probleem bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andrea61

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2005
Hallo,
Ik heb een probleem bij het opstarten.
Het opstarten blijft steken en laat dan zien:
CMOS//GPNV Checksum Bad

Check F1 tot run setup
Press F2 to load default values en continue

Wanneer ik dan F1 doe, kom ik terecht in de bios, na esc. + enter start hij verder gewoon op.
F2 doet het dan niet.

Wat kan het probleem zijn?

Alvast bedankt.
Groet,
Andrea

als ik jou was zal ik je bios is opnieuw flashen.

Geplaatst door Andrea61
na esc. + enter start hij verder gewoon op.
Kijk eens of dit het probleem verhelpt:
Druk i.p.v. Esc + Enter eens op F10 (Save and Exit).
Als je de vraag krijgt of je de huidige instellingen wilt opslaan typ je Y gevolgd door Enter.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Kijk eens of dit het probleem verhelpt:
Druk i.p.v. Esc + Enter eens op F10 (Save and Exit).
Als je de vraag krijgt of je de huidige instellingen wilt opslaan typ je Y gevolgd door Enter.

Guus.

Hoi Guus,
F10 reageert (omdat ik ook niets heb veranderd in het bios?)

Geplaatst door Admin_Frisian
Hoe oud is je pc?
Misschien is je batterij leeg.

De pc is ongeveer 2 jaar oud.
Hoe kun je dan een batterij verwisselen?

Wat misschien ook nog van belang kan zijn is het volgende:
tijdens het opstarten flits het volgende scherm langs:
MSI link to the future

Groet, Andrea

Wanneer je in het bios bent, zie je dan ook een optie "default settings" staan? Probeer deze eens en bij het afsluiten natuurlijk wel kiezen voor opslaan. Mocht dit ook niet helpen dan zou je eens moeten kijken of de baterij wel goed vast zit of eens een nieuwe proberen.

Kijk ook gelijk nog even of er op je toetsenbord ook een knopje F-lock zit. Deze moet je wel indrukken om gebruik te kunnen maken van de Functie toetsen.

Groetjes,
Neleke

Yes,
Het is me gelukt.
Inderdaad, die F-toets.
Het start nu weer 'normaal' op, behalve dat ik nog zie dat scherm zie van MSI (maar dat blijkt dus het merk van het moederbord te zijn, na zoeken). Eerder zag ik dat niet?
Zou dat iets te betekenen hebben?
Leer je steeds weer bij.

Bedankt diegene die gereageerd hebben.
Groet, Andrea

In het verlengde ligt voor mij een ander probleem. Windows 98se. Direct na opstarten komt checksum error defaults loaded. Na F1 start de comp. op en alle handelingen zijn perfect. Na een download opnieuw opstarten alles uitstekend. De andere dag is F1 noozakelijk en is datum/tijd december 1997. Groet

Ziet er naar uit dat je batterij leeg is of niet goed op z'n plek zit.

Groetjes,
Neleke

Hallo Neleke

Het is mijn 2e comp en is ongeveer 8 jaar oud. Zou best kunnen dus. Maar kan ik als semi leek een batterij vervangen. Eer ik de kast open lijkt het me wel zo prettig te weten wat ik mag en kan en waar dat "ding" zit zonder enige schade aan te richten. Zit die batterij in het moederboard? Groet

000021-10.jpg

Zie je dat vrij grote ronde metalen ding rechts onder?
Dat is de knoopcel en je kan'm er zo uitwippen en vervangen.
Wel even oppassen met vernieuwen.
Je kunt er beter niet met de handen aankomen, maar staat waarschijnlijk ook wel op de verpakking van de nieuwe battarij.
En denk met het vervangen om statische elektriciteit.
Raak de verwarming even aan om je zelf te ontladen.

Hoi. Bedankt voor de duidelijke aanwijzing. Zijn al die batterijen gelijk? Moet ik hem eerst verwijderen en meenemen naar de pc-winkel of levert dat schade op aan de pc als die lang zonder batterij zit. Na verniewing is het probleem met checksum verdwenen? groet.

Ik zou de oude batterij even meenemen, dan weet je zeker dat je het goed type krijgt.
Het maakt niets uit of deze uit het moederbord verwijderd is.
Als het goed is ben je straks van je foutmeldingen af.
Succes. :)

Hoi Neleke en Admin.

Het was inderdaad de batterij. Ik vermoedde een speciale comp. batterij maar het is een ordinaire "knoop". Moest wel enkele printplaatjes verwijderen om er bij te kunnen. De klok is aangepast en checksum error defaults loaded verschijnt niet meer. Bedankt en groet,

Hoi Neleke en Admin.

Ik hoop dat ook een opgeloste vraag wordt bekeken. Het probleem heeft zich namelijk na vier uur zonder stroom wederom voorgedaan. Checksum error defaults loaded verschijnt weer en de klok is compleet van slag! Kan de batterij (de verpakking was eraf doch volgens de verkoper van de comp-winkel vol) de schuldige zijn of is er iets anders gaande.

Dat is nou jammer zeg.
Diagnosis: The most common cause of checksum errors in CMOS is a battery that is losing power. Viruses can also affect CMOS settings, and motherboard problems can also affect the stored values.
http://www.pcguide.com/ts/x/sys/booterrGBER08-c.html

Je weet natuurlijk niet of er ook iemand met de vingers aan batterij heeft gezeten?
Dat schijnt zeer slecht te zijn.
Ik zou persoonlijk niet voor een batterij gaan waarvan de verpakking al geopend is.
Was het zelfs een batterij zonder verpakking?
Dat lijkt mij al helemaal "uit den boze".
Oorzaak wordt erg moeilijk op deze manier, ik hou het toch maar op de batterij.

Hoi Admin.

Jouw bericht gelezen. De comp.zaak heeft er een andere batterij ingezet. Voor het laten lopen van de opstartprocedure was F1 ook daarna noodzakelijk. Ook de klok was van slag. Na 3 minuten wederom opstarten alles oké. Na een halfuur (reis naar huis) opnieuw opstarten. Zelfde probleem checksum error enz. Via F1 weer aan de praat. Daarna ongeveer 10 minuten uitgezet met de stekker uit het stopcontact. Daarna startte goed op en de klok op tijd. Vervolgens 2 uren uitgehad en alles als vanouds; F1 was weer noodzakelijk. Enig idee? Ik begrijp er niks meer van en baal als een stekker. Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan