Start niet meer op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LindaPeter

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2004
HELP!

's Ochtends nog gewoon op de computer gewerkt, maar toen ik hem 's middags aanzette, deed hij niet veel meer.
Ik kom iedere keer in een scherm waarin staat dat windows niet goed kon worden opgestart. Vervolgens kan ik 5 dingen kiezen:
1. veilige modus
2. vm met netwerkmogelijkheden
3. vm met opdrachtprompt
4. laatste bekende juiste configuratie
5. normaal starten

Ik heb alles al geprobeerd. Ik heb ook een opstartdiskette van 98 geprobeerd, de cd van 98 en de cd van XP.

Niets helpt, ik weet het nu even echt niet meer. Wie heeft een tip?

je schrijft dat je een disk van '98 hebt "geprobeerd", WAT heb je precies gedaan en WAT gebeurde er toen ?

Er gebeurt steeds hetzelfde. Welke keuze ik ook maak, welke diskette of cd ik ook gebruik, ik kom steeds weer terug op dat scherm.

ga naar het bios (druk tijdens de opstart F1 of DEL of ESC of zo) en zorg dat de opstart volgorde als volgt komt te staan A: D: C:

Doe nu die 98 disk erin en zet de pc opnieuw aan.

Laatst bewerkt:
Ik kom niet eens in het BIOS. Ik heb F1 geprobeerd, esc en del, maar het lukt met alledrie niet.

geen paniek !

Je komt in het bios door een bepaalde toets in te drukken vanaf het moment dat je de pc aanzet, maw. gelijk nadat je de aan schakelaar indrukt.

De toets die je moet gebruiken "zie" je heel kort in beeld tijdens de opstart, maar dan ben je veelal te laat. Je meot dus gokken :

ESC DEL F1 of een ander.

Als je heel toevallig weet welk bios erin je pc zit dan kunnen we opzoeken welke toets gebruikt moet worden.

De situatie die je beschrijft mbt het opstarten vanaf disk en toch in dat scherm met die opties uitkomend, betekent m.i. voor 100% dat de pc blijft opstarten (althans probeert op te starten) vanaf C: en da's nu net waarde kennelijk iets mis is.

Als jij idd. alle opties hebt uitgeprobeerd en de pc blijft maar opstarten vanaf C: dan zal je toch echt in het bios moeten komen om de opstartvolgorde anders in te stellen................

Ja gelukt, het was F2, de CMOS setup ofzo.

Maar dan komen we niet verder. Ik kan kiezen uit Main Advanced Security en Exit. Maar dan...

Gewoon goed kijken naar het scherm (uitleg) en alle opties bekijken.

Ergens kom je iets tegen van

bootsequence of zo
first bootdevice
second bootdevice
third bootdevice

Zoek net zolang totdat je zoiets vindt. Zorg er dan voor dat A: als eerste bootdevice komt te staan,
D: als 2e en C: als derde.

Daarna verlaat je het bios met "Bewaar instellingen" en als de pc gereed is, zet je 'm uit (of start je 'm "warm" op waarbij je de bootdisk in de A-drive hebt zitten)

Tijdens de opstart vraagt de pc of je wilt opstarten met ondersteuning vanaf CD. Je antwoordt daar "ja".

Na wat gereutel staat er op je scherm :
A:

Oke dat lukt allemaal. Nu staat er inderdaad a:
Van de computer moet ik nu help intikken en op enter drukken. Maar dan krijg ik een heel verhaal...

nee, doe nu de windows cd erin en type D:

vervolgens type je "setup"

Als het kan, een herstelinstallatie invoeren, als het echt niet anders kan een format en dan een nieuwe installatie.

We komen al steeds verder...
Setup kan niet gedraaid worden in de DOS mode.

Even tussendoor: we hebben dus wel windows xp erop staan... Maakt dat misschien iets uit? Moet ik de cd van Xp erin doen of die van 98?

als xp erop staat, xp cd

en dat zal mogelijk niet werken,

verander dan eerst in de bios de opstartvolgorde naar D: A: C:

en probeer dan met de Windows XP erin te machine te booten

Zijn we weer. Ik ben nu dus in BIOS geweest en als eerste staat de CD-rom driver.
Reparatie doet hij niet, daar is te weinig ruimte voor ofzo. Kan alleen als ie mag formatteren.

Hij heeft het nu over partities en niet gepartitioneerde ruimtes. Welke moet ik kiezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan