XP opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yell@

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2004
Ik ga vanavond XP Pro installeren. Heb 2 weken geleden al XP Home op de PC gezet maar wil graag Pro erop zetten. De computer is nog hagelnieuw dus er staan nog geen belangrijke data op de PC. Hoe moet ik dit aanpakken?

Kun je via de XP Pro schijf de PC helemaal formatteren en verdwijnen dan ook de partities? Of moet ik via dos de c/d/e schijf formatteren en dan XP Pro installeren?

bvd,

-==== Yell@ ====-

Je formatteert altijd een partitie, nooit een schijf. Je kunt dus niet "je partities wegformatteren".

XP CD-tje erin, daarmee opstarten. Dan formatteren met de CD en dan installeren.

Uit de vraagstelling maak ik op dat topicstarter zichzelf op het gebied van partities / formateren niet tot "deskundigen" rekent.

Ik zou derhalve het advies dat hierboven gegeven is wat willen nuanceren / aanpassen.

In jouw geval zou ik niet kiezen voor CD erin en dan formateren. Reden hiervoor is dat Windows een "valkuil" heeft waar vele iets minder deskundigen regelmatig invallen. Die valkuil bestaat eruit dat onmiddellijk nadat de machine is aangezet (met de XP CD erin) er zeer, zeer kort een regeltje in beeld komt waarin de gebruiker moet aangeven of hij van hdd of van cd wil opstarten. De ellende is nu dat bij geen actie Windows vanaf de hdd opstart en je dus never en nooit zal kunnen formateren. Je MOET heel erg snel na die tekstregel een willekeurige toets indrukken en pas dan wordt er vanaf CD gestart.
Tot zover zal het nog wel lukken, maar dan is de volgende actie nog niet gelijk die van het kunnen formateren. Er moet hier en daar nog een Windowsschermpje worden doorlopen alvorens geformateerd kan worden. Mijn suggestie / advies zou dan ook luiden : waarom al die heisa terwijl met een bootdisk van '98 de machine opgestart kan worden (nog geen XP CD erin dus!) en daarna heel snel de partitie(s) geformateerd kunnen worden.
Als dit gereed is, XP CD erin en opnieuw opstarten. De vraag en vervolgvragen met betrekking tot hoe er opgestart moet worden zijn nu niet meer aan de orde omdat de schijf(partities) leeg is en Windows dus automatisch vanaf CD gaat starten.

Voor iets minder ervaren gebruikers die hun systeem willen opschonen / formateren is dit m.i. de snelste / zonder "moeilijke" vragen manier.

Vanzelfsprekend werkt de manier die XP_PC hierboven beschrijft ook prima, alleen, je moet dan wel iets kennis hebben van het installeren van Windows (zeker als er al een versie op de hdd staat) Het risico dat een 2e XP wordt geinstalleerd is dan ook levensgroot. De gebruiker zit dan met een dualbootsysteem...........

Pasja; ik snap wat je bedoelt maar:

=======
Je MOET heel erg snel na die tekstregel een willekeurige toets indrukken en pas dan wordt er vanaf CD gestart.
=======

Ik heb er nooit moeite mee.. Je hebt zeker 3 seconden.
Maar ok.. ik kan me voorstellen dat mensen dat wel eens willen laten glippen.

Klopt, vandaar ook mijn opmerking omtrent "iets" minder doorgewinterde installeerders. Met die '98 bootdisk kan er niets mis gaan toch ? Ding erin, formateren daarna XP CD erin en draaien maar, zonder "moeilijke" vragen / schermen waarin keuzes gemaakt moeten worden.

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik voor de '98 bootdisk optie ga. Maar hoe kom ik hier aan? Deze boot disk kun je toch alleen maken op een win98 systeem?? Of kan je deze ergens downloaden?? [edit: staat in leesvoer!!, dank u ]Ik ben trouwens niet helemaal een rookie, de ellende is in de jaren 80 al begonnen op een C64 :-) Maar hou me niet zoveel bezig met formatteren / installeren van besturingsprogramma's

greetingzzz -==== Yell@ ====-

Geplaatst door Yell@
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik voor de '98 bootdisk optie ga. Maar hoe kom ik hier aan? Deze boot disk kun je toch alleen maken op een win98 systeem?? Of kan je deze ergens downloaden?? Ik ben trouwens niet helemaal een rookie, de ellende is in de jaren 80 al begonnen op een C64 :-) Maar hou me niet zoveel bezig met formatteren / installeren van besturingsprogramma's

greetingzzz -==== Yell@ ====-

http://www.bootdisk.com :).
http://www.helpmij.nl/leden/tiborv/bootdisk.htm :).

Enne, over valkuilen gesproken (zelfs iemand die van zichzelf vindt dat 'ie van installeren wel een heel klein beetje verstand heeft ;) :D -ene Pasja..........- is 2 maanden geleden in een heel enge valkuil gelazerd.

Voor degenen die meelezen misschien handig om te lezen (en om zich een beroerte om domme Pasja te kunnen lachen :o )

Ik wilde op mijn systeem een 2e XP zetten op een lege partitie. Zo gezegd, zo gedaan: de CD van XP gepakt en geinstalleerd op een vrije partitie. Na exact 42 minuten had ik een perfect draaiend dualbootsysteem met 2x XP. En toen de valkuil waar ik in donderde........

de CD van XP die ik had was uit 2002. Ik moest dus nog even bij Microsoft de nodige updates gaan ophalen. Ik ging dus online met mijn zojuist geinstalleerde XP versie en binnen de 1 seconde werd ik getroffen door talloze virussen.......... ZONDER DAT IK MAAR EEN SITE HAD BEZOCHT !!!!!! IK WAS ALLEEN OP WEG NAAR W-W-W MICROSOFT COM. Ik ontdekte die virussen dus pas veeeeel later............... !!!

Ooorzaak? Ik had eerst Servicepack 2 moeten installeren alvorens het W-W-W op te gaan. Er blijken namelijk virussen (Trojans) op het W-W-W rond te zwerven die "loeren" naar systemen die online komen en waarop nog geen beveilingspatches zijn geinstalleerd. Zelfs het simpel online komen (dus nog geen site bezoeken) is dan al voldoende om getroffen te worden.
Tel daarbij op dat dezelfde domme gebruiker ook nog zijn antivirusprogje niet had geinstalleerd en het feest is compleet.
Ik hoor iemand al denken: "Wat een l*l", waarom het W W W op zonder antivrusprogje te installeren ? Antwoord : heel simpel, omdat die l*l na het online gaan alleen maar eerst de Windows updates wilde gaan binnentrekken bij Microsoft en dus helemaal niet van plan was om te gaan surfen. M.a.w. het risico van virussen binnenhalen was er dus niet -dacht ik !!!-

Mijn 2e handeling zou dan ook zijn geweest het installeren van het antivirusprogje. Ik had dit weloverwogen als 2e actie gepland (na de Windows updates) omdat ik er vanuit ging dat Windows zo'n gigantische partij aan patches / updates zou moeten gaan verwerken, dat het mij handiger leek om het antivrusprogje niet met al die nieuwe informatie te "belasten".

Moraal van dit verhaal : bij een nieuwe installatie van Windows GEEN gebruik maken van een oude XP CD maar van een recente, dan wel zorgen dat alle beveiligingspatches reeds op de hardisk staan. (Maar dan wel binnengehaald met een goed beveiligde Windowsversie) of gewoon de SP2 CD gratis bij Microsoft aanvragen, maar never en nooit online gaan met een wat oudere versie van XP.

Laatst bewerkt:
Zo dom is dat niet hoor, Pasja. :)
Wordt vaak erg onderschat ook.

Hm,

ik had al een stuk of wat "dubbele punt D'tjes" van XP_PC verwacht, maar OF hij heeft zijn mails nog niet gelezen, OF hij is nog in een staat van uitbundig gieren / lachten / brullen, zodat 'ie van dolle pret nog niet KAN reageren.........

Geplaatst door gast0225
Hm,

ik had al een stuk of wat "dubbele punt D'tjes" van XP_PC verwacht, maar OF hij heeft zijn mails nog niet gelezen, OF hij is nog in een staat van uitbundig gieren / lachten / brullen, zodat 'ie van dolle pret nog niet KAN reageren.........

XP_PC was aan het racen :D

Nee joh Pasja; is niet dom (:D:D).

Hahahaha ;). Zelf heb ik ook zoiets meegemaakt. Met een Windows 2003 installatie. Ik denk, ik ga ZoneAlarm even downloaden (trial). Dus ik vrolijk naar ZoneLabs.com toe en "poef". Het systeem wordt afgesloten door NT autorithy system omdat de RPC-service onverwacht is afgesloten".

Grote vriend Blaster was dus binnen nog voordat ik "kinderboekenweekgeschenkenencadeautjeswinkelmedewerkersuniformfabrieksmedewerker" achterstevoren had uitgesproken.
Ik was letterlijk twee minuten online..

Maargoed; dat is alweer een paar jaartjes terug :D.

.......ik voel mij getroost door alle mooi "gesproken" woorden............ ;)

Ik ken het probleem helaas maar al te goed Pasja.

Vooral dat sasser-virus is vreselijk irritant, dat je PC binnen 1 minuut afsluit. En de updates van windows kon ik niet binnen 1 minuut downloaden!

Zeer frustrerend probleem.

Uiteindelijk kreeg ik de goude tip dat als het sasser-virus weer actief zou worden, ik alleen even shutdown -a moest intypen bij start - uitvoeren. Zodat dat schermpje "uw systeem wordt binnen 1 minuut afgesloten" afgesloten kon worden, ZONDER het opstarten van de PC.

shutdown -a

Die regel vergeet ik nooit meer :)

Geplaatst door JeroenSW
Ik ken het probleem helaas maar al te goed Pasja.

Vooral dat sasser-virus is vreselijk irritant, dat je PC binnen 1 minuut afsluit. En de updates van windows kon ik niet binnen 1 minuut downloaden!

Zeer frustrerend probleem.

Uiteindelijk kreeg ik de goude tip dat als het sasser-virus weer actief zou worden, ik alleen even shutdown -a moest intypen bij start - uitvoeren. Zodat dat schermpje "uw systeem wordt binnen 1 minuut afgesloten" afgesloten kon worden, ZONDER het opstarten van de PC.

shutdown -a

Die regel vergeet ik nooit meer :)

Opzich ben ik er niet zo blij mee dat dit truukje zover verspreid is want nu denken mensen vaak "owh ik stop het afsluiten dus is het goed"...

verdori,ik installeer mijn xp pro altijd (xp pro 2002)en haal de updates binnen daarna installeer ik pas de virusscan , heb (denk ik toch) nog geen problemen gehad maar ga toch maar eerst men virusscan installeren voor ik de updates binnen haal

bedankt voor de uitleg pasja:thumb:

Goed plan !

.....en ik zou als ik jou was die updates (gedownload met een (bijgewerkte !!!) andere machine ook maar eerst installeren, want DAAR zat bij mij het echte probleem / stomme actie (niet zozeer bij het anti virus progje)

Laatst bewerkt:
Eh,
ik wil wel met een Win'98 diskette opstarten, en dat kan ook. Maar daarna moet ik de C-partitie formatteren. Die is nu nfts. Als ik gewoon het commando format c: geef, formatteert hij dan ook in nfts-formaat? Of moet ik iets anders doen?
Rudi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan