Nieuwe HD toevoegen aan ouder systeem - keuzes...

Status
Niet open voor verdere reacties.

magteres

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2003
Ik heb een IBM Pentium 2 350 Mhz met 256Mb geheugen. In dit systeem zitten 2 harde schijven:

Maxtor 90422D2 (3 GB, IDE ??? RPM)
ST32122A (2 GB, 4500 RPM, Ultra-ATA/33 4500 RPM)

Vraag 1 :): Zijn IDE schijven altijd trager dan Ultra-ATA schijven?

Windows 2000 start via de eerste schijf op. De laatste tijd heb ik problemen met de 2e schijf. Soms kunnen bestanden niet opgeslagen worden. Daarnaast heb ik een beetje weinig ruimte, dus ik wil een nieuwe harde schijf. Na even zoeken kwam ik uit bij een Maxtor schijf:

Maxtor 80GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB
Maxtor 80GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Maxtor 80GB (DiamondMax plus9, 7200rpm, FDB)

Zoals je ziet is deze er in 3 smaken. Wat zijn de verschillen? En passen ze alledrie in mijn systeem? En kan ik m.b.v. Ghost o.i.d. de inhoud van mijn opstartschijf overzetten op de nieuwe harde schijf?

Alvast voor alle reacties. Mocht ik nog wat moeten verduidelijken dan hoor ik het wel...

Maxtor 80GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Deze past zeker niet in jou systeem.
Je systeem is redelijk oud, dus er zit geen Serial ATA(SATA) aansluiting in.

Maxtor 80GB (DiamondMax plus9, 7200rpm, FDB)
Ik weet zo ff niet wat de FDB inhoud.:o

Maxtor 80GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB)
Als je zo'n grote schijf gaat aanschaffen, hou er dan rekening mee dat jou Bios deze niet zal herkennen.
Je zal dan met een Bios-overlay programma moeten gaan werken.
Voor Maxtor heb je dan Maxblast3 nodig.
Dan nog weet ik niet of het wel met jou systeem goed gaat werken.

Geplaatst door crash
Deze past zeker niet in jou systeem.
Je systeem is redelijk oud, dus er zit geen Serial ATA(SATA) aansluiting in.
Ok...
Ik weet zo ff niet wat de FDB inhoud.:o
Iemand anders?
Als je zo'n grote schijf gaat aanschaffen, hou er dan rekening mee dat jou Bios deze niet zal herkennen.
Je zal dan met een Bios-overlay programma moeten gaan werken.
Voor Maxtor heb je dan Maxblast3 nodig.
En zo'n programma kost weer geheugenruimte zeker...
Dan nog weet ik niet of het wel met jou systeem goed gaat werken.
Dan kan ik haast beter voor een 2e hands HD gaan... Iemand? :rolleyes:

Ik heb overigens info over mijn systeem op de IBM site gezocht, en daar bleek nog vele te staan ook!! Handleidingen hoe en HD in te bouwen, moederbordschema's, drivers.... Maar geen melding van maximale HD-grootte o.i.d. Alleen produktnummers van HD's van IBM zelf! (zie http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=JBAR-3TRNXN Ik heb de 6275-540).

Mijn oude P2 350 Mhz herkende ca 37 GB. Ik had een 40 GB gekocht. Er werd mij toen verteld dat groter standaard niet mogelijk was.

Heb zelf nooit iets aan het Bios veranderd (flashen), maar bij grotere schijven zal dat ongetwijfeld moeten.

FDB= Fluid Dynamic Bearing = vloeistof lagers :D

Het ligt ook aan de chipset op het moederbord tot hoe groot jouw harddisk door de bios herkent zal worden, maar mocht die niet herkend worden bestaat er ook nog zoiets als bios-overlay (MAXBLAST) van dit bijzonder kleine programmaatje merk je helemaal niets, het wordt weggeschreven en geladen voor je besturingssysteem je zal er dus bij actieve programma's niets van terugvinden.

Een biosflash is dus niet altijd noodzakelijk. Als we het type IBM weten kunnen we proberen te achterhalen tot hoe groot jouw pc 'standaard' ondersteunt.

Geplaatst door maestro12
FDB= Fluid Dynamic Bearing = vloeistof lagers :D
Aha. En da's duurzamer ofzo?
Het ligt ook aan de chipset op het moederbord tot hoe groot jouw harddisk door de bios herkent zal worden, maar mocht die niet herkend worden bestaat er ook nog zoiets als bios-overlay (MAXBLAST) van dit bijzonder kleine programmaatje merk je helemaal niets, het wordt weggeschreven en geladen voor je besturingssysteem je zal er dus bij actieve programma's niets van terugvinden.
Klinkt goed!
Een biosflash is dus niet altijd noodzakelijk. Als we het type IBM weten kunnen we proberen te achterhalen tot hoe groot jouw pc 'standaard' ondersteunt.
Mijn PC is de IBM PC 300 GL 6275 540. Voor de biosupdate zie http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=JBAR-3VYRCV.

Mijn huidige bios:
IBM BIOS Modelnummer 6275540
IBM BIOS Serienummer 5537MTF
IBM BIOS Versie PDKT17A
Datum Systeem BIOS 08/17/98
Datum Video BIOS 02/11/98

Kunnen jullie hier wat mee?

Ik ga i.i.g. geen biosupdate doen als ik er niks aan heb en het niet noodzakelijk is. Ga zo eerst maar eens een backup maken...

Laatst bewerkt:
Hmmzz, altijd al een hekel gehad aan IBM en na een bezoek aan hun site is het alleen maar erger geworden :confused:

Kijk eens op de onderstaande link, je kan daar als het goed is, laten checken welke harddisk er bij jou probleemloos in past (dus zonder biosflash of progje)

http://www.pc.ibm.com/us/accessories/storage.html

Geplaatst door maestro12
Hmmzz, altijd al een hekel gehad aan IBM en na een bezoek aan hun site is het alleen maar erger geworden :confused:

Dat valt nog wel mee toch? Alles voor mijn pc (behalve het soort hd dat ik kan gebruiken) op http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=JBAR-3TRNXN

"Automatically detect your system and display compatible storage." werkt niet in Mozilla Firefox maar ook niet in IE... (error on page). Het intypen van mijn typenummer geeft "The model number you provided may no longer be in our upgrades and accessories database. " :(

Reactie IBM: maximumgrootte 8,4Gb per harde schijf. Ik denk dat ik maar Maxblast ga gebruiken dan, als zo'n harde schijf in mijn compu past... Een e hands HD trekst me niet zo namelijk.

je zou ook nog een pci ide controler kunnen kopen
en daar je schijven aan hangen
heb je niet meer de beperking van je bios
:)

Geplaatst door gekky29
je zou ook nog een pci ide controler kunnen kopen
en daar je schijven aan hangen
heb je niet meer de beperking van je bios
:)

Oh? En waar sluit je zo'n ding op aan dan? En hoeveel kost dat ongeveer?

Een collega van mij deed overigens de suggestie gewoon een HD van bijv. 30 Gb te kopen en die in meedere partities te verdelen om zo de beperking te omzeilen. Maar ik weet niet of dat werkt....

Anders wordt het - zonder zo'n nieuwe IDE controller maar met maxblast - een kwestie van proberen zonder zekerheid dat het werkt. En dat vind ik wat vervelend...

Samenvatting

Dus als ik het nu goed begrijp kan ik gewoon een nieuwe Maxtor HD kopen en Maxblast3 installeren en mocht dat niet helpt een PCI controller kopen?

Als jullie ff bevestigen dat dit klopt dan ga ik dit doen. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan