mailform script fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

lefty999

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
dag beste

ik heb een mailscriptje maar er zit blijkbaar wat fouten in :s
de script is te zien op :deze site
en dit is de script taal
dennis.php
PHP:
<html>

<head>
  <title>::Dennis::</title>
 <link rel=stylesheet type="text/css" href=css/Tekststyle.css>
<body bgcolor="#6666CC">
</head>

<center>
  <h2>:: CONTACT</h2>
  <p>&nbsp;</p>
</center>

<form method="post" action="dennis2.php">
  <table align="center">
    <tr> 
      <td valign="top"> *Naam: </td>
      <td align="right"> <input type="text" Name="Naam" size="25"> </td>
    </tr>
    <tr> 
      <td valign="top"> Voornaam: </td>
      <td align="right"> <input type="text" Name="Voornaam" size="25">
        <br>
        <br> </td>
    </tr>
    <tr> 
      <td valign="top"> Telefoonnummer: </td>
      <td align="right"> <input type="text" Name="Telefoonnummer" size="25"> </td>
    </tr>
    <tr> 
      <td valign="top"> *Email: </td>
      <td align="right"> <input type="text" Name="Email" size="25">
        <br>
        <br> </td>
    </tr>
    <tr> 
      <td colspan="2" valign="top"> Onderwerp: </td>
    </tr>
    <tr> 
      <td colspan="2" align="right"> <input type="text" Name="Onderwerp" size="59"> 
      </td>
    </tr>
    <tr> 
      <td colspan="2"> <br>
        Vragen of opmerkingen: <br> <textarea Name="Vragen" rows="15" cols="50">
    </textarea> 
        <br>
        <br>
        (* is verplicht in te vullen) </td>
    </tr>
    <tr> 
      <td align="center" colspan="2"> <br> <input type="submit" value="Verstuur" name="submit">
        &nbsp;
        <input type="reset" value="Wissen" name="reset">
        <br>
        <br> </td>
    </tr>
  </table>
</form>

</body>

</html>
dennis2.php
PHP:
<html>

<head>
  <title>:: Jeugdhuis De Schelf ::</title>
<body bgcolor="#6666CC">

</head>

<center>
<table border="0" width="100%">
<tr>
  <td height="20" background="Stip.bmp" align="center">
    <h1> < CONTACT > </h1>
  </td>
</tr>
</table>

<?

$naam = $_POST['Naam'];
$voornaam = $_POST['Voornaam'];
$email = $_POST['Email'];
$datum = date("d-m-Y");
$tijd = date("H:i:s");

$error = "";

if($naam == "") {
	$error .= "Je hebt geen naam ingevuld <br><br>";
	}

if($voornaam == "") {	
	$error .= "Je hebt geen achternaam ingevuld <br><br>";
	} 

if($email == "") {
	$error .= "Je hebt geen correct e-mail adres ingevuld <br><br>";
	} 

if($error != "") {	
	echo $error;
	echo "<br><br>Ga <a href=\"javascript:history.back(1)\">terug</a> en probeer het nog eens!";

} elseif($error == "") {

$afzender = $email;
	$ontvanger = "wimpalmans@hotmail.com";
	$onderwerp = "CONTACT DENNIS";
	$header = "From: " . $email;
	$mail_body .= "Op " . $datum . " om " . $tijd . " uur  heeft " . $naam . " (" . $email . ") zich ingeschreven voor het volleybaltoernooi.\n\n";
	mail($ontvanger, $onderwerp, $mail_body, $header);

echo "Je inschrijving is verzonden!";
	echo "<meta http-equiv=\"Refresh\" content=\"2;url=http://host.deluxnetwork.com/~lefty999/CV.htm/">";
	}

?>

</center>

</body>

</html>

De laatste 2 regels PHP code in dennis2.php:
PHP:
    echo "<meta http-equiv=\"Refresh\" content=\"2;url=http://host.deluxnetwork.com/~lefty999/CV.htm/">";
Moet zijn:
PHP:
    echo "<meta http-equiv=\"Refresh\" content=\"2;url=\"http://host.deluxnetwork.com/~lefty999/CV.htm/\">";
Succes :thumb:

Geplaatst door JPeetje
De laatste 2 regels PHP code in dennis2.php:
PHP:
Moet zijn:
PHP:
    echo "<meta http-equiv=\"Refresh\" content=\"2;url=\"http://host.deluxnetwork.com/~lefty999/CV.htm/\">";
oke thnx maar het probleem zit niet echt bij de doorlinking maar meer bij het verzenden dat doet hij niet
maar de server ondersteund die dus wel

dennis2.php:
PHP:
<html>

<head>
  <title>:: Jeugdhuis De Schelf ::</title>
<body bgcolor="#6666CC">

</head>

<center>
<table border="0" width="100%">
<tr>
  <td height="20" background="Stip.bmp" align="center">
    <h1> < CONTACT > </h1>
  </td>
</tr>
</table>

<?
error_reporting(E_ALL);
$naam = $_POST['Naam'];
$voornaam = $_POST['Voornaam'];
$email = $_POST['Email'];
$datum = date("d-m-Y");
$tijd = date("H:i:s");

$error = "";

if($naam == "") {
    $error .= "Je hebt geen naam ingevuld <br><br>";
    }

if($voornaam == "") {    
    $error .= "Je hebt geen achternaam ingevuld <br><br>";
    } 

if($email == "") {
    $error .= "Je hebt geen correct e-mail adres ingevuld <br><br>";
    } 

if($error != "") {    
    echo $error;
    echo "<br><br>Ga <a href=\"java script:history.back(1)\">terug</a> en probeer het nog eens!";

} elseif($error == "") {

$afzender = $email;
    $ontvanger = "je_email@hotmail.com";
    $onderwerp = "CONTACT DENNIS";
    $mail_body = "Op " . $datum . " om " . $tijd . " uur  heeft " . $naam . " (" . $email . ") zich ingeschreven voor het volleybaltoernooi.\n\n";
    mail($ontvanger, $onderwerp, $mail_body);

echo "<meta http-equiv=\"Refresh\" content=\"2;url=http://host.deluxnetwork.com/~lefty999/CV.htm/\">";
    }

?>

</center>

</body>

</html>
Zo dan ?

Laatst bewerkt:
<input type="submit" value="Verstuur" name="submit">

Bovenstaande is een deel van je html-code.

Bij name="submit", moet je submit als de toegekende waarde zien voor de variabele name.

Daarom moet je je php scriptje zo laten beginnen:
<?

Code:
if($submit)
  {

/* hier je codes */
   /* En php eventueel onderbreken, om html te kunnen gebruiken */

else

{

/* hier je codes */
   /* En php eventueel onderbreken, om html te kunnen gebruiken */

}

}

?>

Dennis.

Laatst bewerkt:
ff iets vergeten:
En Value is voor het opschrift v.d. knop bedoeld. Het opschrift v.d. knop is
dus "Verstuur". En de waarde van "name" is submit, en dit geeft je aan je php-script door, dat er inderdaad op deze knop geklikt is.

Nee dus ...
Dat is zó ontzettend slordig scripten, zet maar eens error_reporting(E_ALL) bovenaan je script, gegarandeerd dat je een foutmelding krijgt.
PHP:
if(isset($HTTP_POST_VARS["submit"]) == TRUE)
{
...
Dat is hoe het hoort, niet if($submit) ...
:rolleyes:

Geplaatst door JPeetje
Nee dus ...
Dat is zó ontzettend slordig scripten, zet maar eens error_reporting(E_ALL) bovenaan je script, gegarandeerd dat je een foutmelding krijgt.
PHP:
if(isset($HTTP_POST_VARS["submit"]) == TRUE)
{
...
Dat is hoe het hoort, niet if($submit) ...
:rolleyes:
maar kan dat ergens aan liggen dat ik bepaalde kaders in dennis2.php niet heb verwerkt?

Ik borduur voort op datgene wat lefty999 al had staan. De manier waarop je dat doet, is natuurlijk ook goed.

Maar ik zal hier niet al te zeer uitvoerig over de Boolese Algebra gaan behandelen, oftewel de waarheidstabel, dat met de logische operatoren te maken hebben.

"if($submit)" is een zeer verkorte notatie, en eigenlijk staat er simpelweg: "Als waar" en dat is het ook, want er is op de knop geklikt. Men zou altijd op de knop moeten klikken als men het formulier wilt gaan versturen, en derhalve zal die bewering altijd waar zijn. Dit zie je niet alleen bij php, maar ook bij andere programmeertalen. Zelfs met de diverse Dbase versies van Ashton-Tate(nu door Borland overgenomen) in het prille begin had je dat al.

Dennis.

Geplaatst door lefty999
maar kan dat ergens aan liggen dat ik bepaalde kaders in dennis2.php niet heb verwerkt?
Heb je m'n post van 01-05-2004 17:26 al geprobeerd ?

Geplaatst door DENNIS90
"if($submit)" is een zeer verkorte notatie, en eigenlijk staat er simpelweg: "Als waar" en dat is het ook, want er is op de knop geklikt. Men zou altijd op de knop moeten klikken als men het formulier wilt gaan versturen, en derhalve zal die bewering altijd waar zijn. Dit zie je niet alleen bij php, maar ook bij andere programmeertalen. Zelfs met de diverse Dbase versies van Ashton-Tate(nu door Borland overgenomen) in het prille begin had je dat al.

Dennis.
Er staat niet "Als waar" :rolleyes:.
PHP:
if(TRUE)
if(1)
Daar staat "Als waar". De manier waarop jij script wordt voor PHP 4.2 niet ondersteunt, en op servers waar super/autoglobals uit staan ook niet. Het script zal dan ook slechts werken op servers die waardeloos ingesteld zijn, aangezien super & autoglobals een beveiligingsrisico zijn. Als ik in de adresbalk 'dennis.php' zou veranderen in 'dennis.php?submit', dan zou het script denken dat er ook gegeven verstuurd zijn, wat niet zo is. Dus kom alsjeblieft niet aanzetten met dat dit scriptgedrag goed is, want dat is het echt niet ;).

Laatst bewerkt:
Geplaatst door JPeetje
Heb je m'n post van 01-05-2004 17:26 al geprobeerd ?
ik heb het zo aangepast maar kan momenteel niet op de server uploaden omdat die persoon nu niet online is ;)maar hij geeft de error van fout in regel 68 dus de laatste de html sluiting dat vind ik wel gek

Geplaatst door lefty999

De fout is, dat je je php bestand niet met <? laat beginnen, en niet laat eindigen met ?>

Dennis.

p.s. ik heb je code nog niet goed bekeken. Ik ben op dit moment met zoveel dingen tegelijkertijd bezig.

JPeetje is een php kenner, hij helpt je wel verder.

Dennis.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90

De fout is, dat je je php bestand niet met <? laat beginnen, en niet laat eindigen met ?>

Dennis.
Wil jij zeggen dat als ik:
PHP:
tralalala
<?
echo "blaat";
in een php bestand zet en uitvoer, dat dat dan niet lukt ? :p
JPeetje is een php kenner, hij helpt je wel verder.
Thanx :o

Geen dank JPeetje, ik meen dat ook oprecht. Alles wat de klok slaat is bij jou php. Mijn complimenten hoor. Ik zal met dat php scriptje verder maar niet mee gaan bemoeien. Er is daarvoor toch al een deskundige op dit Fourm, en dat ben jij JPeetje.

Dennis.

Geplaatst door DENNIS90
Geen dank JPeetje, ik meen dat ook oprecht. Alles wat de klok slaat is bij jou php. Mijn complimenten hoor. Ik zal met dat php scriptje verder maar niet mee gaan bemoeien. Er is daarvoor toch al een deskundige op dit Fourm, en dat ben jij JPeetje.

Dennis.
Thanx voor de complimenten :o.
Maarruh, ik wil niet de grote boze wolf zijn of zo, je mag je best met het script bemoeien, ga je gang, scheelt andere helpers en mij moeite :D.
Maar bemoei dan wel op een goeie manier ;), wat jij zei was namelijk niet goed en dan wil ik daar toch ff iets van zeggen ;).

Laatst bewerkt:
Geplaatst door lefty999
ik heb het zo aangepast maar kan momenteel niet op de server uploaden omdat die persoon nu niet online is ;)maar hij geeft de error van fout in regel 68 dus de laatste de html sluiting dat vind ik wel gek
Wat heb je precies aangepast dan ? In mijn vorige post kan ik namelijk zo snel geen fouten ontdekken ...
En hoe luidt die error ?

Geplaatst door JPeetje
Wat heb je precies aangepast dan ? In mijn vorige post kan ik namelijk zo snel geen fouten ontdekken ...
En hoe luidt die error ?
ik heb deze regel toegevoegd
PHP:
error_reporting(E_ALL);

Sorry moderators van Helpmij, dat ik even off-topic ga.

Beste JPeetje, misschien heb ik mij slecht verwoord. Daarvoor dan bij deze mijn excuses. Eén ding staat bij mij vast: Ik heb je gewoon willen complimenteren, en nogmaals dat heb ik ook welgemeend.

Dat over die voorwaarde If...enz. heb je gewoon gelijk. Ik vind trouwens heel leuk om te zien hoe je je script zo gestructureerd schrijft, petje af!

Zelf ben ik niet zo vaak met php bezig dan jij, dus in die zin heb je veel meer verstand dan mij. Beschouw dit, wederom, aub als een compliment van mij.

Groetjes,

Dennis.

ps. We zijn toch nog vrienden?

Geplaatst door DENNIS90
Sorry moderators van Helpmij, dat ik even off-topic ga.

Beste JPeetje, misschien heb ik mij slecht verwoord. Daarvoor dan bij deze mijn excuses. Eén ding staat bij mij vast: Ik heb je gewoon willen complimenteren, en nogmaals dat heb ik ook welgemeend.

Dat over die voorwaarde If...enz. heb je gewoon gelijk. Ik vind trouwens heel leuk om te zien hoe je je script zo gestructureerd schrijft, petje af!

Zelf ben ik niet zo vaak met php bezig dan jij, dus in die zin heb je veel meer verstand dan mij. Beschouw dit, wederom, aub als een compliment van mij.

Groetjes,

Dennis.

ps. We zijn toch nog vrienden?

oke nu back on topic ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan