Automatich nummering in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japsur

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2004
Hallo mensen,

Ik heb een DB, maar deze wil op een aantal puntjes vereenvoudigen in gebruik. Nu heb ik een eindstandenlijst waar dus ook de klassering ingevoerd moet worden. Nu voer ik dat met de hand in, ruim honderd klasseringen elke keer. Mij te veel werk en nu wil ik dit automatisch hebben. Het betreft een numeriek veld, maar ik weet nie hoe ik dit moet aanpakken. Een eerste kolom heb ik een kolom, met ID, waarin een autonummering zit. Dus deze kan ik nie meer toepassen. Nu is mijn vraag of iemand mij kan helpen, met behulp van een macro of een opdrachtknopje die gevoed wordt door VBA die per record dus de eerste bovenaan nummer 1 krijgt, het 2e record nummer 2, 3e record nummer 3 etc. Wie o wie kan mij hierbij helpen of is dit niet mogelijk??

BVD> Japsur

SELECT max(nummerveld)+1 from tabelnaam;

Deze query levert je een nieuw volgnummer op voor het nieuwe record.

Met een klein beetj VBA zet je het resultaat in het veld waar je dat wilt hebben.

Grtz,

Ik snap er eigenlijk niets van wat jullie zeggen. Ik ben nog niet geheel thuis in de formules en de criteria etc wat je bij Dmax moet invullen. Lijkt mij volgens mij ook niet de goede functie. Deze zoekt toch alleen de hoogste waarde?
Beheer25: ik snap niets van jou formule?:confused:
Volgens mij begrijpen jullie mij iets verkeerd. Ik wil per naam een klassering hebben, dus degene die bovenaan staat krijgt nummer 1, de 2e van boven, nummer 2 etc tot onderaan.
Met VBA ben ik een totale nieuweling.

zet je programma op de site dan kan ik het wel voor je maken ... zet het wel in zipp als je wil

Aardig dat je dat wilt doen,
Ik hoop dat ie er op past. Heb het complete proggie maar gedaan, het betreft in hoofdpagina, de eindstand en de diploma's, daar moet namelijk de klassering (kl) ingevoerd worden. Op de hoofdpagina staat een formulier waar ik nu handmatig de klasseringen invoer. Dit wil ik dus niet meer. De klasseringen komen dan in tbl Eindstand te staan!! Dat is de basistabel voor de klasseringen.
Oh ja, het is office XP versie.

Ik zie dat ie er nie op past, hij is 232 kb, miskien wil kleine aanpassingen helpen. Nee helaas, ik krijg hem nu niet kleiner dan 199 kb. Moest toch minder dan 100 kb zijN?

(heb je een mailtje gestuurd paul)

Ja ik weet ut, weet daarom iemand anders hoe je een uitslag in een tabel automatisch kunt krijgen????? (en dus niet via handinvoer omdat eindeloos typen is?) Ik kom er zelf ook niet uit:confused:

Ik heb m'n DB wat aangepast en heb ik hier de problemen in kwestie hier maar ff geplaast. Misschien dat het nu wat duidelijker wordt??

Laatst bewerkt:
Hallo
Ik was je niet vergeten hoor… hier een idee hoe je het kan maken …
Kijk eerst bij tabel naam …en de tabel uitslag
Dan open je de query uitslag_ber
Dan staat de uitslag in de tabel uitslag ….
Heb je hier wat aan?
Paul

Bijlagen

Ja dit wel zo'n beetje wat ik bedoel, maar ik krijg nu door die autonummering een probleem met de sorteervolgorde aflopend. Ik heb namelijk 2 queries die toevoeg in 1 tabel en wanneer ik dus die toevoeg, sorteert ie eerst van de ene query alles oplopend en plaats daaronder de 2e query. Terwijl dit samen moet vloeien en vanuit deze 2 queries de beste moet worden gekozen. En dan klopt de klassering ook niet meer wanneer ik handmatig dan ga sorteren op aflopend want de autonummering klopt dan niet en komt dan zo ook niet goed op het uitslagformulier terecht.:confused:

Je kunt niet eerst de twee tabellen samenvoegen in 1 nieuw tabel? Dan heb je het probleem opgelost of kan ik het niet volgen …
Ik heb het idee overigens dat dit niet DE oplossing is …
Ik denk dat er een soort autonummering moet zijn in je rapport. Dus niet in een tabel .
Maar ik ben er nog niet achter hoe ik dat moet doen ….

Nee, ook geen 2 tabellen, maar ik voeg 2 toevoegqueries aan 1 tabel toe. Dat moet ik doen omdat ik anders niet alles goed kan berekenen helaas.
Op zich zou het wel kunnen in een rapportje, maar dan moet ik in excel ook weer wat aanpassen, maar dat is nie zo moeilijk. de tabel is namelijk gekoppeld aan een exceldoc.
Zou het in een rapportje niet kunnen met bijv. Dmax + 1 wat je al eerder aangaf. Ik weet alleen niet wat ik bij domein, criteria etc moet invullen:confused:

jawel het kan dus wel
;

Zorg dat je rapport van een query afhankelijk is.
Zet in deze query een veld 'nummer' met als waarde 1 ..... notatie is dan : [nummer: 1]
Voeg een veld toe aan je rapport.
Zorg dat de besturingselementbron het veld 'nummer' uit de query is.
Zet het Lopend Totaal op 'JA'.
Als het goed is loopt dit veld nu van 1 op tot aan het aantal records dat getoond wordt.

Ik heb een query van de tabel gemaakt.
Ik heb een afhankelijk rapport van deze query gemaakt.
Heb een veld toegevoegd in de query met deze invoer: [nummer: 1] Meer niet. Ga ik naar de gegevensweergave vraagt ie om een parameter. ???
In het rapport een afhankelijk tekst toegevoegd. Besturingsbron van [nummer: 1] eraan gehangen, maar nu kan ik het lopend totaal niet op ja zetten, ik kan kiezen uit: nee, over groepen, over alles.
Doe ik nu weer iets fout?

Het werkt wel maar ik denk dat je met een voorbeeld meer kan … “ja”kan ik ook niet vinden maar als je het op “alle groepen” zet werkt het ook

Bijlagen

Ja, stom, klein foutje gemaakt.
Je bent genieus Paul, dit is precies wat ik zocht.
Bedankt voor je moeite:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan