Modem Targa-pc doet vaag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muurhond

Inventaris
Lid geworden
23 jun 2001
Ik heb gisteren de Targa Visionary PCX 3200-pc van de Lidl bij een familielid van me geinstalleerd.

Alles eraf en de hd ingedeeld in 5 partities en toen WinXP Pro SP2 geinstalleerd. Tot zover geen problemen.

Nadat WinXP erop stond, heb ik de hardware driversoftware geinstalleerd (van de meegeleverde cd's, zal wel de nieuwste drivers zijn lijkt me). Ook tot zover geen problemen. Die kwamen pas toen ik het 56-k6 modem zou installeren en gereedmaken voor internet.....

Modem werd dus als zelf gepakt door WinXP, dus dat zal wel goed zitten.

Nu heeft mijn oom 3 van die telefoonstekkers opelkaar zitten, zodat hij ook gewoon bereikbaar is als ie op internet zit.

Echter als ik de telefoonkabel in de modem van de nieuwe pc plug, valt het signaal van de telefoon helemaal weg en ook kan het modem niet contact maken met inbelservices enzo. Je hoort slechts heel vaag een klikje en dat was et.

Pluggen we de telefoonkabel in het modem van de oude pc, dan is er nix aan de hand en is het telefoonsignaal ook gewoon aanwezig.

Haal ik de modem uit die nieuwe pc en plug de telefoonkabel opnieuw in het modem, dan is het telefoonsignaal nog steeds weg, terwijl als ik dit doe met de het modem uit de oude pc, het telefoonsignaal wel aanwezig is.

Plaats ik het modem uit de oude pc in de nieuwe pc, dan slaat de pc vast op het moment dat de modem wordt gedetecteerd. Er komt vervolgens een blauw scherm, waar geen link naar het bestand dat de mogelijke boosdoener is, te vinden is. Het modem in een andere PCI-slot plaatsen, hielp ook niet.

Ook wordt de cpu naar mijn idee te warm; 50C idle. De fan draait net geen 2000rpm als ik het BIOS mag geloven en is naar mijn idee te laag. Echter kan ik nergens in het BIOS iets instellen waar je dit zelf kan aanpassen. Ook had ik geen tooltjes bij de hand om dit te kunnen doen. Dit omdat ik geen internet tot me beschikking had.

Tenslotte is de hd luidruchtig. Et is een Maxtor 250gb SATA-schijf met 16mb cache en volgens mij hoort deze niet te ratelen.

Iemand een idee hoe dat zit met dat modem? Mijn oom zal binnenkort wel de helpdesk van Lidl/Targa bellen, maar ondertussen wil ik zelf wat meer info inwinnen.

De enigste pc-gegevens die ik heb:
http://forum.gamers.nl/showpost.php?p=1241445&postcount=1712

Waarschijnlijk zit er nog ergens een draad teveel in een telefoonstekker doos, je hebt in principe maar twee draden nodig, maar sommige oude telefoons hebben voor de beltoon een derde draad nodig. Uit mijn hoofd wordt dan pootje 2 en 4 met elkaar doorverbonden, als je deze verbinding weghaalt zal hoogstwaarschijnlijk het moden wel werken. Let wel, er mag dan dus nergens in het huis die lus gemaakt zijn, dat houdt dus in alle stekkers en stekkerdozen nakijken.

In principe heb je dus alleen de twee bovenste pootjes (1 en 2) nodig.

Zo technisch ben ik daar niet in. Waarom werkt het oude modem in die oude pc dan wel met die telefoonkabel er in?

Omdat dat oud is :p
Waarschijnlijk voor dezelfde reden als sommige (hele) oude telefoons ook die derde draad nodig hebben.
Zo ver reikt mijn telefonie kennis ook niet, hoe en waarom, maar dit heb ik ook al een keer bij de hand gehad.

Ja oke, maar waarom werkt et oude modem niet in die nieuwe LIDL-pc dan? Dan begint die hele pc ineens raar te doen. :rolleyes:

Misschien niet XP compatible?

Over de temperatuur....goed mogelijk dat ze de keuze hebben gemaakt om de fan zo langzaam mogelijk te laten draaien. Heb hier ook eens een pc gehad, temp idle 48 graden, full stressed 56 graden (allen dan wel de fan op volle snelheid), er zat dus nauwelijks verschil tussen idle en stressed.

Waarom zou een HDD niet mogen ratelen? De ene is nu eenmaal luidruchtiger dan de andere en het zal niet het topmodel zijn wat ze in dit soort pc's bouwen.

Et probleem is dat XP de oude modem wel detecteerd, maar op het moment van installeren slaat het systeem vast en komt er een blauw scherm. Ook hoor je een raar, schurend geluid. Echt heel apart. Heb em er toen ook maar meteen weer uit gehaald.

En die hd; et is een nieuwe hd en normaal gesproken worden nieuwe hd's juist toch steeds stiller? Je hoort echt dat hij bezig (ratelen) is en dat is toch wel storend.

Maar goed, et is niet mijn systeem en als mijn familie er verder tevreden over is.... Voor dat modem zouden ze nog bellen, maar heb er nix meer over gehoord.

Geplaatst door marsmannetje
zal vast een driverprobleem zijn.

Nee, want de modem die standaard in die TARGA-pc zit, wordt wel correct geinstalleerd, alleen valt dus et signaal weg van de telefoon. (en kan ie dus niet inbellen)

Een oude modem in die TARGA-pc zetten wil ook niet, want dan krijg ik de problemen die ik al heb genoemd.

Volgens mij heeft hij isdn.
Die heeft een apart modem nodig.

Ik begrijp dit uit het volgende:
Nu heeft mijn oom 3 van die telefoonstekkers opelkaar zitten, zodat hij ook gewoon bereikbaar is als ie op internet zit.
Dat kan bij anoloog internet niet.
Dat kan alleen bij isdn of adsl.
Voor beiden heb je een ander modem nodig.

Et werkt toch op deze manier op de oude pc ook? Et heeft altijd zo gewerkt.

ja, met die andere modem.
Dat is zeer vermoedelijk een isdn-modem.

Daar moet je dus drivers voor zien te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan