32 GB toegewezen ipv 80GB

• Onderwerp starter Onderwerp starter tonl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tonl

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2004
Ik heb een 2e harde schijf geinstalleerd in de pc.
Nu wordt maar 32 GB toegewezen van de totale 80GB die deze nieuwe schijf groot is. Wat moet ik doen.

Welke Windows heb je?

Is die 2e harde schijf ingedeeld in partities? Kan zijn dat als je Windows98 hebt er een partitie NTFS is. Deze wordt nl. niet gezien door windows98.

Kijk even heel goed op de harddisk of de jumper toevallig niet op 'cap-lim' (o.i.d.)staat daarmee wordt de grootte beperkt voor biossen die een grote harddisk niet aankunnen, ook dat zou natuurlijk nog het geval kunnen zijn.
De eerste vraag zou dan ook eigenlijk moeten zijn: hoe groot geeft de bios hem weer????

Het kan dus zijn dat je bios geen grotere partities dan 32 GB ondersteund, een oplossing is dus met meerdere partities werken en de opstartpartitie (c-schijf denk ik) niet groter dan 30 GB maken en dan zou die het moeten doen.

http://service.maxtor.com/rightnow/images/maxtor_quantum jumpers.htm

op bovenstaande link staan de schema's van mijn schijf.
Die van mij heeft betrekking op style A2 en dan slave. Verschillende andere posities gaven fouten. Alleen de derde rij horizontaal vanaf links gaf geen fouten. De zaak waar ik de schijf heb gekocht gaf aan om de jumper er af te halen. Heb ik gedaan en dus ook geen fouten maar ook geen grote schijf. Bij schijfbeheer wordt dus aangegeven 31,49 GB NTFS in order en 44,84 GB niet toegewezen.

nog even ter info
ik heb win xp pro.
Mijn eerste harde schijf is 40GB Deze is ingedeeld als c en d schijf. Beide 20GB.

Mij werd ook nog gezegd door de zaak waar ik de harde schijf gejocht heb om eventueel de bios updaten met het bestand 7vjd407.bin.
Hoe kun je dit bin bestand nu openen???

Het Bios updaten hoeft niet om de volledige schijf tot je beschikking te hebben.
Bij Maxtor kun je een Bios overlay programma vinden(Maxblast 4), hiermee omzeil je een Bios update en kun je de schijf volledig gebruiken/installeren.

Aan het updaten van het Bios(flashen) zitten wel wat risico's. Gaat het fout, dan zit je waarschijnlijk met een moederbord dat stuk is.:(

bios leest wel grote schijven. masterschijf is 40GB en
wordt goed herkend. er is maar 32 GB toegewezen en 44,84 niet toegewezen. ik denk dat de nieuwe schijf niet goed gepartitioneert is. tijdens het formateren v.d. nieuwe schijf geeft deze toch de totale grote weer? dit moet dan 80 GB geweest zijn. er moet toen een keuze gemaakt zijn om maar 32 GB als NTSF in te delen. de rest moet dan wel als fat 32 ingedeeld worden .
opnieuw de schijf formateren en goed indelen.
grtz ron g.

p.s.
bios updaten is wel een groot risico....

hallo crash

kun je mij de link van maxblast 4 geven

Geplaatst door tonl
http://service.maxtor.com/rightnow/images/maxtor_quantum jumpers.htm

op bovenstaande link staan de schema's van mijn schijf.
Die van mij heeft betrekking op style A2 en dan slave. Verschillende andere posities gaven fouten. Alleen de derde rij horizontaal vanaf links gaf geen fouten. De zaak waar ik de schijf heb gekocht gaf aan om de jumper er af te halen. Heb ik gedaan en dus ook geen fouten maar ook geen grote schijf. Bij schijfbeheer wordt dus aangegeven 31,49 GB NTFS in order en 44,84 GB niet toegewezen.

Bedoel je dat je een instelling gekozen hebt waar CLJ bijstaat???
Dat is namelijk nou net waar ik het eerder over had 'cap lim', deze beperkt de harddisk grootte tot 32 gb.

http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=1063

Ik heb momenteel helemaal geen jumper geinstalleerd,
zoals de zaak waar ik de harde schijf gekocht heb mij aangaf.

Ik heb nu het programma gedownload vanaf de link die je mij gaf. Downloaden was geen problemen. Het werd prima op een 1,44mb diskette gezet. Nadat ik de pc opnieuw startte, zoals werd gevraagd met de diskette in station A liep de pc met het opstarten vast.
Ik kreeg de mededeling: can't load BDOS kernel. File:A\IBMDOS.COM
System halted.

Ik ben op het laatste tijdstip toch nog maar weer eens naar mijn schijfbeheer van de pc gegaan en heb de niet toegewezen 44,84GB primair gepartieerd en zie ik kreeg er keurig een nieuw station H bij die ook nog eens geformatteerd werd en zo is ook dit probleem weer opgelost. Eigenlijk heel simpel die computers.

Nu (morgen) ga ik met mijn volgende probleem naar het forum over het netwerk. Misschien hebben jullie hiervoor een oplossing.

groeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan