Maxtor HD 160Gb wordt niet goed herkent

• Onderwerp starter Onderwerp starter orson
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

orson

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Hoi,

Ik heb een Diamond plus 9 160Gb HD gekocht;

in de pc geplaats;
opgestart via de xp pro cd-rom;
maar...... xp/bios geven aan dat het een 133GB HD is!!! terwijl er toch echt op de disk 160GB staat!!
Hoe kan dit???? Wil toch wel erg graag ook de beschikking hebben over die ander 25Gb!!!

kortom............ help!

Groet,
Orson

Jumpertje ?

Mischien een jumpertje verkeerd staan.

Zie bijlage.

Bijlagen

• jumper settings.jpg
    jumper settings.jpg
    11,6 KB · Weergaven: 50
Je BIOS is waarschijnlijk verouderd en herkent alleen schijven tot 133 GB.
De oplossing hiervoor is een BIOS update.
En wat windows XP betreft , zo gauw SP 1 geinstalleerd is word de volledig grote in windows wel herkent.

ok, dat klinkt goed!
Uiteraard is nu mijn volgende vraag.... hoe doe ik dit!

Bij het opstraten staat er helemaal bovenaan: Award Modular Bios v6.00PG is dit de bios versie? en hoe moet ik nu verder?

ps jumpers staan goed

Groet en dank

Je hoeft geen bios update te doen. Gewoon windows SP1a of SP2 installeren.

Dan doe je de overige ruimte partitioneren.

Configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer.

Voor een BIOS update moet je het merk en t type van je moederbord weten en dan op de site van de fabrikant de update opzoeken.
B.v. als je moederbord van het merk ASUS is, op de site van ASUS.
Maar als je nog nooit eerder een BIOS update hebt uitgevoerd, kan je dit beter overlaten aan iemand die precies weet hoe het zit, BIOS update is namelijk niet zonder rsisico.. verkeerde update en ... je snapt t vast wel.

@ Krugar Ik vraag me dan wel af hoe jij de volledige schijf denkt te partitioneren.
Met FDISK in DOS gaat dus niet als je geen Update doet.
En alleen herkenbaar in windows garandeerd zeker niet dat je PC stabiel loopt. Je hebt dan trouwens weer zoiets als Partition Magic nodig om je schijf op te delen, en zoals bijna iedereen al weet is dat programma ook niet gratis.

Geplaatst door Sparkel

@ Krugar Ik vraag me dan wel af hoe jij de volledige schijf denkt te partitioneren.
Met FDISK in DOS gaat dus niet als je geen Update doet.
En alleen herkenbaar in windows garandeerd zeker niet dat je PC stabiel loopt. Je hebt dan trouwens weer zoiets als Partition Magic nodig om je schijf op te delen, en zoals bijna iedereen al weet is dat programma ook niet gratis.

Geplaatst door krugar
Dan doe je de overige ruimte partitioneren.

Configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer.

Zo :rolleyes:

Hij heeft al 133 gig geparitioneerd en als je sp1a installeerd dan komt in schijfbeheer de overige 25 gig te staan, als nog niet gepartioneerd. Die 25 gig kun je weer partitioneren en het werkt perfect.

Geplaatst door krugar

Zo :rolleyes:

Hij heeft al 133 gig geparitioneerd en als je sp1a installeerd dan komt in schijfbeheer de overige 25 gig te staan, als nog niet gepartioneerd. Die 25 gig kun je weer partitioneren en het werkt perfect.

Dus als ik een verdeling zou willen van 60GB / 50GB / 50GB hoef ik alleen maar ff naar schijfbeheer te gaan? :p

Dank voor de reacties.

Ben op dit moment sp2 aan het download, eens kijken wat het resultaat daar dan van is.....

alleen............. die update heeft toch niets te maken met je bios?? Want daar staat dus ook dat er een HD van 133Gb aanwezig is en niet 160Gb...

aanpassing:

heb net sp2 geinstalleerd en alles werkt zoals ik het wil, dankzij de technische van jullie!

Mijn dank is groot!!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sparkel

Dus als ik een verdeling zou willen van 60GB / 50GB / 50GB hoef ik alleen maar ff naar schijfbeheer te gaan? :p

Nee, dat zeg ik niet.
En dit kan niet, maar aangezien je al 133 gig heb geparitioneerd en daar gaat het nu niet over.

Hij zal al die 133 gig met Fdisk hebben geparitioneerd. Alleen nu mist hij die 25 gig, doordat hij straks sp2 heeft geinstalleerd ziet schijfbeheer die overige 25 gig als niet geparitioneerd. daar kan hij dan gewoon met schijfbeheer nieuwe parities maken.

PS Sparkel: Je hebt het nu eigenlijk over iets heel anders. Over een hele schijf partitoneren en het gaat hier maar over de 25 gig die orson nu nog kwijt is ;)

@ Orson
Inderdaad SP1 of SP2 heeft niets te maken met BIOS update. Zelfs na installatie van SP1 of SP2 zal de BIOS niet meer dan 133 GB herkennen.

@ Krugar
Je spreekt telkens over PARTIONEREN via schijfbeheer, maar ik neem aan dat je FORMATEREN bedoeld .. zo niet, mag je mij uitleggen waar dat staat in schijfbeheer.

Bijlagen

• schijfbeheer.jpg
    schijfbeheer.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 41
Nu Orson sp2 heeft geinstalleerd komt er in schijfbeheer een groep vak met beschikbare ruimte te staan: die 25 gig dus. Klik je dan rechtermuisknop dan kan je een logisch station maken en formatteren in welk formaat dat je zelf wil :D.

Orson graag gedaan en veel succes met je 25 gig :D

Bijlagen

• paritie maken.jpg
    paritie maken.jpg
    63,3 KB · Weergaven: 34
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan