router linksys

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker56

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2003
Hoi,

ik wil een nieuwe router aanschaffen maar heb nog een paar vragen (linksys)

ik zie een router met 11g 802.11g is dat gelijk aan 54mbps of staat dat er los van?

en wat is dan 54g dat is sneller als 11g neem ik aan.

wat is het verschil tussen wap en wrt?

MVG Tim

Laatst bewerkt:
De "g" standaard is momenteel inderdaad de snelste voor de gewone gebruiker. Volgens mij is er al wel weer een snellere op komst.

Kijk ook 's op deze pagina.

Wap en wrt weet ik niks van.

Marketing truc!

54g, of eigenlijk 54g tm is gewoon een bedrijfs/productnaam. het gaat om producten die voldoen aan de 802.11g norm.
54 komt dan weer van de 54mbps, waarbij daarvoor weer geldt dat, dat een theoretische maximum is wat je nooit zult halen, 60 tot 70% hiervan is wat je ongeveer zult krijgen.

Tussen de 802.11b en 802.11g zit wel een groot verschil 11mbps tegen over 54mbps.
Verder is er nog de 802.11a deze werkt niet op de 2,4 Ghz frequentie maar op de 5Ghz, de snelheid hiervan is theoretisch 108mbps.

Ter vergelijking, een beetje ADSL ligt rond de 2Mbps.
UTP Cat5 kabel rond de 100Mbps (wederom theoretisch maximum, en afhankelijk van de kwaliteit en lengte van de kabel.

Als je router dus alleen maar gebruikt om een draadloze verbinding met het internet te hebben volstaat zelfs een 802.11b variant, wil je echter ook data tussen verschillende PC binnen je netwerk verzenden is de g en natuurlijk de a variant aantrekkelijker.

Kijk trouwens ook eens op www.kieskeurig.nl lang niet iedereen is even blij met linksys...

Over dat wap wrt zoek ik nog even verder.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sidi
De "g" standaard is momenteel inderdaad de snelste voor de gewone gebruiker. Volgens mij is er al wel weer een snellere op komst.

Kijk ook 's op deze pagina.

Wap en wrt weet ik niks van.

sorry, maar wat is de g standaard?
11g 54mbps?

802.11g = 54 mbps.

@Withaar: mooie uitleg (Overigens ben ik zeer content met Linksys ;) )

okeey dan, maar ik wil gewoon adsl delen en bestanden maar we downloaden best regelmatig dus
dan is de 802.11g 54mbps snel genoeg???

MVG Tim

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je de router wrt54g van Linksys bedoeld? Daar zit die "54" gewoon in het typenummer verwerkt. Zo van "54 mbps door de g-standaard". Daar moet je je niet door laten verwarren.
O ja, 54 mbps is meer dan zat. Zie ook het antwoord van Withaar.

802.11a = 108mbps
802.11b = 11mbps
802.11g = 54mbps

Er bestaat niet zo iets als 54g (als officiele standaard), de 54 slaat gewoon op de snelheid, maar het is dus gewoon een 802.11g.

WAP = Wireless Access Point

met WRT kom ik niet verder dan, of een onderdeel van een product naam of als afkorting WRT = With Respect To of het zou Wireless RouTer kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Hoi,

owkeey omdat de productnaam inderdaar 54g en later staat er 54mbps, dus naar 54 moet ik niet echt kijken dat is gewoon een naam zit niks achter?

en

bij de andere 100mbps
(ook al heet die g zit zussen a en g in)

maar raden jullie mij de 54mbps aan of de 100mbps?

er staat ook op de router 2,4 ghz wat dit precies is geen idee jullie?

MBG Tim
bedankt en misschien kunnen jullie me nog verder helpen.

De 802.11a 108mbps en de 802.11b 11mbps bestaan al behoorlijk lang, de 802.11g met 54mbps kwam er ergens in 2001 bij om het gat tussen de thuis markt en de highend markt wat dichter bij elkaar te brengen.
802.11g heet in de volksmond WiFi wat weer staat voor Wireless Fidelity, draadloos dus, hoe werkt het dan wel, nou als een radio zender/ontvanger, de freqentie ligt alleen in een ander bereik als dat van de 'normale' radio, afhankelijk van de band, bv FM of ligt deze in het Mhz gebied, bv 107,6 Mhz.
Bij de b en g variant is dat 2,4 Ghz en de a variant werkt op zowel 5 als 2,4 Ghz, maar in het laatste geval dan weer als g variant.
Zowel de g als de a variant kunnen overigens ook werken als b (de langsaamste dus) variant.

N.b. de FM staat weer voor Freqentie modulatie en dat heeft weer iets te maken met de manier waarom het signaal (de muziek of stem) versleuteld is op een draag golf met een freqentie van ...Mhz of ... Ghz in tegenstelling tot AM, Amplitude Modulatie.
Ik weet overigens niet of WiFi met FM of AM werkt, maar dat is verder eigenlijk ook niet zo interessant.

Tot slot, UMTS werkt met 26Ghz, dus groter het aantal hz hoe meer data er in de zelfde tijd mee gestuurd kan worden.

Wat is nu beter, 802.11a is oud maar wel sneller dan 02.11g, minder oud, maar ook al uit uit 2001... er zal binnen dus over niet al te lange tijd wel weer iets nieuws komen, als je voor het zelfde geld een 802.11a kunt komen zou ik het doen, anders gewoon een 802.11g met 54mbps, is op dit moment een prima.
N.b. bedenk wel dat alle onderdelen a of g moeten zijn, is de zender a maar de ontvanger g zal alles op g dus 54mbps werken.

Laatst bewerkt:
Hoi,

802.11a = 108mbps is dit 108mbps of vanaf?
802.11b = 11mbps is dit 11mbps of vanaf?
802.11g = 54mbps is dit 54mbps of vanaf?

MVG Tim
(bericht aangepast)

Laatst bewerkt:
Lees alle antwoorden nog eens goed door en volgens mij kan je zelf al je vragen dan beantwoorden.
confused.gif

Bijna alles is opgelost

ik heb al een kaartje maar als die van 100mbps goedkoper is kan ik die toch ook gewoon nemen?
kan geen kwaad toch?

welk merk(typenummer) hebben jullie en werkt dat fijn
en welke merken raden jullie zelf AF!

MVG Tim

Laatst bewerkt:
802.11g is prima en wordt verreweg het meeste gebruikt en is een snelheid waar je voorlopig prima mee vooruit kunt.

Geplaatst door Withaar
802.11g is prima en wordt verreweg het meeste gebruikt en is een snelheid waar je voorlopig prima mee vooruit kunt.

ja en dat is minimaal 54mbps en max 108mbps ligt ook weer aan je router:D

maar mag ik vragen welke u heeft en heeft u wel draadloos internet? en werkt het fijn? en raad u merken af?

MVG Tim

Thuis heb ik gewoon kabel Cat5, maar op het werk hebben we samen met onze ICT leverancier wat tests gedaan met een paar PC's en circa 10 laptops + 4 access points (circa 1 jaar geleden).
Snelheid viel erg tegen en ook waren er te veel plekken, soms zelf relatief dichtbij een zender/ontvanger waar geen signaal te krijgen was.
N.b. dit was in een kantoorpand zonder dikke betonnen wanden. Na circa een maand hebben we de zaak afgeblazen, het gebreurde te vaak dat je geen verbinding of een héle langzame had met de server.

Laat mijn gemende gevoelens en ervaringen je echter niet weerhouden draadloos te gaan, als je geen kabel wilt of kunt trekken is het best een mooie oplossing die in de meeste gevallen ook gewoon zal werken.
Ook is de techniek intussen ongetwijveld al weer beter geworden.

Laatste tip, onderzoek ook hoe je het beste je draadloze netwerk kunt beveiligen, het signaal komt ook bij je buuren en verder (tenzij je op een hutje op de hei woont). Je wil waarschijnlijk niet dat die op jou PC kunnen kijken of op jou ADSL verbinding mee surfen.
Het handigste lijkt me als je daar een nieuwe vraag over begint op het moment dat je de hardware hebt gekocht, dan kan je ook merk en type vermelden.

Veel succes.

Laatst bewerkt:
In deze thread heb je heel wat tips en aanwijzingen gekregen. Ik kan me voorstellen dat het allemaal nogal veel lijkt. Kijk, de test die Withaar heeft gedaan met zijn collega's moet je denk ik toch op een ander niveau zien dan die van de huis-, tuin- en keukengebruiker. Op mijn werk gebruiken ze het ook nog niet omdat er gewoon hele andere eisen aan hardware en praktisch nut worden toegekend. Concreet voorbeeld: waarom zou mijn collega, die eens in de week bij mij op kantoor even een mailtje stuurt vanaf zijn laptop draadloos moeten zijn? Her en der liggen netwerkkabels die ze net zo gemakkelijk inpluggen. Dat kabeltje is ook veel goedkoper. Nut? Niet aanwezig. Kosten? Te hoog. Conclusie? Volgend punt van de vergadering alstublieft..
Wij als thuisgebruikertjes kopen vrij gemakkelij een router en wat netwerkkaartjes in tegenstelling tot bedrijven die met begrotingen werken en het daarmee moeten doen.

Jij wilt ADSL delen en bestanden over je netwerk heen en weer kunnen pompen. Dat is gewoon een simpele toepassing. Dat kan het goedkoopst met kabel. Maar jij wilt draadloos; dat kan gemakkelijk met de 802.11g standaard. Hardware van die standaard is overal te krijgen, nog lang niet verouderd, is vele malen sneller dan de snelheid van je ADSL. Het zendbereik is niet alleen afhankelijk van het merk maar ook van de plaats waar je het ding neerzet. Lees de antwoorden van Withaar nog even goed door.

Ik wil je zelf je keuze laten maken maar neem van mij aan dat de 802.11g meer dan goed genoeg is voor wat jij wilt.

Voor als je het weten wilt: ik heb een netwerk van 4 pc's en 1 laptop. Pc's zijn met Cat5 verbonden, de laptop is draadloos. Het netwerkkaartje dat daar in zit is ook van LinkSys. Dit werkt dus op de 802.11g standaard wat je van het typenummer kunt afleiden. Persoonlijk ben ik heel tevreden met LinkSys maar mis bijvoorbeeld een printserver en een usb aansluiting.

Ga eens naar de lokale computerboer op een rustig moment en laat die dingen voor je uitstallen.

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan