foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

anja8888

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2003
Nu krijg ik telekens als de computer opnieuw is opgestart de volgende melding:
"Kan 16-bits Windows-programma niet uitvoeren",
Onvoldoende geheugen om deze toepassing te starten.Sluit één of meer Windowstoepassingen af en probeer het opnieuw.

Weet iemand wat hier nou mee wordt bedoeld?
Ik heb namelijk net werkgeheugen erbij gezet en dacht van die melding dan af te zijn....

Heb je, behalve geheugen bijgeprikt, ook nog een ander / nieuw / bijgewerkte driver van een stukje hardware geinstalleerd........?

Geplaatst door anja8888
Ik heb namelijk net werkgeheugen erbij gezet en dacht van die melding dan af te zijn....

Dat werkgeheugen erbij zetten resulteert niet per definitie in de toename van je werkgeheugen(RAM).

Kun je mij dan even aangeven wat je werkgeheugen nu is?

Je verkrijgt deze informatie door een rechtsklik op "Deze computer" te geven.

Dennis.

Ik heb 768 MB RAM werkgeheugen.
Dit probleem had ik daarvoor al, ook voordat ik mijn nieuwe grafische kaart plaatste ( Ge Force fx 5200 van 256 MB )
Ik heb nu zelfs ook dat mijn beeldscherm "bevriest" en ik dus de hele boel opnieuw kan gaan opstarten, suggesties??

Oke. Ik wil v.w.b. het geheugen even zeker weten.

Ik ben eigelijk benieuwd wat je antwoord zal zijn op de vraag van Pasja hierboven. Die vraag is namelijk een belangrijke vraag die tot de oplossing van je pc probleem kan leiden.

Dennis.

heb echt problemen nu, telkens bevriest alles (vastloper), moet dus ook extra snel dit bericht tikken anders loopt de boel weer vast.
en nee volgens mij geen ander/nieuw driver of iets dergelijks van hardware geïnstalleerd.....

ik kan ook niet in het bios komen, als ik hier in wil kijken loopt helemaal alles vast!

Welke versie Windows gebruik je?
Met XP krijg je al gauw foutmeldingen als er geprobeerd wordt een 16-bits programma te starten.

Wat betreft je BIOS -> is er geen update beschikbaar, of een harde reset via het moederbord?

Suc6 :thumb:

Geplaatst door Captain Schaap
Welke versie Windows gebruik je?
Met XP krijg je al gauw foutmeldingen als er geprobeerd wordt een 16-bits programma te starten.

Wat betreft je BIOS -> is er geen update beschikbaar, of een harde reset via het moederbord?

Suc6 :thumb:

Aan de sectie waar deze vraag instaat mag je ervan uit gaan dat het om XP gaat

Ik heb inderdaad Windows XP Pro.
Wat betreft de foutmeldingen daar ben ik vanaf, na een hoop gezoek op internet enzo weet ik nu hoe het moet om bepaalde prgramma's niet mee te laten opstarten. Het was inderdaad een oude versie van iets wat er al lang niet meer op hoefde te staan, wel blijft raar dat die foutmelding dan nu pas kwam, maar ik ben er in ieder geval vanaf door het "hulpprogramma voor systeemconfiguratie" wat zich standaard in Windows XP bevindt.
Mijn scherm blijft echter nog steeds vastlopen, ik kan dan echt niet anders als de de computer via de aan/uit knop weer opnieuw te laten opstarten.
In mijn bios kom ik ook nog steeds niet, zodra ik iets aanklik daarin loopt de boel vast. Heb wel al gezien dat het updaten van het bios nou eenmaal is weggelegd voor de echte computerkenners???
En wat bedoel je met een "harde reset van het moederbord"??

Hallo Anja,
ik volg dit topic nu al weer 2 dagen "op afstand". Het is idd. jammer dat je een eerder gestelde vraag niet hebt beantwoord.
Heb je, behalve geheugen bijgeprikt, ook nog een ander / nieuw / bijgewerkte driver van een stukje hardware geinstalleerd........?
Reden hiervoor is het feit dat jouw antwoord gelijk een heel ander (mogelijk duidelijker ?) licht op de zaak had geworpen........
Voorbeeld : je hebt -behalve dat geheugenstripje- ook nog een nieuwere versie van Norton geinstalleerd. De oorzaak voor je probleem zou dan gezocht moeten worden bij de installatie van Norton. Het advies dat je hier dan had gekregen was Norton uitschakelen en even kijken wat er gebeurt. Hetzelfde geldt voor een nieuw stukje hardware dat geplaatst zou zijn (wederom even los van het geheugenstripje) En ook zou hetzelfde gelden voor een update driver en / of het bezoek aan een "vreemde" site op het internet.

Nu is het dus even een klein beetje koffiedik kijken voor degenen die je willen helpen en moeten we er (waarschijnlijk ???) vanuit gaan dat er, behalve dat geheugenstripje- niets aan de machine is veranderd sinds jij het probleem ondervond.

Eerst een kleine opsomming van datgene wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn (althans met wat ik zo even snel allemaal kan verzinnen....)

- koelprobleem processor: ventilator draait niet meer, pc wordt gelijk te warm en de boel houdt er mee op
- koelprobleem videokaart: het ventilatortje draait niet meer en de kaart wordt te warm -> machine gaat op tilt
- geheugenstrip zit niet goed bevestigd (sluit niet aan)
- geheugenstrip (de nieuwe) is niet jofel
- een virus.......? (spyware lijkt mij iets onwaarschijnlijker maar is eigenlijk ook nooit uit te sluiten)
- je hebt binnen Windows instellingen veranderd waardoor de boel overstuur gaat
- defect of bijna defect moederbord
- een van de meest interessante opmerkingen die je plaatst is die over de nieuwe videokaart : de FX ! HOE lang heb je die kaart al en doet het probleem zich voor vanaf het moment van plaatsen van die kaart ?

zo zijn er nog andere oorzaken aan te wijzen die debet kunnen zijn aan het probleem.

Jouw opmerking over het binnen het bios niet "aan kunnen klikken" van dingen bevreemdt mij ook een beetje, want besturing binnen het bios geschiedt m.i. middels pijltjestoetsen, tabtoetsen en de Entertoets en niet met de muis........?

Afhankelijk van je antwoord m.b.t. de "ouderdom" van de videokaart vast wat suggesties, waarbij ik er vanuit ga dat de videokaart ook nieuw is en die dus de "boosdoener" is :

download bij Nvidia de nieuwste driver voor de kaart en installeer deze (Detonator) Handig is vaak om eerst de huidige driver te de-installeren alvorens je de nieuwe installeert.

Als de videokaart NIET nieuw is en de oorzaak van het probleem zit 'm daar dus niet in, dan kan het toch geen kwaad om de kast even open te maken en te kijken / voelen of de kaart goed zit aangedrukt (schroefje goed vast ?) en / of het ventilatortje draait. (Zelfde suggestie voor de processorfan, althans wat het "kijken" betreft).

Heb je systeemherstel al geprobeerd ?

En zo zijn er nog vele mogelijkheden om je probleem te benaderen, tot en met een format toe. Daarvoor moet ook weer een bepaalde actie ondernomen worden, zeker als de schijf middels NTFS is ingedeeld. Ik zou nog een half uurtje door kunnen typen met suggesties, maar begin eens bij het begin en geef svp wat antwoorden op vragen m.b.t. wijzigingen in je systeem (hardware en / of softwarematig en vooral of het probleem ontstond direct NA die verandering(en).....................

Tot slot, om je een indruk te geven van de "moeilijkheden" die mensen mogelijk ondervinden in het zoeken naar je probleem als ze niet over genoeg informatie beschikken :
Stel je hebt helemaal niets veranderd aan je systeem (ook het geheugenstripje haal je er weer uit en de machine is weer zoals die was):
dan zijn er 2 mogelijke oorzaken die wellicht verreweg bovenaan staan : gewoon een defect (koelertje, mobo etc. etc.), of een vervelend virus.........

Daarom, informatie is echt cruciaal om je te kunnen helpen.
We lezen wel ?

Laatst bewerkt:
ik vergeet nog een kleinigheidje ........

stel je hebt WEL een nieuwe videokaart en stel je hebt WEL de laatste Detonator. Dan zou de oorzaak van alle ellende ook heel goed in het bios kunnen zitten zoals al eerder werd aangegeven. Afhankelijk van de ouderdom van de pc / het bios, zou het heel wel mogelijk zijn dat het huidige bios wat moeite ondervindt met de ondersteuning van de wat nieuwere techniek van de FX..... (driver).

Een biosupdate is niet alleen voorbehouden aan deskundigen, maar is heel goed door leken uit te voeren.

Drie dingen zijn daarbij
ERG belangrijk:
1. begin er niet aan als je niet heel zeker weet dat je de juiste biosversie op de diskette hebt staan (100% zekerheid hebben dus !!!)
2. zorg ervoor dat je zoveel mogelijk achterhaalt dat de nieuwere versie ook idd. het probleem gaat oplossen (op de site van de fabrikant van het bios kun je altijd lezen bij de nieuwere versie welke uitbreidingen er zijn verricht aan de nieuwere versie dan wel welke bugs en / of ondersteuning voor bepaalde hardware in de nieuwe versie is opgenomen.)
3. mislukt het flashen dan heb je een dode pc en zal je moeten accepteren dat het een paar tientjes gaat kosten om 'm weer draaiend te krijgen. (Mobo fabrikanten bieden soms de service om de bios chip te resetten / repareren als die verziekt is tijdens een mislukte flash)

Hoe gaat het flashen ?
Je download bij de fabrikant van het bios een aantal bestandjes die je vervolgens op een goede lege diskette zet.

Stap 2 is het aanzetten van de pc met die diskette erin.
De overige stappen zijn veelal niet veel meer als afwachten en mogelijk een keer "ja" antwoorden op de vraag of de biosupdate echt moet worden uitgevoerd. Na korte tijd start de machine dan uit zichzelf op (of je moet een toets indrukken) en het bios is vernieuwd.

Maar om je een beeld te geven van de risico's :

stel je bios is NIET te oud en jouw probleem zit 'm bijvoorbeeld in een defect of hangend koelertje......
Als je dan gaat flashen en je pc gaat hangen tijdens het flashen, dan zijn de "rapen gaar"............. dan zit je naar een doos platic / ijzer / glas te staren en kun je naar stap 0 -> hopen dat de mobo / biosfabrikant de service biedt om de chip te resetten. (Een voorbeeld van zo'n fabrikant is MSI. Als je daar de boel verkl**t, dan kun je binnen 5 werkdagen weer een werkend bios hebben, na betaling van zo'n 40 €)

M.a.w. bezint eer ge begint met flashen, maar echt moeilijk is het niet.

Laatst bewerkt:
D'r schiet mij zowaar nog een "aardige" te binnen :

wat nu als door het plaatsen van het geheugenstripje en het opnieuw vastmaken van de kabels van alle randappartuur, een kabeltje (bijvoorbeeld die van de monitor) niet helemaal goed vast zit........... ?

Of een stekkertje in de pc dat ietwat los is gaan zitten door het plaatsen van het geheugen.............. ?

zo zo!!!!!

Heb je de standaard trouble shooting al eens geprobeerd in windowsXP?

Start met F8 in de veilige modus zonder netwerkondersteuning.
Doet ie het dan?
doe dan het volgende
Ga naar Start/uitvoeren en type msconfig
druk dan op OK
Schakel onder het TAB blad opstarten alles uit.
Klik op services en schakel alles uit.
probeer dan nog een keer.

Ik wacht wel op het resultaat

Nou hier was ik dan eindelijk(!) weer.....:o
Inmiddels hebben we het volgende gedaan:
laatst hadden wij een Sweex 6 in 1 multipanel geplaatst, werkte dus tot nu toe prima maar toen wij deze dus loskoppelde van het moederbord werkte wel het bios weer normaal, dwz dat wij weer in het bios(Phoenix) konden Tikken (beter als klikken? hihi)
Daarna de laatste drivers gedownload voor onze net aangeschafte VGA kaart : de NVidia Geforce FX 5200 van 256 Mb; die overigens geen fannetje heeft.
Ons moederbord(FIC V113) en processor(Pentium 4 2.4Gb) zijn amper 2 maanden oud.
De kabels hebben we inmiddels ook allemaal nagelopen en zitten prima op hun plaats.
Op de site zag ik ook nog dat in het bios bij Assign IRQ to VGA er enabled moet staan, dat hebben we inmiddels ook gecheckt en dat stond al goed.
De computer blijft toch nog telkens vastlopen, toch maar een bios update gaan doen, een fannetje plaatsen of nog andere tips?

bedankt hoor allemaal maar jeetje wat zal het fijn zijn weer een normaal werkende computer te hebben....

:confused:

zonder die computer te "zien" en voor de monitor ervan te zitten, wordt het nu koffiedik kijken.............

Jammer dat je me niet verder kunt helpen Pasja...
De computer blijft toch nog telkens vastlopen, toch maar een bios update gaan doen, een fannetje plaatsen of nog andere tips?
Enne MSPitbull: wat kun je allemaal doen met die "standaard trouble shooting?", wil je me dat even laten weten?
Ik wordt gek van de computer hij blijft vastlopen... dan weer om de paar minuten en dan kun je ineens weer een uurtje werken en dan slaat die weer uit! :mad:

als je alle genoemde tips hebt uitgevoerd en niets blijkt te helpen, dan zou je bijna aan denken :
format het kreng en je bent van het gedonder af............

Standaard trouble shooting

dat betekent gewoon dat wij bij Microsoft ( OEPS:o )
een regel hanteren bij de klant als hij opbelt met een probleem.

1 e stap is analyze van het probleem middels opstarten in veilige modus.
Is hierbij het probleem opgelost kan het in de software van derden of hardware liggen of securitysettings.
vervolgens stap 2.
Indien niet in veilge modus opgelost met MSCONFIG alle opstart Items en services uitschakelen.
Is dan het probleem nog niet opgelost in de recoveryconsole the system en/of de software hive vervangen ( werkt altijd)
Nadeel je instellingen zijn deels weg en software herinstalleren.
je roept maar!!!!!!

Ik weet het Pasja...heb er ook al aan gedacht (formatteren)maar ben toch bang dat dat het probleem niet op gaat lossen....maar het blijft wel een optie oftewel een laatste redmiddel....

Enne MS Pitbull: ik ga het denk ik maar eens proberen die troubleshooting, je hoort het dan nog wel!

bedankt in ieder geval allebei!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan