Voeding en koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Papiswa

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2004
Hallo allemaal

Ik ben hier net nieuw en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al de nodige ervaring met het bouwen van PC's maar gisteren kreeg ik ineens een probleem waar ik niet wist wat ik ermee aan moest.

Het begon allemaal al een paar weken geleden toen mijn PC een hoog piep geluid (pijnlijk voor de oren) produceerde maar ik kon niet achterhalen waar het vandaan kwam. Het duurde maar een paar seconden tot enkele minuten en het kwam duidelijk uit de hardware. Eerst dacht ik aan de dvd of cd speler maar na die te hebben uitgeschakeld was het er nog steeds. Misschien een fan, dacht ik toen nog, maar vanwege drukte heb ik er niet meer naar gekeken :(

Gisteren hoorde ik geen piepgeluid meer (het was met name bij het opstarten) en ik was helemaal vrolijk, tot ik een lichte brandgeur begon te ruiken. Ik snel de PC uit en snel nog even in de bios kijken en de CPU bleek al op 71°C te staan. Dat is niet normaal bij mijn AMD XP 2700+ @ 2,2 Ghz die stressed maximaal 52°C is. Ik controleren, bleek dat de cooler van mij Aopen voeding (300 watt) ermee gestopt is.

Nu heb ik veel mensen gezien die met casemodden gewoon hun voeding uit elkaar slopen en weer met nieuwe fans in elkaar zetten, maar ik heb dit nog nooit eerder gedaan en vraag me af hoe veilig dit is. Heeft iemand hier ervaring mee??? Is het veilig? Bovendien weet ik niet precies hoe ik het zou moeten doen want mijn koeling hangt aan de onderkant en is vrij groot. Wie oh wie heeft er tips.

ps. De garantie is al verlopen (heb geen bon meer van de kast).

Link voor pic (wel ff kopieeren en plakken in adresbalk anders doetie et nie):

http://www16.brinkster.com/top8spel/temp/cooler.jpg

Welkom op Helpmij.:)

Je voeding kun je compleet uit de kast halen.
Deze zit meestal vast met vier schroefjes aan de achterkant van de kast.(wel alle draden afkoppelen)
Aan je foto te zien zit ie bij jou ook nog binnen in de kast vast geschroefd.

Waar je grote fan zit, zijn vier keleine schroefjes, deze los draaien en waarschijnlijk is je voeding dan al open.
Nu moet je eerst kijken of de fan's met stekkertjes aangesloten zijn.
Zijn ze gesoldeerd, dan wordt het iets lastiger.
Laat dit eerst even weten, voor ik verder ga.

Denk er goed om dat er op onderdelen in de voeding nog stroom kan staan, ondanks dat je de stroomstekker afgekoppeld hebt!!!!

PS, je link is gewoon klikbaar.:)

Laatst bewerkt:
Badankt voor de snelle reactie.

Hij was gelukkig makkelijk open. Ik herinnerde me dat ik het wel eens eerder heb gedaan bij een commodore 486 die naar het grofvuil ging (eeuwen geleden :D)

In ieder geval blijkt dat die fan vast gesoldeerd zit aan een chip, lastig. Misschien een optie om gewoon de draadjes bij het begin van de fan af te knippen en er een nieuwe op zetten??? (als ik uberhaupt zo'n groot ding kan krijgen ergens)

Foto :

http://www16.brinkster.com/top8spel/temp/cooler2.jpg

Laatst bewerkt:
Is dat echt een Chip/Weerstand of is het alleen wat Krimpkous, wat om je draden heen zit?

Ik kan dit niet goed zien op je foto.
Kun je er eentje van de andere kant nemen?

Die fan is gerust nog wel te koop.
Als het die grote is, dan is ie 90x90mm.
Is het de kleinere, dan is ie 80x80mm.

Nou ja volgens mij is het wel belangrijk.

http://www16.brinkster.com/top8spel/temp/cooler3.jpg

Je kan er niet zomaar met een soldeerbout bijkomen want dan moet je eerst dat chipje losschroeven en bovendien ben ik altijd nogal onhandig geweest met soldeerbouten (ook met die fijne dingen met een heel klein tipje).

Hebben ze deze fans gewoon op vooraad bij de lokale hardware boer???

Laatst bewerkt:
Zo te zien is daar wel bij te komen.
Wat ik zo op je laastste foto kan zien zitten de draadjes niet op een chip, maar op een klein printplaatje.
De hele (grote)printplaat kun je uit de voeding halen, dus heb je iets meer ruimte.
Omdat je al aangeeft niet zo goed met een soldeerbout overweg te kunnen, zou ik het door iemand laten doen die dat wel kan.
Het moet namelijk wel nauwkeurig gebeuren.
Vergeet ook niet waar welk draadje zit.(rood is plus en zwart is min)
Je kunt inderdaad bij een goede computer of electronica winkel, die fan's kopen.

Als je niet wil solderen en het toch zelf wil maken, kun je ook de draadjes door knippen(ruim draad houden) en met een klein kroonsteentje de draden van de nieuwe fan daarop aansluiten.

Laatst bewerkt:
Oke dank je wel ik ga er wat aan sleutelen. Ik hoop dat hij het erna weer doet. Ik laat het nog wel weten. Eerst moet ik eens aan zo'n nieuwe fan zien te komen. Bedankt in ieder geval voor de reacties.

Nieuwe hulp nodig.

Zie foto:
www16.brinkster.com/top8spel/temp/cooler4.jpg

Ik heb de draadjes van mijn fan doorgeknipt, en was van plan morgen een nieuwe te halen. Toen ik hem echter nog controleerde door er een 12V power bron op aan te sluiten begon hij te draaien als een tierelier.

Nu zag ik dat er zoals op de foto te zien een chip zit tussen de voeding vanuit de hoofdchip zeg maar, en de fan. Zou het kunnen zijn dat dit het toerental automatisch zou moeten regelen maar dat het defect is gegaan? Zou ik dan dit controllertje kunnen verwijderen en de draadjes gewoon op elkaar aansluiten (zodat hij altijd op full speed draait zeg maar)?

Geplaatst door crash
Welkom op Helpmij.:)

Denk er goed om dat er op onderdelen in de voeding nog stroom kan staan, ondanks dat je de stroomstekker afgekoppeld hebt!!!!

Das volgens mij echt onzin. Als de stroomkring wegvalt, dan staat er dus echt geen stroom meer op.
Misschien dat hij nog geladen is en dat je dat bedoelt?
Dat is volgens mij iets heel anders.

Voor de rest geen mening. Hoe duur is die voeding?
Het moet wel een bijzondere zijn als je die gaat repareren...

Geplaatst door marsmannetje
Das volgens mij echt onzin. Als de stroomkring wegvalt, dan staat er dus echt geen stroom meer op.
Misschien dat hij nog geladen is en dat je dat bedoelt?
Dat is volgens mij iets heel anders.

Voor de rest geen mening. Hoe duur is die voeding?
Het moet wel een bijzondere zijn als je die gaat repareren...
Stroom of geladen, het ging erom dat er op sommige onderdelen nog spanning kan staan, als de stekker losgekoppeld is.
Niet iedereen weet dat.

Een nieuwe fan plaatsen is nog altijd goedkoper, dan een nieuwe voeding kopen.;)

Geplaatst door Papiswa
Nu zag ik dat er zoals op de foto te zien een chip zit tussen de voeding vanuit de hoofdchip zeg maar, en de fan. Zou het kunnen zijn dat dit het toerental automatisch zou moeten regelen maar dat het defect is gegaan? Zou ik dan dit controllertje kunnen verwijderen en de draadjes gewoon op elkaar aansluiten (zodat hij altijd op full speed draait zeg maar)?
Op het printplaatje staat duidelijk "Fan speed board", dit is inderdaad je fan controler.:)
Het kleine dingetje, bij die lijmresten, is denk ik de "temperatuur senor".

Je kunt proberen om de fan rechtstreeks aan te sluiten op wat jij op de foto aangeeft als "source".

Stroom of geladen, het ging erom dat er op sommige onderdelen nog spanning kan staan, als de stekker losgekoppeld is.
Niet iedereen weet dat.

Dit kan echt niet, crash.
Dat is natuurkundig gewoon ook niet mogelijk.
Misschien moet je voortaan de stekker van je voeding eruit trekken en niet van je monitor ofzo :p

Misschien moet je voortaan de stekker van je voeding eruit trekken en niet van je monitor ofzo :p

Misschien wel eens gehoord van condesatoren, die dingen die in staat zijn, spanning vast te houden (soms voor zeer lange tijd). Pak jij maar eens zo'n condensator beet, op dat moment heb dus wel weer een stroomkring en dat ga je echt voelen (bij een monitor kan het zelfs dodelijk zijn)

Zie de uitleg van Maestro12.
Ik weet gerust waar ik het over heb.;)

Misschien moet je voortaan de stekker van je voeding eruit trekken en niet van je monitor ofzo
Geplaatst door maestro12
Misschien wel eens gehoord van condesatoren, die dingen die in staat zijn, spanning vast te houden (soms voor zeer lange tijd). Pak jij maar eens zo'n condensator beet, op dat moment heb dus wel weer een stroomkring en dat ga je echt voelen (bij een monitor kan het zelfs dodelijk zijn)

Idd, ik heb het zelfs wel eens gehad met de oplader van mijn mp3 speler waar ik ook ineens een optater van kreeg.

Anyway het probleem is opgelost. Ik ben (hoe onverstandig :p ) toch zelf maar een beetje gaan solderen aan de printplaat van mijn psu en ik verbaasde mezelf, het lukte allemaal. Nu maakt de fan alleen wat meer herrie omdat hij niet meer gecontroleerd word maar das nauwelijks te merken.

Crash, bedankt :thumb:, zonder jou had ik niet zomaar durven gaan solderen en een miniscuul printplaatje durven te verwijderen van mijn psu. Top site hier.

En toch betwijfel ik of het spanning is waar jullie het over hebben.

Ik betwijfel niet dat je een schok kan krijgen, maar dat komt dan volgens mij omdat die onderdelen nog geladen zijn.
Wat ik wel wil toegeven is dat ik ben vergeten dat de kracht van die schok best nog wel zwaar kan zijn.

Dat klopt idd.

Geladen en spanning is volgens mij nog wel iets anders.

Anyway het probleem is opgelost. Ik ben (hoe onverstandig ) toch zelf maar een beetje gaan solderen aan de printplaat van mijn psu en ik verbaasde mezelf, het lukte allemaal. Nu maakt de fan alleen wat meer herrie omdat hij niet meer gecontroleerd word maar das nauwelijks te merken.
Erg leuk, maar ik zou dan toch liever een nieuwe kopen, die geen herrie maakt...
(het maken zelf is natuurlijk best leuk, als t lukt, maar t een sluit t ander niet uit)

Laatst bewerkt:
Graag gedaan Papiswa.:)

Je kunt natuurlijk nog de voltage verlagen met een weerstandje, om de fan minder herrie te laten maken.

dat komt dan volgens mij omdat die onderdelen nog geladen zijn.
@marsmannetje,
Waarmee zijn die onderdelen dan "geladen"?;)

Geplaatst door crash
Graag gedaan Papiswa.:)

Je kunt natuurlijk nog de voltage verlagen met een weerstandje, om de fan minder herrie te laten maken.

@marsmannetje,
Waarmee zijn die onderdelen dan "geladen"?;)
Daar hebben we t maar niet over :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan