Longhorn waarschijnlijk pas in 2007 klaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Longhorn waarschijnlijk pas in 2007 klaar

De ontwikkeling van Longhorn loopt opnieuw vertraging op weet webwereld.nl te melden. De bètaversie is met een half jaar uitgesteld tot de tweede helft van 2005.

Microsoft stelt het tijdspad voor Longhorn, het volgende Windows-besturingssysteem, andermaal bij, zo melden bronnen binnen Microsoft.

Aanvankelijk zou de testversie van Longhorn dit jaar al klaar zijn. Het softwarebedrijf realiseerde zich enkele maanden terug dat dit onhaalbaar is. De bètaversie zou daarom in de eerste helft van 2005 verschijnen.

Nu lijkt ook dit scenario niet haalbaar. Reden voor de nieuwe vertraging is onder meer het vele werk dat de ontwikkeling van service pack 2 voor Windows XP vergt. Deze update, voor het besturingssysteem dat in 2001 uitkwam, zal in augustus zijn afgerond.

Een testperiode duurt bij Microsoft doorgaans achttien maanden voordat de echte versie verschijnt. Het is daarom waarschijnlijk dat de uiteindelijk versie van Longhorn, die in 2006 verwacht wordt, ook vertraging oploopt.

Mogelijk wordt deze testperiode voor Longhorn zelfs verlengd. Voor Microsoft hangt er veel af van de introductie van Longhorn omdat het om een grote vernieuwing gaat. Longhorn verschijnt in een 32- en 64-bitsversie voor zowel desktops als voor servers.

Laatst bewerkt:
Tja, ik lig er niet wakker van. ;)
Ik wacht wel ff 3 jaar.....

Eigenlijk vind ik dat goed nieuws, laten ze eerst maar eens XP SP2 tot in den treure goed uittesten. Ik zit echt niet te wachten op Longhorn. Bovendien zijn er nog hele volksstammen net begonnen met XP, nadat de ondersteuning voor Windows 98/ME vrijwel geheel verdwenen is of dreigt te stoppen. Lekker lang uitstellen die hap, kan d'r niet mee zitten. :thumb: (Jij ook een primeur XP_PC! :D)

Helemaal mee eens.

Net zoiets als Windows ME, even snel op de markt gegooid voor het millenium en je ziet wat ervan is gekomen.

Ben wel benieuwd naar Longhorn moet ik zeggen; als het echt zoveel vooruitgang is :D.
Maar eerst XP maar op orde laten komen ;).

En volksstammen :8-0:
Dit is nog duidelijk een gevalletje Windows 95 hoor:
brambuk_ceremonial_aboriginals.jpg

Jaja :D, kan het wel :p. Trouwens; ik hoop dat dit een Longhorn topic kan worden. Dan post ik (en jij vanzelfsprekend :D:D) al het nieuws gewoon hier :)

Longhorn pas in 2010, XP Second Edition mogelijk?

Het geruchtencircuit draait weer op volle toeren. Windows journalist Paul Thurrott zou deze week op de Microsoft Campus informatie hebben gekregen dat Longhorn, de volgende grote Windows versie, nog veel later zal verschijnen dan de data die nu op het internet rondgaan. Aldus een artikel op security.nl Dit zou kunnen betekenen dat er een Windows XP Second Edition zal verschijnen om het gat tussen XP en Longhorn op te vullen. Volgens Neowin is dit niet onwaarschijnlijk. Microsoft heeft een hoop programmeurs van Longhorn op Service Pack 2 gezet en men heeft in het verleden Windows ME als opvulling voor het gat tussen 98 en 2000 uitgebracht. Het is dan ook mogelijk dat Longhorn pas in 2010 zal verschijnen.

:8-0: :8-0: :8-0:

Dan moet Longhorn toch echt wel weer heel wat nieuws gaan worden. Net als de overgang 98 - XP zegmaar; die twee zijn amper te vergelijken :). (was trouwens wel lol, ik had altijd op 95 en NT 4.0 gewerkt en ging nu naar XP. Ik wist niet waar ik moest kijken :D:D:D).

Een XP II zie ik niet zo zitten moet ik zeggen.
1. Veel extra functionaliteiten zal het niet hebben denk ik.
2. Als het net zo wordt als ME :eek:

Laatst bewerkt:
Ik sta er niet zo negatief tegenover. Als het een net zo'n goede versie wordt zoals *Windows 98 se heb ik er geen problemen mee. Volgens mijn bescheiden mening tot nu toe de beste Windows-versie ooit!

(*...heimwee, maar praktisch geen ondersteuning meer)
:confused:

Laatst bewerkt:
Daar kan ik, helaas helaas, niet over meepraten.

Ik kende 95, daar was 98 (se) een verbetering voor. En toen naar XP gegaan en nog weinig op 98 SE gewerkt.

En qua functies is 98 SE natuurlijk niets in vergelijking bij XP.

Ik hoor veel lof over 98 SE maar heb eigenlijk geen idee wat het verschil tussen 98 en 98 SE was. Jammer :(. Ik heb nooit op echt 98 gewerkt, alleen SE.

Windows 98 se was een sterk verbeterde versie, in 98 zaten wel erg veel bugs. (Heb ook nog een tijd Windows 95 gebruikt, ook prettig maar veel BSD's) XP is niet slecht in mijn optiek maar als je zo veel meer moet klikken om iets te vinden vind ik dat niet erg efficient. De extra funcities in XP zullen de die-hards wel prettig vinden, voor mij alleen maar irritant en maakt het onnodig ingewikkeld en zwaar. Ik ben een voorstander van een basic-XP/Longhorn, extraatjes koop/download je naar believen. Mogelijk kan dan de prijs ook wat omlaag. Hopelijk wordt het pas echt 2010! :cool:

Aha, vooral de bugs eruit. Dat is dan wel mooi :). Maar zo buggy is XP toch niet dat je er een SE voor nodig hebt (jaja, er zitten bugs in maar toch, 98 kon van niet gebruikte pc naar POEF BSOD gaan en XP heb ik dat nog niet zien doen).

Lite versie? Goedkoper?

Microsoft verkoopt goedkope Windows in Azië
==> http://www.webwereld.nl/nieuws/19224.phtml

Inwoners van Thailand, Maleisië en Indonesië kunnen vanaf oktober een goedkope, officiële versie van Windows XP kopen

Heb er weinig last van omdat mijn vader dat allemaal koopt en ik veel van school kan krijgen ( :D ) maar het is gloeiend duur.

Vind jij dat je zoveel moet klikken dan? Ik heb wel al die extra poespas met het startmenu en de mapopties uitgezet hoor; die moet ik ook allemaal niet.
Maar als je vers na een installatie een Cd-tje wilt branden ofzo, of als je niets kan installeren komt de CD-brander wel van pas. Net zoals de .ZIP en firewall.
Ok; het is niet perfect maar goed als je even geen betere hebt.

Ach, van mij mag 2010 (zeker met die systeemeisen die ze noemde) maar dan moet het wel heel wat worden :thumb:.

Microsoft komt in 2006 met opvolger Windows XP

Vrijdag 27 augustus 2004 REDMOND (ANP) - Microsoft brengt in 2006 de opvolger van het besturingssysteem Windows XP op de markt. Dat heeft het Amerikaanse softwareconcern vrijdag bekendgemaakt. Aldus een artikel op planet.nl

Microsoft belooft ,,belangrijke vooruitgang'' op het gebied van prestaties, beveiliging en betrouwbaarheid. Het besturingsprogramma heet voorlopig Longhorn. De eerste testversie wordt later dit jaar verwacht.

Oorspronkelijk rekende de IT-wereld erop dat Longhorn in 2005 voor consumenten verkrijgbaar zou zijn. De introductie heeft vertraging opgelopen doordat programmeurs van Microsoft al hun aandacht moesten vestigen op het dichten van gaten tegen virussen.

De softwareontwikkelaar uit Redmond, Seattle is onlangs begonnen met de verspreiding van Service Pack 2. Dit is een gratis 'brokje' extra software voor Windows XP dat een belangrijke beschermingswal moet zijn.

Exclusief interview op CNET News.com met Bill Gates (Engels): Microsoft on Friday set late 2006 as the deadline when it will ship Longhorn, the next major version of Windows.
Zie ook: microsoft.com

Laatst bewerkt:
Net zoals het SP II al in December zou verschijnen ben ik benieuwd of ze deze data aan kunnen houden...

Microsoft bevestigt aanpassing plannen voor Longhorn Bron: Microsoft Watch

Microsoft heeft gisteren opnieuw officieel laten weten dat een gedeelte van de geplande features voor Windows Longhorn verplaatst zal worden naar een latere versie of een productupdate om de desktopversie van het nieuwe besturingssysteem toch maar in 2006 op de markt te krijgen. Zo bericht tweakers.net in dit uitvoerige artikel. De WinFS-technologie, die bedoelt was om het zoeken en vinden van informatie op harde schijven te vereenvoudigen, zal niet aanwezig zijn in de officiële releaseversies van Longhorn, zo hebben managers bij Microsoft bevestigd. De zoektechnologie zal echter ook geen onderdeel vormen van de servereditie van Windows Longhorn, die voor 2007 op de roadmaps staat. Desgevraagd geven de Microsoft-managers toe niet te weten of en in welke Windows-versie WinFS alsnog beschikbaar zal gaan komen voor de gebruikers. Mogelijk zal dit zijn in Windows Blackcomb, de opvolger van Longhorn die gepland staat voor het einde van dit decennium en waar nog weinig over bekend is.

Een eerste bètaversie van WinFS zal verschijnen rond het moment dat de desktopversie van Longhorn op de markt komt, zo heeft Microsoft laten weten. Hoe deze bètaversie beschikbaar gesteld zal worden, is nog onbekend. Ook is nog onzeker op wat voor manier deze bètaversie zal samenwerken met Longhorn. Dit zal de aankomende weken duidelijker worden. Managers van het softwarebedrijf uit Redmond hebben afgelopen vrijdag bekendgemaakt dat het grafische subsysteem Avalon ook beschikbaar zal komen voor Windows XP en Windows Server 2003. Microsoft had eerder al laten weten het communicatiesubsysteem Indigo beschikbaar te willen stellen voor de genoemde Windows-versies. Deze twee aanpassingen van de oudere Windows-versies zullen beschikbaar komen rond de tijd dat Longhorn geïntroduceerd wordt.

Het is nog steeds de bedoeling dat in Windows Longhorn zowel de Indigo- als de Avalon-subsystemen aanwezig zullen zijn. Naast deze relatief grote en opvallende veranderingen zullen er ook een heel aantal andere aanpassingen in de Longhorn-API's terug te vinden zijn. Hierbij moet gedacht worden aan power- en drivermanagement, de installatie en uitrol van applicaties, digital rights management en nog een heel aantal features. De veranderingen in Longhorn hebben sinds het begin van juli op de tekentafel gelegen bij Microsoft. Sindsdien is er gewerkt aan een uitwerking van dit idee. Windows Longhorn lag namelijk al maanden achter op schema en de releasedatum was al eens verschoven naar de eerste helft van 2006 met een testversie voor eind 2004 of begin 2005. Om de ontwikkeling te versnellen is er uiteindelijk voor gekozen om features te schrappen, een van de uiterste mogelijkheden om de ontwikkelsnelheid te verhogen.

Microsoft doet concessies aan Longhorn

Een van de grote revoluties bij Longhorn moest het geheel nieuwe bestandssysteem WinFS worden. Microsoft noemde dit tot voor kort nog een van de pijlers in de opvolger van Windows XP. De softwaremaker heeft de plannen voor WinFS echter op de lange baan geschoven, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt.

Onder druk van de deadline is besloten Longhorn nog te voorzien van een bestandssysteem van de oude stempel. Voordeel is wel dat Longhorn op tijd klaar zal zijn: in 2006. WinFS zal op dat moment slechts in bètastadium verkeren.

Heilige graal
Het besluit betekent - in ieder geval publicitair - een flinke aderlating. WinFS werd immers in oktober vorig jaar door Bill Gates bejubeld als niets minder dan de heilige graal. Mede dank zij het nieuwe bestandssysteem moest Longhorn 'de belangrijkste release van dit decennium, de grootste sinds Windows 95' worden.

WinFS is volgens Microsoft dan ook een totaal nieuw concept om bestanden op te slaan en om data breder beschikbaar te maken dan nu het geval is, gebaseerd op de nog te lanceren SQL Server 2005 databasesoftware. Het idee is dat gegevens worden losgekoppeld van de afzonderlijke applicaties door ze te voorzien van xml-labels. Zo kan het adresboek van Outlook ook eenvoudig door bijvoorbeeld Word worden aangeroepen.

Zo ver is het voorlopig nog niet; Longhorn zal gewoon gebruikmaken van het ntfs-systeem. Critici zijn teleurgesteld in het besluit. Zij stellen dat er geen sprake zal zijn van de beloofde revolutie, maar gewoon van de zoveelste versie van Windows. "Het lijkt erop dat Longhorn niet meer bestaat. Er zal een uitgave in 2006 van Windows zijn die die codenaam draagt, maar dat is alles", zo stelt bijvoorbeeld Rob Helm van onderzoeksbureau Directions on Microsoft.

Volgens de laatste planning moet de eerste officiële bèta halverwege volgend jaar beschikbaar zijn.

Mmmmpf....oeff.....FS?.... tja....
:confused: :o
Is het héél erg dat ik nog even doorklooi met 98SE?
:8-0:

;)

Nee hoor,
want...............

reken met mij mee...........

je legt 30 € per maand opzij, dat doe 6 jaar lang (6X12X30) hetgeen uiteindelijk een bedragje van 2160 € oplevert (cumulatieve rente even nog niet meegerekend.......)

dan koop je een heel lief mooi nieuw systeempje waarbij je Windows ShortHead meegeleverd krijgt.......

en sparen zal voor velen nodig zijn nu onze weledele heren ******** in Den Haag pc prive hebben getorpedeerd.

Geplaatst door gast0225
Nee hoor,
want...............

reken met mij mee...........

je legt 30 € per maand opzij, dat doe 6 jaar lang (6X12X30) hetgeen uiteindelijk een bedragje van 2160 € oplevert (cumulatieve rente even nog niet meegerekend.......)

dan koop je een heel lief mooi nieuw systeempje waarbij je Windows ShortHead meegeleverd krijgt.......

en sparen zal voor velen nodig zijn nu onze weledele heren ******** in Den Haag pc prive hebben getorpedeerd.

Waar heb jij het nou weer over :8-0:

misschien moet je even het voorgaande berichtje lezen........ (dat van Andre) ;)

Jah; nee had ik gelezen :).

Nu snap ik het ;).

Ach; je gebruikt toch geen 98SE; doe dan teminste 2000SPIV :cool:

Afslanking Longhorn positief voor consument
Bron: Computerworld

Computerworld meldt dat analisten van mening zijn dat gebruikers en ontwikkelaars voordeel zullen halen uit de afslanking van Windows Longhorn. Aldus een bericht op tweakers.net Dit nieuwe besturingssysteem zal binnen een paar jaar gelanceerd worden, maar in eerste instantie zonder het WinFS-bestandssysteem, dat volgens Microsoft een van de belangrijke verbeteringen was. Hoewel dit ontbreken van WinFS wel een gemis kan zijn, weegt dit volgens analisten niet op tegen de belofte van Microsoft om Longhorn tegen 2006 klaar te hebben en belangrijke Longhorn-technologieën ook voor de huidige besturingssystemen beschikbaar te maken.

Zo zouden Windows XP en Windows Server 2003 over de Avalon-desktop kunnen beschikken, evenals over het WinFX-model voor ontwikkelaars en het Indigo communicatie-subsysteem. Dit houdt in dat programma's die ontwikkeld worden met behulp van WinFX en Avalon ook ondersteund zullen worden door de huidige besturingssystemen, wat alleen maar positief kan zijn voor gebruikers en ontwikkelaars.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan