• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data uit 1 kolom naar meerdere spliten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smakkie

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2005
Beste,

Ik heb verschillende adresbestanden die ik in een gelijk formaat wil krijgen. Nu wil ik straatnaam huisnummer en huisnummertoevoeging in aparte kolommen krijgen (staat bij sommige bestanden namelijk in 1 kolom)

Het lukt me om via "data" en "tekst naar kolommen" het een en ander via het scheidingsteken spatie het te scheiden, maar nu komt het probleem.......

Je hebt dus ook straatnamen met een spatie zoals deze (Karel F. Vastenhoudpad 9 HS) Dan komt dus alles in aparte kolommen en moet ik alles weer samen gaan voegen van de straatnaam. Als ik door "sorteren" alles op aflopend zet krijg ik eerst alle straatnamen met een A en dan B etc maar ik zou graag aflopend willen sorteren op bijvoorbeeld "kolom a" eerst tekst dan cijfer en dat ook voor de volgende kolommen zodat ik eerst alle gesplitste straatnamen onder elkaar krijg en dan pas de straatbnemen die wel uit een geheel bestaan.

Wie o wie weet raad

Met de formule (in B2); =LINKS(A2;ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 1";A2));1;VIND.ALLES(" 1";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 2";A2));1;VIND.ALLES(" 2";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 3";A2));1;VIND.ALLES(" 3";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 4";A2));1;VIND.ALLES(" 4";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 5";A2));1;VIND.ALLES(" 5";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 6";A2));1;VIND.ALLES(" 6";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 7";A2));1;VIND.ALLES(" 7";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 8";A2));1;VIND.ALLES(" 8";A2))*ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" 9";A2));1;VIND.ALLES(" 9";A2)))

Krijg je de straat naam, dit gaat helaas alleen fout bij straat namen als "1e en 2e vlietweg 123 A".
2e wordt in dat geval gezien als het huisnummer.

Met (in C2) =DEEL(A2;LENGTE(B2)+1;ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" ";A2;LENGTE(B2)+1));7;VIND.ALLES(" ";A2;LENGTE(B2)+1)-LENGTE(B2)))

Krijg je het huisnummer en met (in D2)

=DEEL(A2;LENGTE(B2)+LENGTE(C2)+1;100) krijg je de huisnummer toevoeging.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi,

Bedankt voor je mooie formules, het werkt super! Nu heb ik nog 1 laatste vraag... kan ik nu ook zeggen dat de kolommen B,C en D hun waarde moeten behouden, zodat ik kolom A kan deleten?

Kolommen B t/m D selecteren. (op de B gaan staan linkermuisknop ingedrukt houden en de muis verplaatsen naar D, dus boven de kolommen)
Dan CTRL+C drukken, Cel B1 selecteren met de muis en dan op de rechtermuisknop drukken.
Kies Plakken speciaal en dan voor Waarden klik daarna op Ok.

Alle formules zijn nu omgezet naar waarden en je kan kolom A verwijderen.

Heeft u ook zo'n wonderformule om voorletters van een achternaam te scheiden?

Stel in kolom A:

E.G.H. van Withaar

Te splitsen naar:

KolomB E.G.H.
KolomC van
KolomD Withaar

Maar dan zo dat het ook werkt bij
E.G.H. van der Withaar (of ga ik nu te ver? haha)

Groetend,
Erwin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan