bios virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

brosensfr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 apr 2005
is het mogelijk dat er een virus aanwezig is in het bios
indien ja wat kan ik er aan doen om dit te verwijderen?:( :(

Hier wat info! Wat doet je denken dat je zo'n virus hebt?

BIOS-virus.
De laatste tijd manifesteren zich regelmatig virussen die het BIOS van de pc aantasten. Het virus overschrijft de BIOS-instellingen, waarna het systeem niet meer kan worden opgestart. In principe kunnen alleen moederborden met een flash-BIOS hierdoor worden geïnfecteerd, maar aangezien de meeste moderne moederborden hierover beschikken, wordt de kans op infectie steeds groter.

Tip
Dergelijke moederborden beschikken overigens vrijwel altijd over een jumper om BIOS-flashing in of uit te schakelen. Voor het eventueel upgraden van het BIOS moet flashing echter zijn ingeschakeld.

BRON

antwoord

de reden dat ik denk dat er een virus aanwezig is op mijn bios
1 gaat steed zoeken op de cd rom of diskette ook al zit er geen gegevensdrager in het station
2 loopt steeds vast
3 als ik de instalatie cd van het moederbord in het station breng schakeld mijn pc zichzelf uit en start daarne terug op

Laatst bewerkt:
Dat zijn alledrie geen redenen om te denken dat je een BIOS virus hebt. De meeste of zeg maar zo wat alle BIOS virussen brengen veel meer schade toe dan dat!!
Wanneer gaat je PC zoeken in de CD Rom of Diskette station? Is dat tijdens het opstarten?

bios

alvast bedankt voor de reactie
de pc gaat steeds zoeken op de cd of diskette ook als deze gewoon aan staat
als ik na het formateren en instaleren van windows xp sp2 en wil de drivers van het moederbord instaleren
gaat het fout
als de cd van het moederbord word ingebracht en deze begint te lezen sluit hij de pc gewoon af en start daarna gewoon terug op

Ik zou om te beginnen maar eens gewoon op virussen scannen en dan ook op spyware en aanverwanten.....
Heb je een goede viruscanner? Heb je Ad Aware en Spybot??

Even inhaken...

Hallo Raymond Bos en ivo_brosens, hier haak ik even op in als jullie het niet erg vinden ;)
Ik heb een PC van mijn collega die heel vreemde kuren vertoont - zie topic - en naar aanleiding van deze symptomen houd ik de mogelijkheid van een BIOS-virus ook maar open... Één van beiden een idee, in ME kom ik niet meer dus ik kan niets scannen, NAV staat er wel op en was dus ook actief toen ME nog wel draaide.

Alvast bedankt voor het meedenken! :thumb:

De meeste anti virus programma's zijn te starten vanaf de cd, misschien werkt dat, tevens een knoppix distributie met een anti virus programma werkt goed in dit soort gevallen.

Althans als het een virus is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan