• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opmerking plaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visiplan

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2005
Is onderstaande mogelijk:

Als het bestand geopend wordt, moet hij bij bepaalde cellen een "opmerking" laten zien van bijvoorbeeld "Veld Invullen", maar als dan dit veld is ingevuld, moet deze opmerking ook niet weer te voorschijnt komen.

Resume:
Opmerking weergeven als cel nog niet in ingevuld, niet weergeven als cel wel is ingevuld.

Al geprobeerd:
- Opmerking invoegen (duh, werkt niet zoals bedoeld)
- Data->Valideren->Invoerbericht (ook niet)

Iemand een idee of dit uberhaupt kan?

formule

Wellicht kun je NAAST de cel die moet worden ingevuld een formule opnemen als volgt:

=ALS(ISLEEG(cel);"tekst die je bedoelt";"")

Arno.

Laatst bewerkt:
Is een optie, maar niet de optie die ik wil hebben of die ik kwijt kan, in ieder geval bedankt voor je reactie.

Hoop dat iemand nog een andere oplossing heeft...

Je hebt nu keurig aangegeven wat je NIET wil. Kun je ook vertellen welke richting je dan wel zoekt? Warom is bijvoorbeeld Validatie niet goed toepasbaar?

Arno

2 berichten (met dank aan o.a. P@sbeer) samengevoegd.

Eh, snap de reactie van P@sbeer en Bassie niet...

Dacht ook dat ik precies had aangegeven wat ik wel wilde...

Zal het nog even wat duidelijker omschrijven:

Als ik bestand open, moet hij automatisch (dus zonder dat ik over die cellen heen ga of dat ik deze eerste moet selecteren) door middel van (principe van) opmerking-box aangeven dat desbetreffende cel moet worden ingevuld.

Kan dit?

Je zult dan met VBA aan de slag moeten.
Bij workbook_open() controleer je of de bewuste cellen gevuld zijn met een (geldige) waarde.
Zo niet dan wordt er een inputbox getoond met een melding dat je de gegevens moet opgeven.
De gegevens worden vanuit de macro dan in de juiste cel geplaatst. Dit controleer je eventueel voor alle cellen.
Bijgaand een klein voorbeeldje.

Bijlagen

Dit is ook een oplossing, maar aangezien er toch wel verscheidene cellen zijn die ingevuld moeten worden, wordt dit een lange code.

En eigenlijk is dit ook niet echt wat ik voor ogen had...

Het moet eigenlijk het principe, eigenschappen en uitstraling hebben van de "Opmerking-box", alleen werkt deze alleen als je er over heen gaat en mijn bedoeling is om dus zo'n soort ballonnetje weer te geven bij de cellen die ingevuld moeten worden en dat dit ballonnetje verdwijnt zo gauw de desbetreffende cel is ingevuld...

Maar opnieuw: Misschien is dit wel helemaal niet mogelijk in Excel...

Je kunt eventueel ook met voorwaardelijke opmaak werken.
Is de cel niet gevuld dan is deze bijvoorbeeld rood. Zodra er iets is ingevuld verdwijnt de kleur. De in te vullen cellen springen er dan meteen uit.
Bijgaand met controle op soort gegeven.

Bijlagen

Dit is ook een :thumb: oplossing, deze heb ik nu verwerkt en dit werkt ook uitstekend in is ook zeer duidelijk.

Bedankt:thumb: :thumb:

Eh, nu is het enige nadeel, dat ik soms ook niks kan invullen, de cellen die ik bewerkt heb met voorwaardelijke opmaak zijn allen ook opgemaakt door middel van DATA->VALIDEREN->LIJST, dus als ik hier niks invul, dan blijft de cel een kleur houden en dat geeft hij dan ook aan bij het printen. Dat is niet de bedoeling.

Is hier nog een andere oplossing voor, het liefst had ik toch dat er een opmerkings-ballon (o.i.d.) bij kwam te staan, maar aan de reacties te zien is dit niet mogelijk.

Nu moeten jullie dus begrijpen dat ik de oplossing met Voorwaardelijke Opmaak ook wel een goeie oplossing vind, maar dan moet ik het probleem met het printen nog oplossen.
Iemand een idee hoe?

Een mogelijke oplossing in de bijlage.
Nu handmatig starten maar je zou dit ook in kunnen bouwen met een eventchange zodat opmerking meteen verdwijnt als er iets ingevuld wordt. Gaat wel ten koste van de performance.

Bijlagen

DAt is eigenlijk de bedoeling, maar hoe werkt dat en hoe moet ik zoiets maken?

Je zet vooraf bij alle cellen de opmerking die eventueel getoond moet worden.
Als je het rode driehoekje en de opmerking niet wilt zien als de muis er op staat dan via Extra, Opties, tabblad Weergave bij Opmerkingen "Geen" markeren.
In de macro selecteer je steeds de cel, controleer je of er een (correct) gegeven in staat en afhankelijk daarvan zet je het tonen van de opmerking op true of false voor de actieve cel. (Kijk in de macro)

Bijgaand voorbeeldje met automatische controle meteen na enter.
Kijk voor de code in vba bij blad1.
Door de juiste cellen toe te voegen kun je er nog meer controleren. De geel gemarkeerde zijn nu opgenomen.
Als je ze opneemt voordat je een opmerking hebt toegevoegd krijg je een foutmelding.

Bijlagen

Bedoelde eigenlijk dat stuk over Eventchange, kun je me dat op een hele simpele manier uitleggen??

Als je daar tijd en zin in hebt natuurlijk....

Dat zit in 2e voorbeeld verwerkt middels worksheet_selectionchange.
Elke keer als je op blad1 op enter drukt (selectie is mogelijk gewijzigd) wordt de macro gestart. Daarbij wordt gecontroleerd in welke cel de cursor staat. Komt het celadres overeen met een van de waarden die achter case genoemd worden dan wordt de controle macro aangeroepen, anders wordt meteen teruggesprongen naar het werkblad.
Voor uitgebreide uitleg met voorbeelden verwijs ik je toch naar de help van VBA of een van de internetsites die ik je eerder in een ander onderwerp heb aangereikt.
Kijk ook eens in de 'google'discussiegroepen.

Jan,

Misschien ben ik wel veeleisend, dan moet je me dat niet kwalijk nemen, maar zou je even in bijlage willen kijken en aangeven wat ik niet goed doe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan