Sata En Ide

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Ik heb net een SATA HD geprogrammeerd. De computer start dus op van deze schijf en de IDE 1 is dus leeg. Nu heb ik natuurlijk veel gegevens op mijn oude IDE schijf staan die ik wil overzetten ...erger die ik moet overzetten. Ik sluit hem dus aan op de IDE 1 maar krijg dan een blauw scherm. Moet ik iets instellen?? De opstart via IDE staat uit en de HD zou dus eigenlijk als een extra schijf in de verkenner gesignaleerd moeten worden. Wat moet ik doen??

Ook heb ik nog een probleem de twee nw. cd drives dvd rw en dvdrom lezen de R cdroms niet of nauwelijks. Heb ik op de vorige computer met nero gebrand voor alle zekerheid met daarop alweer heel belangrijke gegevens. Wie herkent deze problemen??

groeten elbert kok

Kijks een goed rond in schijfbeheer of laat de schijf nog eens vinden. (zomaar ideetje)

Het gekke is dat hij gewoon op de oude HD opstart terwijl ik die opstart juist heb uitgeschakeld. En dan zit ik dus op die ouwe schijf maar zie de nw. niet. Ik wil namelijk heel veel van de ouwe HD naar de nieuwe kopiëren, dat moet toch gewoon lukken dacht ik??

Heb je al eens gekeken met start/uitvoeren/msconfig/bootini?
Veel weet ik hier niet vanaf maar omdat niemand verder reageert....... :confused:
Bij mij ging er ook iets niet goed en toen heb ik alsnog de twee schijven verwisseld van plaats ook al had ik gezegd van welke Windows moest opstarten.

Even voor de duidelijkheid.
Je oude schijf zit vol en daarop staat natuurlijk Windows.
Zit er op de nieuwe geen Windows?

Hoe staan de jumpertjes?

jumperfree en op die sata staat ook windows xp.... groeten elbert

ganiegoe.... ik ben zelf benieuwd hoe je een ide HD zichtbaar kan maken in een sata configuratie...

Kijk eens bij start-configuratiescherm-systeembeheer.

klik op computerbeheer en schijfbeheer.

kijk eens welke schijven daar vemeld staan

Daar zie ik ook alleen maar de IDE schijf met zijn partities.

Ik heb maar 1 schijf van 250 op het moment.
Van Ide heb ik gewoon geen verstand.
Je zou zeggen dat je op die Actie-knop moet klikken en de schijven opnieuw moet zoeken.
Volgens mij heb ik Sata trouwens.
attachment.php

HIER meer over Sata en Ide.

Laatst bewerkt:
Iedereen heeft verstand van IDE elisa dus jij ook, SATA is toch weer nieuw en ff wat anders, maar dat snap ik inmiddels ook wel maar die twee verschillende schijven die moet toch allebei zichtbaar kunnen worden gemaakt ??

Ja, zonder meer. Maar wat ide en sata zijn????? Ik rommel maar wat aan net zoals jij en het loopt toevallig goed af :cool:

Er moet ergens iets zijn naast die actie om wat aan die schijven te doen. Het is een ander schermpje. 1 keer gehad. Het is wat lastiger. Maar jeetje waar zit dat ook al weer. Als ik even tijd heb loop ik het een en ander door. Bij mij werd de 2e schijf toendertijd ook niet herkend. (oude pc)

Log je wel in als administrator?
Heb je al bij Help gekeken?Schijfbeheer een nieuwe schijf toevoegen?

Ik heb zelfde rechten als administrator...ik ga weer ff bij schijfbeheer kijken, maar ben daar nog niet iets nuttigs tegengekomen.

Ik ben nog op zoek, ik zie wel mensen met hetzelfde probleem maar nog geen oplossing.... Die SATA schijf staat ik niet in het BIOS ik zie daar alleen de ide apps.

Opstartinstellingen moeten in het BIOS goed staan, check of de instellingen nog goed staan wanneer de verkeerde schijf op wil starten.
Probeer ook de IDE schijf eens als slave in te stellen ipv master. Wat betreft hd's opstellen in PATA samen met de nieuwe SATA is er nog niet veel te vinden, de meeste mensen zitten nog wel een jaar of wat op PATA.

Check ook het boekje van je moederbord, ongetwijfeld staat dit hierin iets vermeld over dit onderwerp.

Je ziet in main van het bios alleen de ide aansluitingen en in de opstart volgorde in advance zie ik ook alleen de ouderwetse mogelijkheid van floppy cdrom Ide HD ik weet niet waar die sata staat alhoewel hij bij gebrek aan een ideschijf wel opstart maar als de ide schijf er aan hangt start de ide schijf op

Check of er een optie is om te booten voor hd0, verschillende bronnen bevestigen dat deze keuze voor serial ATA gebruikt moet worden. Kan het zelf niet testen en ben ook nie helemaal op de hoogte op dit gebied...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan