Beeldscherm dat geen geluid maakt bromtonen enz..!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Hi,

Ik weet niet of ik hier wel aan het goede adres ben voor mijn vraag, maar ik probeer het toch maar.

Ik ben op zoek naar een beeldscherm dat geen GELUID maakt, dus een beeldscherm dat niet bromt, piept, zoemt enzz..

Ik heb nu een gewone monitor (tv model) en die bromt, zoemt en piept nogal. Ik ben op zoek naar een beeldscherm dat geen geluid maakt. Ik vraag me af of zoiets wel bestaat. Misschien dat iemand me hierbij kan helpen. Zou een flatscreen misschien stiller of geluidsloos kunnen zijn?

Ik ben op zoek naar zo'n beeldscherm omdat ik een
gehoorbeschadiging heb waardoor ik overgevoelig geworden ben voor geluid en het gebrom van mijn beeldscherm is erg irritant. Mijn computer staat al in een andere kamer, maar dat kan ik met het beeldscherm naturrlijk niet doen.

Ik hoop van harte dat iemand me hierbij kan helpen.

Groetjes, Leonie.

Ik heb mijn TFT (LCD) scherm nog nooit gehoord.

Hi, je schrijft:

heb ik meteen een aantal vraagjes.

Zijn er nog andere geluidsbronnen in je kamer waar je beeldscherm staat aanwezig, zoals b.v. computer airco enz, waardoor je het eventuele geluid van je beeldscherm misschie minder makkelijk kan horen?

Ik moet zeggen voor iemand zonder gehoorbeschadiging is het geluid wat mijn beeldscherm maakt waarschijnlijk een heel zacht geluid, maar doordat ik die gehoorbeschadiging heb is het voor mij een irritant gezoem en gebrom.

Hoor je als je je oor heel dicht bij je beeldscherm houdt ook geen gebrom, gepiep e.d.??

Wat voor beeldscherm heb je precies?

Ik dank je alvast hartelijk voor je reactie en je hulp.

Groetjes, Leonie

Wat dacht je van het volgende: ga naar een computerwinkel en kijk daar eens.

In een TFT scherm zitten geen onderdelen die piepen enz. in een CRT (beeldbuis) kunnen de spoelen en transformators piepen en brommen.

Geplaatst door Tiborv

alles stil hier, maar hoor geen geluid hier, alleen de fans van de pc.
de monitor is ook akelig stil(tft):8-0:

Hi Tiborv en Franz,

Tiborv je schrijft:

Wat dacht je van het volgende: ga naar een computerwinkel en kijk daar eens.

In een TFT scherm zitten geen onderdelen die piepen enz. in een CRT (beeldbuis) kunnen de spoelen en transformators piepen en brommen.

Dat is nu net een beetje mijn probleem door mijn gehoorbeschadiging ben ik niet in staat om naar winkels e.d. te gaan, omdat het daar veel te lawaaierig is. Gehoorbeschermers kan ik niet dragen, want daarvoor zijn mijn oren te gevoelig (ik krijg dan oorontsteking).

Zou ik graag nog wat van je weten.
Weet je nog meer verschillen tussen een TFT en een CRT beeldbuis? Zijn dit b.v. allebei flatscreens en wat is dan een LCD (?) beeldbuis. Weet je nog andere soorten beeldbuisen/beeldschermen. Ik neem aan dat een beeldbuis en een beeldscherm hetzelfde is?

Ik dank je alweer heel erg voor je hulp!!

Groetjes, Leonie

Franz je schrijft:
alles stil hier, maar hoor geen geluid hier, alleen de fans van de pc.
de monitor is ook akelig stil(tft)

Aan jou eigenijk dezelfde vraag als aan tiborv:

Misschien kan je me ook wat meer vertellen over
verschillen tussen een TFT en een CRT beeldbuis? Zijn dit b.v. allebei flatscreens en wat is dan een LCD (?) beeldbuis. Weet je nog andere soorten beeldbuisen/beeldschermen. Ik neem aan dat een beeldbuis en een beeldscherm hetzelfde is?

Bedankt voor je hulp!

Groetjes, Leonie

Ik wil alles voor je doen, maar dan heb je nog geen juist beeld. Je weet hoe het bij mij gaat, dat is dus geen garantie.

Elke goede PC-winkel zorgt gewoon voor een testruimte waar je in alle rust wat kunt luisteren.

een tft scherm is hetzelfde als een lcd.
een crt-monitor kan je vergelijken met een tv,
vol met spoelen ed.

Hartelijk dank voor jullie reacties!!

Dus als ik het goed begrijp is het handig als ik een LCD/TFT beeldscherm uit ga proberen.

Heb ik nog een vraagje. Is LCD precies hetzelfde als TFT. Waar staan de afkortingen voor?

Waar moet ik verder op letten als ik een beeldscherm ga aanschaffen?

Ik weet al een aantal dingen:

Zoals:

1. De grote van het scherm. Wordt die uitgedrukt in inches? zoja hoeveel cm is een inch en is dat dan de lengte van de diagonaal van het scherm zonder de kast die er omheen zit?

2. De resolutie. Dat de hoeveelheid aantal beeldpuntjes (pixels?) dat wordt weergegeven op je scherm toch?
Geldt dan hoe hoger de resolutie hoe mooier je beeld kwaliteit is. Je ziet wel eens staan b.v. 1024 x 768. wat betekent dit dan.

Meer weet ik eigenlijk niet. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik een beeldscherm ga kopen.

Alweer bedankt voor alle hulp.

Groetjes, Leonie

Geplaatst door goudvis123
Hartelijk dank voor jullie reacties!!

Dus als ik het goed begrijp is het handig als ik een LCD/TFT beeldscherm uit ga proberen.

Heb ik nog een vraagje. Is LCD precies hetzelfde als TFT. Waar staan de afkortingen voor?

Waar moet ik verder op letten als ik een beeldscherm ga aanschaffen?

Ik weet al een aantal dingen:

Zoals:

1. De grote van het scherm. Wordt die uitgedrukt in inches? zoja hoeveel cm is een inch en is dat dan de lengte van de diagonaal van het scherm zonder de kast die er omheen zit?

2. De resolutie. Dat de hoeveelheid aantal beeldpuntjes (pixels?) dat wordt weergegeven op je scherm toch?
Geldt dan hoe hoger de resolutie hoe mooier je beeld kwaliteit is. Je ziet wel eens staan b.v. 1024 x 768. wat betekent dit dan.

Meer weet ik eigenlijk niet. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik een beeldscherm ga kopen.

Alweer bedankt voor alle hulp.

Groetjes, Leonie

Hi leonie
Een antwoordje
1° een inch is 2,54 cm en wordt diagonaal gemeten.(enkel het scherm)

2° LCD staat voor: Liquid Crystal Display. TFT staat voor : Thin Film Transtistor.

3° Waar je vooral moet op letten,als je een TFT aanschaft, is de pixel pitch. Hoe kleiner deze is, des te beter is de monitor.(maar ook duurder)

4° Je moet uw oude monitor eventjes op 800 X 600 zetten, bekijken en dan terug overschakelen op 1024 X 768. Dat zegt genoeg.

In uw geval zou ik zeker overschakelen op TFT.

U bent tenslotte overgevoelig aan hoge frequenties.Een gewone monitor(hoogspanning) produceert namelijk een frequentie van ongeveer een 16 KHz.

Groetjes

Hi vanzwam!!

Dank je wel voor je reactie.

Je schrijft:
LCD staat voor: Liquid Crystal Display. TFT staat voor : Thin Film Transtistor.

Is mijn vraag wat is dan het verschil tussen LCD en TFT?

Je schrijft:
Waar je vooral moet op letten,als je een TFT aanschaft, is de pixel pitch. Hoe kleiner deze is, des te beter is de monitor.(maar ook duurder)

Heet de benaming 800 x 600 pixel pitch? Gelden deze zelfde benamingen ook bij een TFT/LCD scherm, of ziet een pixel pitch van 800 x 600 er anders uit op een TFt/LCD scherm?

Bedoel je met des te beter is de monitor. De beeldkwaliteit? dus kleuren en scherpte, of trilling van het beeld?

Je schrijft:
Je moet uw oude monitor eventjes op 800 X 600 zetten, bekijken en dan terug overschakelen op 1024

Ik heb inderdaad wat gevarieerd met het beeldscherm van 1024 naar 800 maar ook nog hoger en ik heb gemerkt hoe hoger ik het zet hoe meer het beeld gaat trillen. Geldt dit ook voor een TFT/LCD scherm?

Je schrijft:
Een gewone monitor(hoogspanning) produceert namelijk een frequentie van ongeveer een 16 KHz.

Is mijn vraag: Produceert een TFT of LCD beelscherm ook frequentie zoja hoeveel zou dit dan zijn en kan dit per beeldscherm verschillend zijn?

Alvast weer heel erg bedankt voor alle hulp!!

Groetjes, Leonie

Hi Leonie,

nog een kleine toelichting.

1° LCD : Dit zijn vloeibare crystallen (de naam zegt het zelf. nl liquid crystal). Die worden aangestuurd om uw beeld te vormen.

TFT : Zin minuscule transistors. Die worden ook aangestuurd om het beeld te vormen.

Maar echt technisch ga ik hier niet verder op in. Zou te uitgebreid worden

2° De pixel pitch word uitgedrukt in milimeter. vb. de meeste 15" tft/lcd hebben een pitch van 0.294mm. Dit wil zeggen de dichtheid van de pixel. Hoe kleiner deze is, hoe scherper het beeld.

3° 800X600, of 1024X 768 is de scherm resolutie en dus NIET de pixel pitch. De meeste 15" TFT/LCD hebben een maximale resolutie van 1024X768.

4° Een TFT/LCD heeft dus geen hogspanning nodig. Bij een gewone CRT is die +/- 28.000 volt met een frquentie van +/- 16 kHz. Dit is waarschijnlijk wat jij hoort.

5° Een probleen is natuurlijk,dat wij de rest van de zaken niet kunnen oplossen.Maar ik zou toch opteren voor een TFT/LCD, aangezien deze volledig geruisloos is en ook veel minder stralingen produceert dan een gewone CRT.

Veel suc6

Hi Vanzwam

Weer hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en uitleg!!

Naar aanleiding van je reactie, zou ik graag nog een aantal dingen weten.

Je schrijft:
1° LCD : Dit zijn vloeibare crystallen (de naam zegt het zelf. nl liquid crystal). Die worden aangestuurd om uw beeld te vormen.
TFT : Zin minuscule transistors. Die worden ook aangestuurd om het beeld te vormen. Maar echt technisch ga ik hier niet verder op in. Zou te uitgebreid worden

Zou toch heel graag weten waarom er twee benamingen zijn voor bijna hetzelfde?
Kan het niet kort en eenvoudig worden uitgelegd, want ik zou dit heel graag willen weten, zodat ik erover na kan denken of ik een LCD of een TFT scherm wil aanschaffen en ik ben ook een beetje nieuwsgierig!!

Je schrijft:
2° De pixel pitch word uitgedrukt in milimeter. vb. de meeste 15" tft/lcd hebben een pitch van 0.294mm. Dit wil zeggen de dichtheid van de pixel. Hoe kleiner deze is, hoe scherper het beeld.

Duidelijk!

Je schrijft:
3° 800X600, of 1024X 768 is de scherm resolutie en dus NIET de pixel pitch. De meeste 15" TFT/LCD hebben een maximale resolutie van 1024X768.

Betekent de scherm resolutie dan de mate waarin het beeldscherm trilt. Als dit inderdaad zo is wat betekent dan 800x600 t.o.v. 1024x768? Meer of minder trilling?

Je schrijft:
Een TFT/LCD heeft dus geen hogspanning nodig. Bij een gewone CRT is die +/- 28.000 volt met een frquentie van +/- 16 kHz. Dit is waarschijnlijk wat jij hoort. Een probleem is natuurlijk,dat wij de rest van de zaken niet kunnen oplossen.Maar ik zou toch opteren voor een TFT/LCD, aangezien deze volledig geruisloos is en ook veel minder stralingen produceert dan een gewone CRT.

Vraag ik me af welke rest bedoel je als je zegt: “Een probleem is natuurlijk,dat wij de rest van de zaken niet kunnen oplossen”??

Alvast bedankt en ik hoor het weer heel graag!!

Groetjes, Leonie

Tja... hoe leg je het makkelijk uit... Laten we het zo zeggen dat er in TFT schermen ook LCD zit. TFT is een verbeterde technologie van LCD. Voor computers zijn er nu dan ook nog enkel TFT schermen te krijgen en geen LCD (zonder TFT). Voor de moeilijke uitleg moet je hier zijn.

De resolutie van een scherm is het aantal pixels dat het scherm af kan beelden. Je moet echter wel opletten dat een 17" scherm met resolutie 1024x768 en een 15" scherm van 1024x768 dan dus NIET dezelfde pixel pitch hebben, die is dan van de 15" kleiner.
Bepaal dus eerst voor jezelf welke grootte beeldscherm je wilt hebben en kijk dan naar de max. resolutie en/of pixel pitch.

Wij kunnen niet garanderen dat een LCD scherm geen geluid voor jou maakt. Het lijkt ons heel onwaarschijnlijk, maar jij bent de enige die het kan horen.

Groeten,

René

hoi René,

Bedankt voor je uitleg.

Ik ga zeker op zoek naar een TFT beeldscherm en ik hoop dat ik een geluidloze kan vinden.

Iedereen bedankt voor alle hulp en als ik nog meer vragen heb, zal ik ze zeker op het forum plaatsen!!

Groetjes, Leonie

Geplaatst door Da Weef
Tja... hoe leg je het makkelijk uit... Laten we het zo zeggen dat er in TFT schermen ook LCD zit. TFT is een verbeterde technologie van LCD. Voor computers zijn er nu dan ook nog enkel TFT schermen te krijgen en geen LCD (zonder TFT). Voor de moeilijke uitleg moet je hier zijn.

De resolutie van een scherm is het aantal pixels dat het scherm af kan beelden. Je moet echter wel opletten dat een 17" scherm met resolutie 1024x768 en een 15" scherm van 1024x768 dan dus NIET dezelfde pixel pitch hebben, die is dan van de 15" kleiner.
Bepaal dus eerst voor jezelf welke grootte beeldscherm je wilt hebben en kijk dan naar de max. resolutie en/of pixel pitch.

Wij kunnen niet garanderen dat een LCD scherm geen geluid voor jou maakt. Het lijkt ons heel onwaarschijnlijk, maar jij bent de enige die het kan horen.

Groeten,

René

Da Weef,

Ik had geen betere uitleg hierover kunnen geven. Alhoewel ik denk, dat er in een goedkope notebook nog een "echte" LCD zit (Passive Matrix).

Natuurlijk zijn de 'PC schermen nu TFT/LCD. (Active Matrix). We leven tenslotte in 2004.

Leonie, wat betreft "de rest van de zaken" bedoel ik, dat je zelf de vormgeving, kleur van het front pannel ed zelf moet kiezen.

Over kleuren,smaken en geuren, kan je namelijk niet discuteren.

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

Rudi

Tja dat over die laptops weet ik dus ook niet zeker. volgens mij hebben oudere laptops wel LCD, maar de nieuwe TFT... Misschien dat er iemand is die het zeker weet??? Nieuwsgierigheid siert de mens ;).

TFT is tegenwoordig standaard alhoewel er nog wel goede "aanbiedinglaptops" met LCD schermen te koop zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan