Dubbele windows XP versie verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwheijsteeg

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2005
Berichten
6
Ik had problemen met het opstarten van windows XP Home. Uiteindelijk heb ik windows XP opnieuw geinstalleerd. Om een lang verhaal kort te maken nu staat het er tweemaal op! De orginele versie (incl. al mijn bestanden en programma's) en de nieuwe versie (helemaal blanko). Nu wil ik die tweede versie graag verwijderen, maar dat lukt niet.

Hoe verwijder ik de complete tweede windows XP versie zonder de eerste aan te tasten? :(

Mvg. Jan-Willem

p.s. ik weet dat je via systeemeigenschappen-->geavanceerd een standaard besturingssysteem kan aanwijzen, maar daar verwijder je de ander niet mee (toch?) en via configuratiescherm-->software lukt het ook niet want windows komt niet voor op de lijst van te verwijderen programma's.
 
Bedankt voor de snelle reactie! :)

Voor ik het bericht plaatste had ik de berichten waar je naar hebt verwezen al gelezen, maar ik had het idee dat je daarmee alleen het tweede (te verwijderen) windows XP onzichtbaar maakt bij het opstarten, zodat je het niet meer opmerkt.

Als ik één windows versie weghaal in het kladblok dat verschijnt via "systeemeigenschappen/geavanceerd/herstelinstellingen" is het dan ook werkelijk van de harde schijf?? :eek:

Ik ga ervanuit dat ik dan de tweede regel moet verwijderen (degene die afsluit met "NoExecute=OptIn")?

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
 
Als je de regel uit kladblok verwijdert is die windows die er aan gerelateerd is niet weg natuurlijk.
Je kan deze windows map dan met de hand verwijderen, omdat daar dan geen verwijzingen meer naar toe gaan.

Wat mij wel opvalt is dat je zo te zien twee besturingsystemen op één partitie hebt te staan.
Dat maakt het wel een beetje ingewikkelder.

Kijk eens op je harde schijf (C) welke windows mappen daar aanwezig zijn.
Of doe het volgende:
Ga naar Start --> Uitvoeren type in: msconfig
Ga naar tabblad Boot.ini en klik op de knop "alle opstartpaden controleren".
Indien er een foute regel is wordt deze nu verwijdert.
 
Als ik op de C-schijf kijk dan staan daar twee windows versies (windows en windows.0). Als ik alle opstartpaden controleer dan worden er geen fouten gevonden.

In een ander forum kreeg ik het volgende advies: "cdrom erin partitie selecteren welke hij dubbel op staat formatten als hij klaar is reset en de rom eruit halen...."

Lijkt mijn geen goede optie aangezien ze beide op dezelfde partitie staan en daarmee dus al mijn gegevens verloren gaan. Ik heb begrepen dat ik het wel kan verwijderen als het een FAT-bestand is (?), maar niet als het een NFTS-bestand (?) is, maar aangezien ik het niet kan veranderen is dit geloof ik ook geen optie.

Best een lastig probleem :(
 
Beetje stomme vraag misschien? Kan ik de tweede windows niet wissen via deze computer-->bestanden wissen. En daarvoor misschien de hiervoor genoemde oplossing (regel verwijderen in kladblok)?
 
Je gehele partitie formatteren is wel heel extreem inderdaad, dan ben je gelijk alles kwijt.
Beetje stomme vraag misschien? Kan ik de tweede windows niet wissen via deze computer-->bestanden wissen. En daarvoor misschien de hiervoor genoemde oplossing (regel verwijderen in kladblok)?
Dat moet kunnen inderdaad, maar wees wel voorzichtig alsjeblieft met welke je verwijderd.
Een foutje is snel gemaakt en kan voor grote problemen zorgen.

Als je zeker weet welke windows map bij welke regel hoort kun je deze in principe gewoon verwijderen.
 
Yep, het is gelukt denk ik. Ik heb de regel, waar WINDOWS.0 in stond verwijdert en het bestand windows.0 verwijdert. Verder heb ik bij de regel default system (in het kladblok) ook de 0 weg gehaald, zodat de juiste windows versie automatisch wordt opgestart.

Nog één vraag, kan ik het gedeelte: "NoExecute=OptIn" weghalen bij de regel voor het standaardbesturingssysteem? Of heeft dat een bepaalde functie?
 
Dat staat bij mij ook in de regel dus lijkt me iets wat er in hoort te staan.

Mooi dat het verder is gelukt. :)
 
Badankt voor alle snelle hulp. Hierbij sluit ik het onderwerp af als opgelost. :thumb:

Groetjes JW.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan