33.8 giga inplaats van 80

Status
Niet open voor verdere reacties.

franky99

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2001
na veel pc problemen uiteindelijk gelukt om een andere installatie er op te krijgen van XP. Geformateerd in NTSF maar toch herkent ie maar 33,8 giga van de 80.

In Bios wel gewoon aangegeven en cd van de fabrikant (Maxtor) geeft inderdaad een HD van 80 giga die in NTSF is geformateerd maar waar maar 33,8 gig van 'zichtbaar' is.

erg vreemd.....

even terug denkend aan het andere topic ;)

als je die schijf met fdisk ingedeelt hebt en je hebt geen fdisk voor grote schijven gebruikt dan kan dit inderdaad een probleem zijn de oude fdisk ziet maar max 40 gb.

dat wordt in t begin gevraagd toch? heb ik vlgs mij gewoon met J beantwoord...

tja ben bang dat ik t nog maar eens moet proberen anders...

Als ej een normale standaard diskette gebruikt zit er geen fdisk voor grote schijven op.

n bijgevoegde zip evt fdsik voor grote schijven.
even zipje uit pakken fdisk file naar de opstartdiskette zetten. ( oude eerst even verwijderen )

Bijlagen

kreeg wel de vraag die ik op wintips ook zie staan over die ondersteuning van grote schijven. J getypt en daarna partities aangemaakt. kom niet verder dan 32gig.

zal voor de zekerheid ook proberen met deze fdisk die je gestuurd hebt

die vraag over grote schijven klopt die moet je beantwoorden met ja.
Maar de standaard fdisk die op opstartdiskettes staan ondersteunen geen schijven groter dan 40 Gb wist in het andere topic niet hoe groot die hd was anders had ik je dit gelijk gemeld.

aha... krijg alleen een foutmelding als ik fdisk probeer. diegene die je net meestuurde

is er een andere manier? kan ook zijn omdat ik de andere procedure niet helemaal heb afgemaakt met fdisk.

ben nu eerst de HDisk aan t scannen met Powermax van Maxtor. Wil nu ook even zekerheid over de HD of daar niet iets geks mee is.

zal daarna toch nog s die fdisk proberen die je stuurde...

als de schijf nu in NTFS staat zul je eerst die partitie moeten verwijderen voor je weer wat met fdisk kunt doen.
Fdisk is een dos tool die niet met NTFS om kan gaan, om een NTFS partitie te verwijderen met fdisk kies je voor non-dos partitie verwijderen.

bij de fdisk die je stuurde krijg ik de melding D: drive error (redelijk bizar) de Fdisk op de 98Bootdisk doet het wel.
Heb de NTSF partitie weer verwijderd zoals je aangaf. Daarna zonder een nieuwe partitie aan te maken ben ik gaan starten met de XP disk.

Als ik dan in setup kom geeft ie gewoon aan dat er n partitie van 32 gig op zit in NTSF formaat.

:(

Kan wel weer gewoon gaan installeren nu maar schiet ik niet zoveel mee op denk ik.

Laatst bewerkt:
kan je evt een file sturen waarmee je een diskette kunt maken die hier wel werkt ??

is een exe file die na dubbelklikken zelf een opsatrtdiskette maakt waar fdisk voor grote schijven inzit en delpart wat ook heel handig kan zijn.

wil je dit stuur me dan een mailtje met je e-mail adres dan mail ik dat file zo snel mogelijk.
Mailen kan via de knop e-mail onder mijn berichten

Aiii sorry dat is dan een lekker foutje van mijn kant...

Heb de .exe (ha k nie gezien) gewoon op flop gezet en die erin geknald :o

Overigens kreeg ik bij de opstartdisk van 98 die ik nu gebruik met FDISK ook een scherm waar wat werd geroepen over NTSF... maar toch aan te raden om die ander te proberen?

Zal vanavond meteen weer een poging doen met de (dan wel geinstalleerde) fdisk (nu ff werken... irritante onderbreking van operatie "resque harddisk" :D )

oja delpart? ken ik niet wat zou ik daar nog mee kunnen?

nee niet het exe file wat in de zipfile zit op dubbelklikken want dat is gewoon echt fdisk.

Heb heb ooit zelf eens een diskette gemaakt met een menu waarin verschillende opties waarbij ook fdisk grote schijven zit.
Deze diskette heb ik evt als exe file hier staan en kan ik je mailen.
als je dan een lege diskette in het station doet en dan dubbelklikt op mijn exe file dan krijg je een schermpje als je daar kiest voor diskette maken dan wordt alles vanuit het exe file direct op diskette gezet en heb je een goeie opstart diskette.

Delpart is een zeer krachtige dos tool waarmee je complete partities kunt verwijderen zonder eerst met fdisk aan de gang te hoeven gaan.
Dit kan handig zijn als je bv NTFS partities wilt verwijderen onder dos of als je bv met linux oid bezig bent geweest.
Soms geeft fdisk problemen met verwijderen van non-dos partities delpart is wat dat betreft net een olifant in een porseleinkast die haalt gewoon weg wat jij wilt.

De fdisk die in het zip file zat is trouwens ook gewoon een goede versie en snap eigenlijk niet waar de foutmelding vandaan komt.
Wat je zou kunnen doen is eerst van de opstartdiskette de oude fdisk verwijderen en daarna pas de fdsik grote schijven er op zetten.

OK!

Heb je n mailtje gestuurd met mn emailadres voor de .exe

begrijp ik het goed dat ik daarmee een volledige opstartflop maak? of moet ik daarna fdisk van mn huidige flop verwijderen en de 'nieuwe' fdisk er op zetten?

nee hiermee kun je een volledige opstart flop maken.

delpart staat niet in het menu van de diskette wil je delpart gebruiken ga dan naar de dos prompt en typ achter A:\ delpart gevolgt door enter en delpart start.

exe file is onderweg

thanks

ga er vanavond mee aan de slag. hoop toch echt dat dit de oplossing is anders weet ik t ook niet meer maar goed...
t

disk werkt (thanks)
echter ook nu weer met fdisk aan de gang blijft t hetzelfde verhaal...

misschien ook met delpart nog s proberen

done that...

ben nu XP toch maar aan t installeren en heb geformateerd als NTSF

misschien kan ik vanuit XP nog wat doen?
Lees ook af en toe wat over een BIOS update in dergelijke gevallen. Maar ja vink dan wel weer een beetje link.
heb wel via fabrikant van compu een update disk voor bios kunnen downloaden. compu is van eind 2003 en update van eind 2004... maar misschien zijn er nog andere (veiligere) oplossingen....

Laatst bewerkt:
wordt de schijf wel volledig herkend in het bios voor zijn volle grote ?
anders zou een bios update wel eens oplossing kunnen bieden.

ik zie de schijf wel staan in BIOS (type model) maar zie zo niet of ie m voor de volle 80 gig. hoe check ik dat?

bij mij stata bv in het bios 6Y120LO wat zoveel inhoud dat hij de 120 gb schijf wel herkend.

Het is erg vaag dat er steeds maar die 40 gb herkend wordt je zou dan toch denken aan een fdisk fout of een beperking van het bios om meer dan die 40 gb te herkenen.

bij mij in BIOS staat ook dat type weergegeven (iets ander model natuurlijk) echter als ik daar op klik dan in t volgende scherm zie ik staan 33...nog wat als grote van de HD

heb een bios update uitgevoerd. heb een disk kunnen downloaden namelijk van exact t juiste type moederbord. heeft niet geholpen. kan zijn dat je dat pas ziet als je alles weer opnieuw formateerd. al ben ik wel een beetje formateer moe inmiddels :)

Wat ik nog her en der gegoogled heb is dat het te maken kan hebben met de jumper setting....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan