Twee netwerken beveiligen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

sys88

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2004
Hallo,

Ik heb een bekabeld netwerk en daar heb ik vorige week een nieuwe Linksys Access Point op aangesloten, zodat ik ook in de tuin met de laptop kan internetten en toegang heb tot de gedeelde mappen van de server en werkstations. De beveiliging is volgens mij wel goed. Ik heb namelijk een 128 bit beveiliging ingesteld. Het zend bereik van mijn access point is zelfs zo goed dat de computer van mijn buurman het signaal oppikt. Nu heeft die goede buurman geen snelle adsl verbinding. En we hadden al een keer over gehad om een kabel te trekken naar de buurman. Maar nu kan het natuurlijk nog beter. Maar voordat de buurman toegang tot ons internet krijgt moet hij niet gemakkelijk meer bij ons netwerk kunnen. Hier bedoel ik de gedeelde mappen mee. Natuurlijk mag de buurman wel contact maken met onze webserver (ftp en http) en natuurlijk de gateway van onze router.

Weet iemand hier een handige oplossing voor??

Groeten,

sys88

P.S. zie netwerk tekening.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook mac adress control aanzetten om te voorkomen dat een andere buurman op jouw verbinding gaat meeliften.

Mappen kan je het beste beveiligen met ntfs permissies. Je neemt je buurmans account over als useraccount, en geeft dat account deny permissies op al jouw mappen. Dat maakt voor ftp en http niets uit. Maar als je buurman dan met een ander account inlogt, kan hij er wel weer in.

Wat je ook kunt doen, is middels een lokale policy zijn useraccount het deny recht "access this computer from the network" toekennen. Maar als je buurman dan met een ander account inlogt, kan hij er wel weer in.

Ook kan je een wachtwoord zetten op je shares. Maar hidden shares (c$, d$ enz.) zijn nog steeds toegankelijk.

De beste oplossing is denk ik een domein opzetten en hem daarin een useraccount geven, dat je vervolgens beperkte rechten geeft en met de policy "deny logon locally".

Als hij lokaal inlogt heeft hij wel alle rechten op zijn pc, als hij op je domein inlogt heeft hij de rechten die jij hem toekent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan