Is dit normaal ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cloosterin

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2000
Op mijn pc is windows xp home edition NL geinstalleerd
Nu wou ik FSC (file system controle) uitvoeren.
In win xp doe ik dus eerst CMD om in het dosvenster te
komen en dan FSC /SCANNOW
Windows begint de files te controleren...als er een foute of beschadigde file is vraagt hij naar de instalatie CD
tot daar alles normaal....Maar bij mij vraagt hij altijd om de windows xp profesional CD...maar ik heb wel degelijk de home edition op mijn pc....steek ik die cd in cdplayer
zegt hij dat dit niet de goede cd is , en kan ik niet anders als annuleren van het scannen vermits hij de cd van home edition niet wilt aannemen .Kan mij iemand uitleggen wat ik mis doe ?
DANK BIJ VOORBAAT

Weet je zeker dat je het bovenstaande in moet typen?
Volgens mij is het;
sfc /scannow
(sfc=system file checker)

SFC
System File Checker. Wanneer bepaalde systeembestanden, met name DLL, overschreven worden met een oudere of verkeerde versie (wat regelmatig gebeurt bij installatie van applicaties), dan hebt u de poppen aan het dansen: Windows start niet meer of crasht om de haverklap. Dit is de afgelopen jaren een serieus probleem gebleken, reden waarom Microsoft in Windows 98 hier een oplossing voor wist te introduceren in de vorm van SFC. De werking is simpel: SFC controleert essentiële systeembestanden (DLL, maar ook bijvoorbeeld VxD en OCX-drivers) op integriteit en versienummer. Wijkt een bestand af van de originele versie, dan biedt SFC u een aantal mogelijkheden: het originele bestand herstellen (vanaf cd-rom of zelf op te geven locatie), de wijziging goedkeuren (als het inderdaad de bedoeling is dat het bestand gewijzigd of vervangen werd) of de wijziging negeren (een volgende keer zal dan de wijziging weer gerapporteerd worden). Regelmatig gebruik van SFC kan een hoop ellende voorkomen en komt de stabiliteit van Windows 98 en applicaties absoluut ten goede. Ook gebruikt in Windows 2000.
Bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Ja sorry ik heb mij gemist bij het typen.
het is wel degelijk wat u zegt.....maar het probleem is waarom vraagt hij naar de profesional cd....en wil hij mijn home edition niet aannemen ?

Ik heb eerlijk gezegt geen idee waarom er om eenWinXP Pro versie gevraagt wordt.:o

Crash in ieder geval bedank voor uw snelle reactie.
Misschien weet iemand anders hier een antwoord op ?

Oplossing

Hoi had hetzelfde probleem met sfc /scannow, heb zelf ook WinXP Home Edition, deze oplossing werkte in ieder geval bij mij:

Stap 1

Plaats de orginele WinXP Home Edition CD en ga naar folder genaamd:

I386

Deze folder is ongeveer 475 mb , copieer nu deze folder naar je C: schijf:

C:\I386

Stap 2

Nu moet je de computer vertellen dat je de files op je PC hebt staan. Dit doe je in de registry (typ regedit bij uitvoeren in je start menu) en navigeer naar:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup

selecteer setup,
aan de rechterkant zie je nu verschillende verwijzingen staan. Welke wij nodig hebben heet:

SourcePath

Hij zal waarschijnlijk een verwijzing hebben naar je CD-ROM drive, en dat is nu de reden dat hij om de XP CD vraagt. Het enige wat je nu moet doen is dit te veranderen naar:

C:\

Dubbelklik op SourcePatch en er zal een nieuw windowtje verschijnen waarin je dit kunt wijzigen.
klik op OK en sluit regedit.

Nu even opnieuw opstarten en probeer sfc /scannow dan nog maar eens,

succes

Marcel

Wat je eerst ook kunt proberen:

Doe eerst de cd van Home erin en dan doe je sfc /scannow ipv eerst sfc /scannow en dan pas de cd erin

m@rio dit heb ik eerst geprobeerd maar werkte niet

Dan weet ik dat ook weer. Heb nl geen Home editie en heb sfc alleen nog maar bij w2k hoeven te gebruiken

Dank je Wood...
ga dat morgen eens proberen...in ieder geval bedankt.
als het werkt zal ik de vraag als opgelost aanstrepen..

Bedank allemaal...vooral Wood
maar ik hoefde in regedit juist het sourcepath
op mijn cdrom zetten hij stond bij mij op D: inplaats van F: en heb dan eerst de cd in het schijfstation gedaan en nadien pas sfc /scannow gedaan en het is gelukt
1000 x dank.

Laatst bewerkt:
Het voordeel van de manier die ik beschreef is dat je voortaan geen XP CD meer bij de hand hoeft te hebben want de files staan dan gewoon op je C: schijf.

groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan