installatie 98 se

Status
Niet open voor verdere reacties.

martien

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2001
Heb net een nieuwe pc opgehaald en wil eerst 98se installeren en daarna mijn xp upgrade cd. Ik krijg allen 98 niet goed. Hij loopt vast na het detecteren (na het opstarten) van de hardware. Daarna wil hij alleen nog maar in veilige modus. Opnieuw opstarten lukt niet, slaat weer vast en daarna weer veilige modus, enz. ,enz. Wat mij is opgevallen in de bios is dat op de pri. IDE mijn dvd-rom en dvd-brander zitten, op de sec. IDE niets en op de derde de harddisk. Is dit normaal of kan dit geen kwaad? Doe ik iets anders fout? Wie heeft tips?

Martien

Als ik het goed heb, is het mogelijk direct XP te installeren. Als het zoals hier om een upgrade-versie gaat, vraagt deze om een windows (98SE) CD-ROM. Scheelt een hoop ellende...

Probeer het eens,

Groeten Steven-w

Heb de xp cd op het moment niet hier. Kennis heeft de zijne beschadigd en de mijne te leen. Maar 98 moet toch gewoon te installeren zijn? Heb de partitie al een keer verwijderd en de procedure opnieuw gedaan. Ook nu geen succes.

Beste Martien

Wat voor moederbord heb je.

Een derde IDE ken ik alleen van bepaalde borden met een SATA zoals de Albatron borden.

Wel eerst het Bios updaten, anders gaat hij hangen.

Normaal zit je HD op je eerste IDE en je CD op je tweede IDE of als slave op je eerste.

Dus graag wat meer info.

Eric.

SATA en 98

Ik heb nog nooit SATA met 98 laten werken, ik weet niet of dat wel kan.

Wat in ieder geval niet kan is 98 die schijf laten gebruiken zonder eerst Fdisk te runnen en te formateren.

FAT 32 kan in 98 ik dacht tot maximaal 27 Gig formateren en in Win2K of XP tot maximaal 17 Gig.

Het is zelfs niet verstandig om partities groter dan 4 gig te maken, omdat je dan veel ruimte verspilt met FAT 32.

Dus om die schijf echt te kunnen benutten moet je een OS hebben dat NTFS ondersteunt.

Eric.

Albatron

Het updaten van de Bios is altijd aan te raden omdat moederbord fabriekanten pas later merken wat er zoal fout gaat, maar het Albatron bord kon origineel zijn SATA niet tegelijk met de IDE gebruiken en na de update ging dat wel.

Hij ging dus niet verder als je beide gebruikte (ging hangen) en na de update liep het als een zonnetje.

Eric.

XP ff opgehaald en geinstalleerd. Geen problemen meer, het upgraden van de bios moet nog gebeuren. Iedereen bedankt voor de reacties:thumb: :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan