30 gig verdwenen? Installeren lukt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diamond

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2001
hoiii, ik zal even proberen zo duidelijk mogelijk uitleg te geven over een aantal problemen die bij me zus dr pc plaatsvond.

Ik wil daar mijn harde schijf van 60 gig plaatsen (omdat ik zelf een nieuwe heb) alleen herkent hij maar 30 gig. Nu was dit ook al bij mij het probleem omdat ik laatst met Partition Magic, de ene 30 gig wilde "mergen" in de andere 30 gig zodat het weer 60 gig werd.
Op de een of andere vage reden verdween toen die ene 30 gig, (ik noem hem even E)
Als ik nu met FDISK bij me zus kijk ziet hij 2x 30 gig staan, alleen onder windows ziet hij maar 1x 30 gig.
E ziet hij niet onder windows.
Hoe kan dit????

Ik kan het ook niet verwijderen of iets dergelijks... elke keer geeft hij iets aan van: Er zijn geen logische stations te vinden, kan dos partitie niet verwijderen.
FDISK geeft ook aan dat het een EXTERNE DOS PARTITIE is?? (EXT DOS)
Hoe krijg ik nu deze 30 gig terug....?

Me 2e probleem... als ik windows XP wil installeren vanaf de cd-rom doet hij dat niet.
In de bios heb ik gekozen dat hij eerst vanaf de cd-rom laad en dan pas vanaf de harde schijf maar hj geef het volgende aan:
Boot from atapi cd-rom: Failure.

Moet ik nu iets instellen in de bios... snap niet waarom hij dit zegt want de cd-rom doet het wel gewoon prima. Dat weet ik zeker.

Kortom: ik mis nu 30 gig en ik krijg xp niet geinstalleerd. Windows 98 ook niet want VOOR de setup geeft hij een Runtime error aan en allemaal gekke tekens.
Vervolgens loopt de pc helemaal vast.

Hulp gevraagd dus... Bedankt alvast:thumb:

Ext Dos betekent niet extern maar extended.
Betekent verlengde.

Dit wil zeggen dat je een extra partitie hebt aangemaakt. Zegt ie ook dat het een fatbestand is of staat er unknown? Bij het laatste moet je die partitie formateren.

Boot from atapi cd-rom: Failure betekent in de regel dat ie probeert te booten van cdrom maar dat er geen cd in zit. misschien defecte drive of cd.

Probeer eens met Fdisk ook de NON-DOS partities te verwijderen, waarschijnlijk lost dat het probleem van de 30 Gb op, hierbij ga ik ervan uit dat de bios wel de volledige harddisk herkent.
Voor wat betreft het booten vanaf cd-rom. Er zijn wat pc's (lees biossen) die alleen kunnen booten als de cd als master aangesloten is op het secondaire IDE kanaal en weer andere doen het alleen als de cd als slave is aangesloten op de primaire IDE, kwestie van even proberen dus.

Geplaatst door hehe
Ext Dos betekent niet extern maar extended.
Betekent verlengde.

Dit wil zeggen dat je een extra partitie hebt aangemaakt. Zegt ie ook dat het een fatbestand is of staat er unknown? Bij het laatste moet je die partitie formateren.

Boot from atapi cd-rom: Failure betekent in de regel dat ie probeert te booten van cdrom maar dat er geen cd in zit. misschien defecte drive of cd.

Staat niks bij, zelfs geen drivenummer dus hoe kan ik hem dan formatteren...??
Er zit een werkende cd in en de cd-rom doet het want voor deze problemen zag windows verkenner hem gewoon en kon hij cd'tjes lezen... :confused:
Maar volgens mij heeft dat er altijd al gestaan bij me zus met het opstarten.

Geplaatst door maestro12
Probeer eens met Fdisk ook de NON-DOS partities te verwijderen, waarschijnlijk lost dat het probleem van de 30 Gb op, hierbij ga ik ervan uit dat de bios wel de volledige harddisk herkent.
Voor wat betreft het booten vanaf cd-rom. Er zijn wat pc's (lees biossen) die alleen kunnen booten als de cd als master aangesloten is op het secondaire IDE kanaal en weer andere doen het alleen als de cd als slave is aangesloten op de primaire IDE, kwestie van even proberen dus.

Over de 30 gig: Alles wat ik heb geprobeerd lukt niet... Hij zegt geloof ik dat er geen NON-DOs partities zijn...

Verder staat de cd-rom aangesloten op primary slave als ik me niet vergis...
Maar ik heb eerder daar 98 geinstalleerd vanaf de cd-rom met behulp van een opstartdiskette (net zoals ik het gisteren wilde doen) en toen deed hij het WEL, en nu niet dus daar kan het dan niet aan liggen toch?

Dat laatste klopt dat zie je bij veel mensen. Staat de bios volgorde fout maar dat maakt niets uit.

Is de cdrom een kopie...misschien pakt deze drive m dan niet goed op.

In fdisk kan je de extended partitie ook niet verwijderen? Extended partitions hebben geen driveletter. Dit moet kunnen via het menu.

Je werkt met PM zeg je. Is het mogelijk dat deze bij het mergen juist een map van de 30 gig gemaakt heeft die hij op de 1ste schijf van 30 gyg heeft geplaatst?

Geef eens een screenshot van je PM?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door hehe
Dat laatste klopt dat zie je bij veel mensen. Staat de bios volgorde fout maar dat maakt niets uit.

Is de cdrom een kopie...misschien pakt deze drive m dan niet goed op.

In fdisk kan je de extended partitie ook niet verwijderen? Beetje vreemd dat er geen partitieletter is.

Je werkt met PM zeg je. Is het mogelijk dat deze bij het mergen juist een map van de 30 gig gemaakt heeft die hij op de 1ste schijf van 30 gyg heeft geplaatst?

Geef eens een screenshot van je PM?

Xp is inderdaad een kopie. 98 niet en die leest hij wel maar vervolgens geeft hij een runtime error aan.

Ja hij heeft geloof ik een map gemaakt... ik moest een naam voor de map geven. Vervolgens ging hij opnieuw opstarten en was de 30 gig weg (E dus) maar de map kon ik bij de andere 30 gig (in dit geval C) niet vinden. :eek:

Een screenshot is niet mogelijk, mijn pc is helemaal leeg geweest en bij me zus ken ik verder weinig doen dan in de bios zitten.

Foutje gemaakt.

In fdisk kan je de extended partitie ook niet verwijderen?

Extended partitions hebben nl. geen driveletter.
Dit moet kunnen via het menu.

kies eens voor display logical drive information.
wat staat er dan?

Geplaatst door hehe
Foutje gemaakt.

In fdisk kan je de extended partitie ook niet verwijderen?

Extended partitions hebben nl. geen driveletter.
Dit moet kunnen via het menu.

Hoe dan?? Want bij optie 3 staat ..een bla bla bla verwijderen.. (in ieder geval iets verwijderen) en al die opties lukken niet. OF hij zegt: Kan geen locale station vinden, kan geen uitgebreide dos partitie vinden in de primaire dos partitie... of iets dergelijks...

Kortom: het gaat niet :confused:

Geplaatst door hehe
kies eens voor display logical drive information.
wat staat er dan?

Uhmm ik heb de nederlandse versie??;)
Ik kan nu weinig doen ben niet bij me zus....
Maar nogmaals: ben alles langs gegaan en ik kan het niet verwijderen.

Die andere 30 gig wel...

Bij display informatie in fdisk staan als het goed is 2 regels?
1 met C: ervoor en een status A en daaronder de logische partitie? Wat zijn de % erachter?

Zoja dan ga je met escape terug naar het menu en verwijder je de logical extended partition.

Zo nee dan denk ik dat PM de boel f* heeft met het mergen...tja
dan wordt het moeilijker.

Kijk de goede schijf eens na of er een map staat van 30gig.

Misschien kan je nog splitten in PM.

Geplaatst door hehe
Bij display informatie in fdisk staan als het goed is 2 regels?
1 met C: ervoor en een status A en daaronder de logische partitie? Wat zijn de % erachter?

Zoja dan ga je met escape terug naar het menu en verwijder je de logical extended partition.

Zo nee dan denk ik dat PM de boel f* heeft met het mergen...tja
dan wordt het moeilijker.

Ja er staan % achter, bij c was het 55% gebruikt.. bij die andere 30 gig was het 45 ofzo....

Maar het is geen logische partitie ofzo.

Verder moet ik eerst op windows komen, dan kan ik Partition Magic installeren en kijken of ik daarmee iets kan.
Die 30 gig is niet zo'n probleem, meer het windows verhaal... zucht

Heb je bij PM drivemapper zitten? Zoja probeer eens je drives enzo een andere letter te geven.

Kan zijn dat de cdrom daarom ook fout gaat.
Goed ingesteld maar foute driveletter.

Geplaatst door hehe
Heb je bij PM drivemapper zitten? Zoja probeer eens je drives enzo een andere letter te geven.

Kan zijn dat de cdrom daarom ook fout gaat.
Goed ingesteld maar foute driveletter.

Ja alleen niks is geinstalleerd he op die pc, zelfs windows niet dus ken weinig doen nu.

Windows moet er eerst op....

Je zou knoppix kunnen proberen!?
Of opstarten met opstartdiskette.

Ik heb een win 98 opstartdisektte maar vervolgens wil ik setup draaien om win 98 te installeren en geeft hij een runtime error aan en loopt de pc vast... andere opties??

Ik zou dan toch maar gewoon C: formateren.
Dan moet ie de hele schijf zien, wel jammer dat het niet anders kan.

Met pc inspector kan je misschien nog files achterhalen en in dos uiteraard. Maar dan zou ik eerst met PM nog ff een fatpartitie aanmaken als backupschijf.

Ik hoop dat iemand anders nog iets weet. Ik blijf meedenken.

C is al feformatteerd alleen windows wil niet installeren.
Bedankt in ieder geval voor je hulp!

Zijn er geen andere maniertjes om Win xp te installeren via commandos of iets dergelijks?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan