Qbasic ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kadé
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kadé

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2005
Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen te vinden die goed overweg kunnen met het oeroude QBasic ??
:confused:

Het is inderdaad wat jaren geleden.
Wat wil je ermee gaan doen?

Beste Gimli,

Ik begrijp je standpunt maar ik ben de taal niet machtig genoeg om met Engelstalige forums te gaan werken.
Ik heb véél sites bezocht aangaande QBasic en tientallen 'tutorials' bekeken, maar heb daar geen antwoord gevonden. Ook in alle gevonden boeken in de stadsbibliotheek heb ik geen uitleg gevonden aangaande mijn vraag. Vandaar dat ik het eens probeerde via dit Nederlandstalig forum.
Maar misschien is het te ingewikkeld ? of...
niet mogelijk ?
Toch bedankt voor je link :rolleyes:

Vraag me dan wat je wilt weten over Qbasic!

Dan kunnen Silkom en ik alvast voordenken.
:)

Sorry joh.
Als je je vraag wilt stellen, laat me dan niet naar je vraag gaan zoeken, die misschien wel in een gesloten toppic staat.:(

je hebt toch geen last van typmoeheid?

Sorry Gimli,
De vraag was dus :
Is het mogelijk om een sequentieel geschreven database (csv) te converteren naar een relationele database ? zodat ik alle records niet opnieuw hoef te typen. (Database met méér dan 15.000 records !)
Oorspronkelijk gemaakt met Exel 2000 en dan geconverteerd naar een DOS-csv file.
Bij het inlezen van dit laatste bestand vanuit mijn geschreven QBasic progje krijg ik telkens foutmelding 'overloop' waardoor ik vermoed dat het bestand 'te groot' is om helemaal ingelezen te kunnen worden en dat bij toepassing van een relationele database dit waarschijnlijk het geval niet is ?
THX voor reactie.

Juist Kadé.

Wat ik niet goed begrijp, is waarom wil je een programma, wat oorspronkelijk is geschreven in Exel2000 gaan gebruiken om met een DOS programma Qbasic te gaan bewerken?
Je moet weten dat Qbasic maar een heel primitief programma is om de basisprincipes van programeren te demonstreren. Misschien als je probeert om 't databestand op te splitsen in kleinere gedeelten.

Kun je 't programma niet met Exel2000 bewerken?
't Lijkt me dat zo'n programma veel beter in staat is om aan je vraag te voldoen.

Nu krijg ik de indruk dat je een megabestand van een super programma probeert te gebruiken om met een primitief programma, wat maar een gebruiksgrootte heeft van ongeveer 500kb, een database wilt converteren, in de hoop dat dat dan in Qbasic wel ingelezen zal kunnen worden.

Ik krijg 't vermoeden, dat dat niet zal gaan.

Hoi Gimli !

Omdat je het beter zou begrijpen, het volgende :
Ik wou een soort kassa-progje maken zoals meer en meer handelaars gebruiken voor hun verkopen en facturatie. Gezien ik nog nooit één woord 'geprogrameerd' had, ben ik maar begonnen met het eenvoudigste 'QBasic'.
Wonder boven wonder heb ik voldoende kennis kunnen vergaren en is het mij ook gelukt om een zeer functioneel program te maken waarmee alles wat met verkoop, facturatie, credietnota's, enz.. volledig geautomatiseerd werkt ! (met een kleine test-database)
Tweede groot voordeel is dat mijn progje zéér vlug werkt en ook nog kan gebruikt worden op oudere systemen. (P2 , 486,...)
En last but not least, 't is volledig kosteloos.
Enige nadeel dat ik nu heb is dus dat ik misschien alle datagegevens van een zeer grote database opnieuw moet invoeren, rechtstreeks in mijn DOS-progje.
Het zou natuurlijk leuker zijn voor mij als er een 'conversie' mogelijk was.
Indien niet..., pech voor mij natuurlijk.:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan