Windows XP opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Voor al degenen die Windows XP opnieuw willen / moeten installeren is de ervaring die ik een paar dagen terughad wellicht handig om te weten:

casus :
ik wilde op een andere partitie van mijn hdd een tweede XP installeren. (op de "hoofdpartitie" staat al een keer XP en die werkt prima. Teneinde zo nu en dan eens wat te experimenteren met diverse progjes, wilde ik dus op een 2e partitie van dezelfde hdd nogmaals XP hebben.

Gevolgde procedure :
CD van XP erin, opstarten en het systeem meedelen dat XP op partitie E moest komen. XP installeerde zichzelf binnen 25 minuten keurig netjes op E. (geen probleem dus)

Na een reboot had ik idd. een dualbootsysteem.

Volgende stap was het configureren van mijn ADSL.
Ook dit verliep zonder problemen.
Na ongeveer 40 minuten had ik een prima functionerend dualboot systeem (DACHT IK.......!!!!)

Volgende stap:
ophalen van Servicepack 2. Dit werd keurig netjes gedownload en geinstalleerd. Vervolgens testte ik even mijn internetverbinding alvorens ik verder wilde gaan met het installeren van mijn antivrusprogje en Ad-Aware.

Tot mijn afgrijzen werkte IE niet goed meer. Ik had wel (ADSL) verbinding maar geen enkele pagina was meer te benaderen. In gedachten vervloekte ik het SP2 voor XP al (maar daar zat het probleem niet, bleek achteraf)

Vervolgens nog 3x de partitie geformateerd en XP geinstalleerd. Steeds weer hetzelfde gelazer nadat SP2 was binnengehaald.

Uiteindelijk na de installatie van XP op een nogmaals geformateerde E partitie de volgorde van installatie van het e.e.a. maar eens veranderd:

1. XP installeren
2. antivirussoftware
3. Ad-Aware
4. ADSL geconfigureerd

Wie schetst mijn verbazing toen ik na de laatste stap verbinding maakte met het WWW en ik binnen 2 seconden (zonder ook nog maar 1 enkele site bezocht te hebben) een virus / beveiligingsprobleem door mijn antivirusprogramma gemeld kreeg.
Mijn antivirusprogje meldde dat een of ander programma / service, verbinding wilde maken met de een of ander andere site.
Na wat zoeken ontdekte ik dat het progje winole.exe hierin een niet onbelangrijke rol speelde. Dit vervolgens middels Google onderzocht en wat bleek :
ja hoor........... een backdoor Trojan. (Die had zich inmiddels heel comfortabel geinstalleerd en had ook het register aangepast........... heel griezelig allemaal........!)

Dit zou dus theoretisch helemaal niet kunnen omdat ik dus nog geen site op het WWW had bezocht. Ik had immers slechts kaal XP geinstalleerd, bij Microsoft SP2 gedownload en geinstalleerd en verder nog helemaal niets..............!!!!!! Echt, geloof mij, ik had nog geen 1 seconde op het WWW gesurft en toch had ik al de een of andere griezelige Trojan op mijn hdd.
Er lopen dus "griezelige" Trojan-dogs op het WWW die, zodra zij ontdekken dat een kale Windows XP online komt, onmiddellijk aan je (IP) voordeur staan te kloppen EN binnenkomen........!!!!!!!!!!!!

Na contact met mijn antivirusbedrijf bleek het volgende (en da's tevens de "moraal" van dit verhaal: )

doordat ik Windows XP kaal heb geinstalleerd met als 2e stap het downloaden van SP2 -en andere updates-, ben ik een aantal minuten online geweest. (weliswaar bij een veilige site -> Microsoft, maar toch, ik ben online geweest.)

Door het online zijn en doordat XP (cd van 3 jaar geleden) zo "lek" is als een mandje, ben ik "getroffen" door deze Trojan.

Oplossing ? Ik heb vervolgens nogmaals geformateerd, XP geinstalleerd en toen NIET SP2 online opgehaald bij Microsoft, maar EERST (vooraf dus) middels mijn primaire XP installatie op mijn C partitie, het servicepack gedownload en dit vervolgens gekopieerd / uitgepakt op die nieuwe XP installatie (E partitie). DAARNA mijn ADSL geconfigureerd en pas TOEN voor het eerst het WWW opgegaan.
Dit bleek afdoende want door het binnenhalen van SP2 en dit OFFline te installeren, kreeg de Trojan geen kans om binnen te komen.

M.a.w. :
als je XP opnieuw moet installeren, zorg dan dat je OF de CD rom met SP2 erop in huis hebt, dan wel je download SP2 eerst bij Microsoft, maar ga in GEEN GEVAL online na de kale installatie van XP want je bent de pisang op het moment dat je online gaat...........

Inmiddels werkt XP en het internet ook op die 2e partitie als een zonnetje................

Laatst bewerkt:
De volgorde is inderdaad heel belangrijk.

Als ik installeer zet ik ook altijd SP2 er gelijk op, anders heb ik gelijk het sasser virus te pakken.

Daarna zet ik Norton Antivirus erop met direct de nieuwste virusdefinities die ik handmatig gedownload heb van te voren en op een RW CD heb gezet. Zo kun je ook niet besmet raken. Daarna update ik de rest van Norton online.

Als je SP2 toch online moet halen, dan lijkt het mij ook voldoende om Norton up to date te hebben voordat je gaat downloaden. (virusdefinities van de rw cdrom)

Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde ervaring.
Eigenlijk ook wel een beetje logisch wanneer je er over nadenkt.
Maar wel heel goed dat je het nog even uitgebreid uitlegt voor mede-helmij-ers. Voorkomen is beter dan genezen.
Fijne feestdagen!

Fonz :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan