• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

mart somer

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2004
nogmaals

In de bijlage heb ik mijn vraag staan.
Ik wil middels voorwaardelijke opmaak of een andere mogelijkheid kunnen instellen hoeveel cellen van een bepaalde kleur voorzien moeten worden.
Of moet ik dan het aantal opmaakmogelijkheden vergroten en hoe moet dat dan.
Graag tips.

Laatst bewerkt:
Hoi Mart,

Begrijp ik je vraag goed?

Jij wil via Voorwaardelijke opmaak kunnen bepalen hoeveel cellen een kleur moeten hebben?

Dus als je in cel A1 het getal 5 zet moeten in de B kolom 5 cellen een kleur krijgen?

Normaal zou dit moeten werken:
Selecteer de B kolom, en dan ga je via voorwaardelijke opmaak naar 'Formule is...'
en je vult volgende formule in:

=$A$1>=RIJ(B1)

En nu komt het... Deze formule zou MOETEN werken. Helaas worden er bij mij max 2 cellen gekleurd. Getest in 2000 en 2003. Dit lijkt een bug in Excel.

Mogelijk werkt het op andere versies wel.
En hopelijk wil je iets anders, want dit is met andere woorden niet op te lossen via voorwaardelijke opmaak.

Luc

Hé.... nu werkt m'n methode ineens wel... maar met vertraging.
Eerst Excel eens uit beeld zetten... en dan terug... en het werkt. Zoals ik dus voorspeld had.
Misschien moet ik m'n computer 's terug opstarten, want dit is niet normaal.

Luc

Geplaatst door Luc Heyndrickx
Hoi Mart,

Begrijp ik je vraag goed?

Jij wil via Voorwaardelijke opmaak kunnen bepalen hoeveel cellen een kleur moeten hebben?

Dus als je in cel A1 het getal 5 zet moeten in de B kolom 5 cellen een kleur krijgen?

Normaal zou dit moeten werken:
Selecteer de B kolom, en dan ga je via voorwaardelijke opmaak naar 'Formule is...'
en je vult volgende formule in:

=$A$1>=RIJ(B1)

En nu komt het... Deze formule zou MOETEN werken. Helaas worden er bij mij max 2 cellen gekleurd. Getest in 2000 en 2003. Dit lijkt een bug in Excel.

Mogelijk werkt het op andere versies wel.
En hopelijk wil je iets anders, want dit is met andere woorden niet op te lossen via voorwaardelijke opmaak.

Luc

Je oplossing is al aardig in de goede richting.

Mijn vraag opnieuw maar duidelijker hoop ik.
Als ik in cel A1 "appels tik dan moeten de cellen B1:B5
groen worden. Maar als ik A6 "peren" tik moeten de cellen B6:B8 blauw worden.
En zo heb ik nog een aantal "teksten" die omgezet
moeten worden in gekleurde cellen.
De teksten staan in kolom A1 en de reeksen gekleurde cellen moeten in kolom B komen.
Is mijn vraag nu duidelijk?

Beste Luc,

Nu heb ik per ongeluk in jouw antwoord zitten typen.
Maar ja, ik ben nog maar een junior van 53

Mart,

Voorwaardelijke opmaak heeft z'n beperkingen.
Namelijk: Niet méér dan 3 opmaken mogelijk voor dezelfde cellen.

Stel dat je in cel A1 slechts 3 mogelijkheden zou hebben:
1- Appels
2- Peren
3- Citroenen

Dan kan je B1:B5 selecteren, en via voorwaardelijke opmaak volgende formule typen:
=$A$1="Appels"
Kleurtje instellen, en hop naar de volgende voorwaarde.
Nu kan je 3 zulke waarden instellen. En dan ben je ten einde.
Je kan dit spelletje herhalen voor de range B6:B11
met als testcel $A$6
Hier mag je natuurlijk weer 3 woorden kiezen... hoeven niet dezelfde te zijn als in de eerste range... maar weer max 3

Wil je meer mogelijkheden, dan moet je overschakelen naar VBA.

Enne... mijn vorige probleem, dat de voorwaardelijke opmaak slecht werkte is opgelost. In een leeg bestand krijg je dit probleem. Maar een bestand dat niet leeg is, werkt correct.

Luc

Luc,

Ik zou je graag mijn excel-sheet willen laten zien,
Kan jij mij zeggen hoe ik dat kan doen?

mart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan