje.

Ik ga e.a. eens testen en laat je nog weten wat ik er van vindt, in ieder geval al bedankt voor het mee denken.

N.b. nu is het een macro dat min of meer gekoppeld is aan het document, voor wat ik er mee wil zou het eigenlijk handiger zijn bedenk ik me als het een soort toevoeging was aan 'mijn' Word en dus niet aan het document zelf...

Kan zo iets?

Hoi, :D

kan mijn eigen wel voorstellen dat je een gedeelte van de code zou kunnen gebruiken in een algemeen sjabloon wat je in de opstartenfolder van Word zet.

Maar goed, als je de gehele functionaliteit algemeen wilt krijgen zal niet meevallen, je leest immers gegevens van bladwijzers uit, welk niet elk document heeft.

Of te wel, als jij de voorwaarden algemeen maakt dan zul je deze ook algemeen toe kunnen passen.

Succes met testen! :thumb:

De marco hoeft ook alleen maar te werken voor dit document.
Andere medewerkers (of ik zelf) moeten het invullen en naar mij toesturen, ik ga er mee aan de slag en voeg data toe en zend het dan door.

Nog wel een ander vraagje, waar kan ik zien welk email account gebruikt moet worden voor de verzending?

Moet ik de string; sSender nog ergens vullen of zo?

Nee, die string is om de juiste syntax te voldoenl.
.SenderName is readonly

Dus het vak van zal altijd bevatten het account waarmee de mail is verzonden. (dacht dat dit was wat jij wilde)

Succes! :thumb:

.... snap ik niet.

Hoe kan deze string een waarde bevatten van een gegeven dat nog niet bekent is... de mail is toch nog niet verzonden, maar moet nog verzonden worden.

Ik heb op m'n werk een 'eigen' mail account en een mailbox, ik wil de mail verzenden met als afzender deze mailbox. Dit email adres (van:) kan dus ook 'hard' coded in de macro komen te staan.

aha, nu snap ik jouw vraag beter.

Antwoord op vorige vraag. Het vak van wordt idd gevuld door een gegeven wat WEL bekent is, en dat is de waarde van het account wat ingesteld staat als het standaard verzendadres! (vandaar readonly)

Wat jij nu wilt, is het toewijzen van het verzendaccount alsmede alle andere zaken. (dat had ik voorheen toch echt niet uit jouw vraag begrepen)

Ik zal er morgen even naar kijken. Maar lijkt mij wel mogelijk.

Kun jij altijd aan deze mailbox, gelijktijdig met dat andere verzendaccount of moet je daarvoor op een andere manier inloggen! (dit is heel vaak)

Indien antwoord B, dan zal het nog niet meevallen want dan moet je heel Outlook gaan automatiseren...

See yah! :thumb:

Ik kan er altijd bij.... (op het netwerk, niet als ik inbel dan werkt het helaas niet).
In outlook kan je onder extra of onder optie een extra mailbox toevoegen.

Ja, dat snap ik!

Het gaat er mij alleen maar om, dat je niet opnieuw in hoeft te loggen. Want dat is een aardig stukje code wat je daarvoor nodig hebt.

Komt wel goed! :thumb:

Maar goed, hoe vindt je het nu draaien het progje en het uiterlijk als je het verzend. (wil ik toch ook wel weten)

Voor de rest ziet het er goed uit, daar kan ik zeker wel wat mee.
De manier waarop de diverse velden gevuld worden is vergelijkbaar met wat ik in access heb.
Zal die code hier neer zetten is misschien voor andere ook handig.

Ik zal e.a. vandaag (of waarschijnlijk pas morgen) eens gaan testen op het werk.

Mail verzenden vanuit Access

Hier is de code die ik in Access gebruik;

Dim strMailadres As String, strMedewerker As String, strOnderwerp As String, _
strTekst As String, strTekst2 As String, strTekst3 As String, strTekst4 As String, _
strtekst5 As String, strTsm As String, strTgen As String, strTuw As String, strTadr As String, _
strTpc As String, strTtel As String, strTfax As String

'Mail samenstellen
strMailadres = txtEmailadres
strMedewerker = DLookup("Medewerker", "tblMedewerker", "ID_Mdw='" & cboVerantwoordelijke & "'")
strOnderwerp = "AenP desk call nr. " & txtID_Melding & ", " & cboSoort &
": " & Left$(txtBeschrijving, 60) & "..."

strTekst = "In ons registratie systeem (AenPdesk call nr. " & txtID_Melding & ") staat een " _
& cboSoort & " door u gemeld."
strTekst2 = IIf(cbxReactieMelder, "Als melder gaf u aan graag een reactie te krijgen. ", "") & vbCrLf
strTekst3 = "Omschrijving melding: " & Left$(txtBeschrijving, 100) & "... "
strTekst4 = "M.v.g., "
strtekst5 = fInMedewerker()
strTsm = "..."
strTgen = ".."
strTuw = ".."
strTadr = ".."
strTpc = ".."
strTtel = "tel : " & fInMdw_Telefoon()
strTfax = ".."

DoCmd.SendObject , , , strMailadres, , , strOnderwerp, strTekst & vbCrLf & strTekst2 _ & vbCrLf & strTekst3 & vbCrLf & vbCrLf & strTekst4 & vbCrLf & vbCrLf & strtekst5 _ & vbCrLf & vbCrLf & strTsm & vbCrLf & strTgen & vbCrLf & vbCrLf & strTuwv _ & vbCrLf & strTadr & vbCrLf & strTpc & vbCrLf & strTtel & vbCrLf & strTfax, True

De txt.. , tbl.. en cbo.. 's verwijzen naar de diverse velden uit de access database.

Ben pas net thuis, dus zal zo even gaan kijken.

Ik zie in jouw Accesscode een gewone sendmail code, volgens mij kun je bij deze de functie Van ook niet manipuleren. Ten minste in deze code staat ie er niet bij.

Heb je deze code toevallig ook voor Access? (De Van functie dat scheelt zoeken)

Ik kom er nog op terug. :thumb:

Nee, helaas niet, verder krijg ik onder XP er waarschijnlijk ook een probleem mee (deze oplossing werkt dan waarschijnlijk niet meer).

Ik kijk zelf ook nog wel verder.

N.b. als het allemaal niet lukt is er nog geen man over boord die macro in Word is ook meer voor het gemak dan uit noodzaak.

Ik heb de eigenschap nog niet gevonden om de functie Van te manipuleren, heb wel een Work Around maar dan gaat een en ander wel anders werken.

Zoals je weet, is de functie Van met mailen vanuit Word normaal niet te gebruiken.

Als ik de eigenschap .Send verander in .Display, dan opent zich het geopende mailtje met de attachment en de tekst. Je kunt nu in deze Outlook sessie op de knop Accounts drukken om de functie Van te veranderen.

Is dit wellicht een optie, of moet het perse onzichtbaar gebeuren.

Ik zoek sowieso nog even door, kan het niet uistaan als code niet doet wat ik wil.

Laat maar horen, hoe jij er over denkt?

P.s, heb je die Accesscode al getest in XP, volgens mij moet hij inprincipe werken. :thumb:

Morgen ben ik weer gewoon op kantoor en kan ik e.a. testen.
Mooi om te horen dan de access code ook onder XP draait, ze zijn XP aan het uitrollen binnen ons bedrijf maar ik weet niet wanneer ons kantoor aan de beurt is.
Kan nog wel een jaar duren (er zijn wat aanlever problemen en we zijn een héél groot bedrijf :) ), maar misschien ook al volgende week.

En nee, het hoef niet onzichtbaar te gebeuren, ik ben alleen op zoek naar een methode die voor mij zo min mogelijk werk betekend.
Als ik bv alleen het van: adres zelf zou moeten vullen en al het andere automatische zou gaan zou ik ook al zéér tevreden zijn ;)

Over Van: het ik verder ook nog niets gevonden.

Overigens als ik in word sta, kies voor; verzenden naar, E-mail adres krijg ik een outlook balk (gebruik thuis XP home) waar bovenaan van staat met rechts een button die toegang geeft tot de ander email accounts die ik geinstaleerd heb (naar die van mijn provider, een hotmail en nog een derde), dus dat kan wel.

Het is echt iritant dat als je de handeling met draaien macro recorder uitvoerd je niet meer krijgt dan;

Sub Macro3()
'
' Macro3 Macro
' Macro opgenomen op 16-2-2004 door --
'
ActiveDocument.SendMail
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan